19 maja w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbyła się 5. edycja Festiwalu SEO organizowanego co roku przez Artura Strzeleckiego, która tym razem zgromadziła ok. 550 uczestników. 

Artur Strzelecki i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Festiwal rozpoczęła prezentacja sponsorów. Sponsorem głównym w tym roku było Cash In Pills, a w foyer można było odwiedzić stoiska kilku naszych partnerów – Senuto, SemStorm, Clusteric, a także DeepCrawl, Nutriprofits oraz oczywiście nas 😉

10 najważniejszych zasad w SEO dla Twojego sklepu

Pierwszym z prelegentów był Marcin Duraj z poznańskiej agencji Antygen, który przygotował prezentację o praktycznie brzmiącym tytule: „10 najważniejszych zasad w SEO dla Twojego sklepu”

1. SEO to ponad 200 czynników i ich 10 000 permutacji. Trzeba patrzeć na wszystko – część to fundamenty, część dekoracje. Czasem drobnostka robi dużą różnicę.

2. Wybór skryptu sklepu jest kluczowy dla jego działalności. Nie chodzi tu aż tak o konkretne rozwiązanie, ale upewnienie się, że korzysta się ze skryptu na własnym serwerze. Skrypty w chmurze to problemy ze zmianami – w SEO konieczna jest pełna kontrola, którą zapewnia tylko wersja serwerowa.

3. Odpowiedni tytuł to drabina do sukcesu. Nie należy marnować miejsca na wstawianie długiej „części wspólnej” (chodzi o zbitki słów kluczowych bez zmian) – lepiej tworzyć tytuły możliwie najbardziej unikalne. 

4. Niskiej jakości teksty straszą i użytkowników i roboty. Słowa kluczowe są ważne dla robotów wyszukiwarek, merytoryka dla użytkownika. Znajdź równowagę. Unikalność tekstów jest obowiązkiem, a nie opcją – czasy opisów produktów dostarczanych przez producentów są już dawno za nami. Problemy z wariantami produktów (kolor, rozmiar, pojemność) można rozwiązać stosując canonical na najpopularniejszy wariant. Wysokie pozycje są obecnie szczególnie ważne, bo ruch organiczny cały czas traci na rzecz AdWords.
10 najważniejszych zasad w SEO dla Twojego sklepu - Marcin Duraj Antygen - Festiwal SEO 2017

5. Powielone strony są jak dwie kobiety w tej samej sukience. Czyt. – canonical Twoim przyjacielem.

6. Szybkość ładowania – nie testuj cierpliwości internautów długim czasem ładowania strony. Do 64 pkt w PageSpeed Insights to bardzo słaby wynik. Powyżej 85 jest ok. Czas ładowania poniżej 1 sekundy (idealnie poniżej 0,6s.) uznaje się za prawidłowy.

7. SSL – wypromowany przez Google, niekoniecznie przekłada się na pozycje, ale na konwersję jak najbardziej. W obecnej wersji Chrome sklepy bez SSL są już oznaczane jako niezabezpieczone. Jakość certyfikatu nie ma dużego znaczenia. Marcin poleca wykorzystanie przy migracji na https:// którejś z dostępnych w sieci checklist, która pozwoli upewnić się, że zadbaliśmy o wszystko co może pójść nie tak (a jest takich rzeczy sporo) – od siebie możemy polecić np. moz.com/blog/seo-tips-https-ssl

8. Responsywna strona to znak czasów. Nie tkwij w prehistorii. Czy samo wdrożenie „mobilności” zawsze wystarcza? Dobrze pokazuje to poniższy slajd z prezentacji Marcina, na którym porównuje on wygląd na smartfonie strony dostosowanej do urządzeń mobilnych, ze swoim niedostosowanym blogiem.

Porównanie dostosowania stron do urządzeń mobilnych - Marcin Duraj Antygen - Festiwal SEO 2017

Porównanie dostosowania stron do urządzeń mobilnych – Marcin Duraj – Festiwal SEO 2017

9. Nie musisz – nie kombinuj. Trzymaj się prostej struktury strony.

10. „Złe” linki bywają niezłe. Link building wykorzystywany powinien być głównie do budowy ogólnej mocy witryny. Marcin poleca ocenę linków wg Majestica.

Link do prezentacji Marcina: https://www.slideshare.net/marcinduraj/10-najwaniejszych-zasad-w-seo-dla-twojego-sklepu

Sławomir Borowy i Marcin Duraj na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Marcin Duraj i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Nowością w tej edycji były pytania zadawane prelegentom (dopóki czas na to pozwalał) bezpośrednio po ich prezentacji. Pytania i odpowiedzi zanotowane po tej i innych prezentacjach nie są dosłownymi cytatami, a jedynie parafrazą wypowiedzi Sławka i prelegentów.

Jaki skrypt polecasz najbardziej? Dla dużych sklepów – Magento. Dla mniejszych nie ma potrzeby stosować takiego kombajnu, ale kluczowe jest żeby był serwerowy, a nie w chmurze.
Jak motywować programistów po stronie klienta do wdrażania poprawek? Tylko rozmową z CEO danej firmy.
Od czego zacząć? Od prędkości, bo o to często najłatwiej. Generalnie to, co da się zrobić szybko (czyli raczej samemu).

Kilka pomysłów na optymalizację i zarządzanie treścią w e-commerce pod kątem SEO

Jako druga na scenie pojawiła się Katarzyna Baranowska z Fox Strategy z prezentacją „Kilka pomysłów na optymalizację i zarządzanie treścią w e-commerce pod kątem SEO”

Ilość miejsc, w których można budować treść w sklepie internetowym jest dużo większa niż może się na pierwszy rzut oka wydawać:

Katarzyna Baranowska - Struktura sklepu i typy stron - Festiwal SEO 2017

Katarzyna Baranowska – Struktura sklepu i typy stron – Festiwal SEO 2017

Strony filtrów – miejsce, w którym często jest niewykorzystany potencjał umieszczenia treści. Przykład jak to dobrze robić – Zalando. Drugim takim miejscem są landing pages. Np. stworzenie dodatkowych landingów na wybrane święta – same podstrony funkcjonują przez cały rok w niczym nie przeszkadzając i w pożądanych okres są już na odpowiednich miejscach w Google, generując dodatkowy ruch.

Co robić w trudnych sytuacjach, gdy brak jest możliwości publikowania własnych opisów, nie mamy tekstów bazowych, produkty są trudne do opisania itd.? Opisy to tylko jedna z opcji budowy treści: opinie, komentarze, artykuły, rozbudowane cechy produktów, pytania i odpowiedzi, recenzje i testy – opcji jest bardzo wiele.

Źródła treści, które warto wykorzystać:

  • recykling opisów
  • tłumaczenia tekstów
  • opisy na zamówienie
  • agregowanie produktów to dobre rozwiązanie gdy różnice są minimalne – pozwala na zmniejszenie liczby potrzebnych w sklepie opisów, które bardzo ciężko byłoby zróżnicować
  • zaproszenia do testów
  • porady ekspertów
  • zestawienia/porównania

Duplikacja treści to bardzo duży problem, o którym wspominał już wcześniej Marcin Duraj. W prezentacji Katarzyny pojawił się bardzo praktyczny slajd przedstawiający miejsca, które warto przeanalizować pod kątem potencjalnych duplikatów:

Katarzyna Baranowska - Duplikaty treści - gdzie ich szukac - Festiwal SEO 2017

Katarzyna Baranowska – Duplikaty treści – gdzie ich szukac – Festiwal SEO 2017 (Fotograf przeprasza za kadrowanie)

Rozwiązanie problemów z duplikacją? Usuwanie treści, blokowanie dostępu, sprawdzanie przekierowań, agregacja produktów, stałe bloki tekstu zamieniane na grafikę, zabezpieczenie przed wysyłaniem oryginalnej treści na zewnątrz (np. do porównywarki cenowej czy platformy aukcyjnej).

Drugą częścią prezentacji było przedstawienie case study prac nad allinside.pl, stroną która otrzymała od Google karę za thin content: „Mało treści lub treści o znikomej lub żadnej wartości”.

Recykling treści – przekierowania ze stron wyłączanych produktów. Można też zostawić status 200 tworząc archiwum – treści przenoszone są na inny url, a ze starego dodawane są przekierowania. Na karcie produktu znajdują się stare treści (tekst, opinie, recenzje), a pod nimi polecenia aktualnych produktów. Korzyści: brak spadku ruchu, większa baza produktowa, wzmacnianie innych stron linkami, szansa na zwiększenie konwersji.

Katarzyna Baranowska i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Katarzyna Baranowska i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Jak zmotywować klientów do zostawiania opinii? Proponując gratyfikacje – rabaty, vouchery dla użytkowników.
Poszukiwanie dobrego copywritera – jak, gdzie? Katarzyna zachęca właścicieli, żeby sami pisali teksty (oni często najlepiej znają produkty). Copywriterów trzeba po prostu testować i rozbijać duże zlecenia na kilka-kilkanaście osób (jedna osoba – nawet najlepsza – nie da rady napisać unikalnych i jakościowych opisów dla 1000 podobnych produktów).

Startujemy od zera, czyli SEO nowej marki

Po krótkiej przerwie i opanowaniu zamieszania jakie wywołał na sali brak Tomka Wydry, na scenie pojawiła się Marta Eichstaedt z Webcomm z prezentacją „Startujemy od zera, czyli SEO nowej marki”, która przedstawiła szczegółowo case study działań dla firmy Siniat, producenta płyt g/k.

Marta opisała krok po kroku działania związane przede wszystkim z budową treści na stronie klienta z branży budowlanej. Zastosowano content marketing zarówno jako przygotowanie poradników w formie tekstu, filmów na YouTubie jak i animacji. Z działaniami Marty i jej zespołu możecie zapoznać się w sekcji Buduj z Nami na stronie marki. Bardzo duży plus za konkretne pokazanie co, jak i dla kogo zostało zrealizowane. Jeżeli chodzi o wyniki to musiały nam wystarczyć procenty zamiast liczb, ale jest to w pełni zrozumiałe. Strona odnotowała 11-krotny wzrost ruchu organicznego na przestrzeni 3 lat.

Wnioski z pracy nad treściami:

  • teksty fachowe musi pisać ktoś, kto rozumie produkt/system klienta, a jednocześnie potrafi pisać do internetu
  • dobre artykuły są pracą zespołową
  • nie ma zbyt prostych tematów na artykuły
  • boksy kierujące ruch do innych, podobnych artykułów
  • produkty łatwiej zrozumieć w kontekście użycia – internauci chętniej czytają teksty o zastosowaniu niż przeglądają strony produktów
Marta Eichstaedt i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Marta Eichstaedt i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

 

W jaki sposób promujecie treści? Współpraca z branżowymi portalami, poza tym ruch organiczny.
Czy otrzymaliście jakieś naturalne linki? Tak, na forach branżowych.

Jak zarobić 10 000 na afiliacji w jeden miesiąc

Piotr Bomba i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Piotr Bomba i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Kolejnym prelegentem był Piotr Bomba, który przedstawił prezentację głównego sponsora Cash in Pills – “Jak zarobić 10 000 na afiliacji w jeden miesiąc”.

Piotr w swojej prezentacji skupił się na przedstawieniu prostych, ale skutecznych porad dla partnerów firmy Cash in Pills (które jednak znajdą zastosowanie w każdej afiliacji).

Krok 1 to analiza produktu – analiza grupy docelowej, weryfikacja konkurencji, wyszukanie jak największej ilości słów kluczowych. Warto skupić się na nowych produktach – starsze produkty często mają już „obstawione topy”.
Do analizy słów kluczowych poleca Ahrefsa, który określa keyword difficulty i daje bardzo szybko ogólne pojęcie na temat trudności danych fraz. Wiele osób nie ukrywa stron przed robotami Ahrefs i Majestic – pozwala to na wykorzystanie strategii relinkowania.
Podstawy optymalizacji landingów:

  • wyróżniające się przyciski call to action,
  • timery odliczające czas do końca promocji,
  • opinie, komentarze (tylko pozytywne) itd.
  • warto wyszukać mniej popularne zdjęcia stockowe, których użytkownik nie zna z innych stron
  • wykorzystanie programu HotJar
  • eksperymentować z kolorystyką strony – w znaczący sposób może wpływać na konwersję
  • AMP (przyspieszone strony mobilne)
  • certyfikat SSL
  • pop-upy – Quizy na pop-upie ze zbieraniem maili do przesłania wyników quizu

Z 1:76 do 1:36 – poprawa konwersji po wprowadzeniu powyższych, prostych zabiegów.
Mailingi

  • najlepiej konwertują maile z krótkimi tematami wzywającymi do działania
  • nie używać słów typu promocja, zniżka (można ich używać w grafikach)
  • zawartością maila nie może być sama grafika

Social media

  • afilianci w małym stopniu wykorzystują social media – szczególnie niedoceniany jest Instagram

AdWords

  • często warto nawet jeżeli ma się już 1. miejsce w organicu

Ile czasu zajmie dojście do 1000PLN? Jeżeli się znasz na rzeczy, to bardzo szybko.
Jakie pop-upy najskuteczniejsze? Te dodawane, gdy klient chce opuścić stronę, aby jeszcze spróbować zdobyć od niego maila.

Prowadzenie agencji SEO grającej w ekstraklasie

Tylko 3,5 godziny zajęło Michałowi Herokowi, frontmenowi SEOgroup dotarcie z Gdyni do Katowic z prezentacją „Prowadzenie agencji SEO grającej w ekstraklasie”.

Czym jest agencja grająca w „Ekstraklasie”? – To doświadczenie, klienci i zespół, a właściwie Dream Team.
SEOgroup przez pierwsze 2 lata było agencją 1-osobową. Obecnie, 9 lat od startu w 2008 roku, to 12 osób i 3 biura – w Gdyni, Warszawie i Londynie.

3 największe wyzwania, które ma przed sobą właściciel agencji (ale nie tylko agencji):

  • Pozyskiwanie nowych klientów
  • Obsługa bieżących
  • Budowa Dream Teamu (najcięższy punkt według Michała)

Najważniejsza rola? 

Gaszenie pożarów to najważniejsza rola CEO - Michał Herok - Festiwal SEO 2017

Gaszenie pożarów to najważniejsza rola CEO – Michał Herok – Festiwal SEO 2017

Czym jest zarządzanie agencją grającą w ekstraklasie?
1. Nieustająca walka biznesowa.
2. Skuteczne zarządzanie – czyli tym, żeby wszyscy byli zadowoleni
3. Podejmowanie właściwych decyzji – wynikających z doświadczenia, czyli podejmowania złych decyzji
4. Skuteczna egzekucja zadań – optymalizacja czasu
5. Pokora – ważna w biznesie, a szczególnie w SEO
6. Umiejętność świętowania zarówno tych małych i jak i dużych sukcesów.
7. Posiadanie Dream Teamu, który tuszuje niedoskonałości.
8. Doskonała zabawa – w pracy, szczególnie pracą z poważnymi klientami.

„12 złotych rad wujka Michała”:

  • Firma jest tak silna jak jej najsłabsze ogniwo.
  • SEO to jedna z najcięższych odnóg marketingu – nie poleciłby obecnie nikomu kto zaczyna wybierania właśnie jej
  • Koszty jakościowego SEO rosną
  • Zespół mieszany – najbardziej efektywny (damsko-męski)
  • Jesteś tak dobry jak Twój ostatni projekt.
  • Nie szukaj pieniędzy na siłę.
  • Nie każdy ma predyspozycje do kierowania firmą.
  • Lepiej Klienta edukować niż udowadniać mu, że jest głupi. – klient wyedukowany jest lojalny, zostaje z firmą na dłużej.
  • Szanuj Klientów i swój Zespół.
  • Atmosfera panująca w pracy odpowiada w 30% za wyniki finansowe firmy (z sali padła sugestia, że to jedyna sytuacja, gdzie zainwestowanie 40% by wyjąć 30% będzie opłacalne).
  • Warto być liderem jednoczącym (empatia, budowanie więzi międzyludzkich, porozumiewanie się)
  • Nie wystarczy pracować, trzeba zapierdalać.
Michał Herok i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Michał Herok i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Jak wspominasz 10 października 2012? W SEOgroup nie było tragedii, jedynie 20% naszych projektów miało problemy po udpate’cie Pingiwn. Można rzecz, że było kolorowo (czerwono-zielono) [śmiech], bo część projektów zyskało na nim, a większość nie uległa żadnej zmianie. Szybkie podejmowanie decyzji jest w takim momencie kluczowe.
Jak testować osobę do zespołu SEO? W przypadku osób bez doświadczenia – a na takie zwykle Michał stawia – intuicja.

Bardzo kanoniczna historia

Po kolejnej przerwie w imponującym stylu na scenie zameldował się Grzegorz Strzelec z prezentacją „Bardzo kanoniczna historia” – bez niespodzianki jedną z najlepszych (a w opinii wielu najlepszą) na tegorocznym Festiwalu SEO.  Grzegorz opowiedział i pokazał jak sprawnie przenosi się ruch i pozycje pomiędzy dużymi serwisami. Struktura, która powstała w trakcie switcha:

Bardzo kanoniczna historia - Grzegorz Strzelec na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Bardzo kanoniczna historia – Grzegorz Strzelec na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach (zdjęcie wykonane preclem)

Cała operacja zajęła 3 miesiące, praktycznie bez straty ruchu na żadnym etapie.

Wnioski:

  • Canonical można bardzo kreatywnie wykorzystać przy skomplikowanych wymogach biznesowych (brand, PR, marketing).
  • Canonical przy przekierowaniach może zastąpić 301 gdy przekierowujemy 1:1
  • Canonical z reguły w indeksie Google jest wolniejszy od 301, ale pozwala na przeniesienie praktycznie bez strat
  • Linki w w szczególności na różnych subdomenach w obrębie domeny mogą być traktowane jak wewnętrzne. Nie musi to być jednak reguła.

Kilka różnych porad Grzegorza:

  • Jeśli mamy duży site i thin content, canonical będzie szybszy niż 301 – warto wykorzystać przy migracji z http do https.
  • W canonicalu – zawsze adres bezwzględny!
  • Google News ignoruje tag kanoniczny. Przykład:
Canonical vs Google News - Grzegorz Strzelec - Festiwal SEO 2017

Canonical vs Google News – Grzegorz Strzelec – Festiwal SEO 2017

Optymalnie zarówno pod kątem optymalizacji pod organic jak i Google News.

  • Canonicale w sortowaniu – najlepiej, gdy wszystkie canonicale ze wszystkich podstron sortowania kierują na pierwszą stronę paginacji oryginalnego sortowania.

Gdzie użyłbyś 301? Wszędzie tam, gdzie nie da się użyć canonicala.

7 branż w Google – jak działać, żeby odnieść sukces

Milena Majchrzak z SEMSTORM przedstawiła analizę „7 branż w Google – jak działać, żeby odnieść sukces”. Omawiane branże to:

  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Zakupy
  • Gry
  • Finanse
  • Zdrowie
  • Usługi

W sytuacji gdy „topy” w powyższych branżach wyglądają w taki sposób:

Serwisy w TOP10 w 7 przeanalizowanych branżach - Milena Majchrzack - Festiwal SEO 2017

Serwisy w TOP10 w 7 przeanalizowanych branżach – Milena Majchrzak – Festiwal SEO 2017

Dobrym pomysłem jest wykorzystanie potencjału takich serwisów jak Facebook, YouTube czy Wikipedia do ściągnięcia ruchu na swoją stronę, zamiast (lub jako uzupełnienie) prób przeskoczenia ich w wynikach wyszukiwania. Widoczność fanpages z Facebooka i filmów z YouTube można wykorzystać do ściągania ruchu z Google.

Jak robić „SEO na Facebooku”? Milena przedstawiła przykłady kilku firm, które tworzą dedykowane fanpage, na których o stałych porach w zautomatyzowany sposób dodają atrakcyjne wizualnie posty z przekierowaniami do swojej strony. Np. witryna z przepisami ma osobne fanpage z pomysłami na śniadanie, obiad, kolację, deser itd.
SEO na Youtube – wygląda jak SEO stron sprzed kilku lat – duże natężenie słów kluczowych w opisach i dobry tytuł mogą wystarczyć do osiągnięcia najlepszych pozycji.

Ciekawostka: kanał IKEA jest dużo gorzej widoczny niż kanał Mango – dlaczego?

Dlaczego kanał Mango ma lepszą widoczność niż IKEA - Milena Majchrzack - Festiwal SEO 2017

Dlaczego kanał Mango ma lepszą widoczność niż IKEA – Milena Majchrzack – Festiwal SEO 2017

Jak w analizowanych branżach wyglądają snippety?

Snippety w Google w 7 przeanalizowanych branżach - Milena Majchrzack - Festiwal SEO 2017

Snippety w Google w 7 przeanalizowanych branżach – Milena Majchrzak – Festiwal SEO 2017

Milena Majchrzak i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Milena Majchrzak i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Dodatkowa porada zza oceanu, dotycząca skutecznych strategii tworzenia treści na blogu firmowym: w każdym miesiącu wypuszczać 1 super dopracowany, w pełni wyczerpujący istotny temat artykuł i 3 krótsze – długi artykuł będzie świetnie rankował, a krótsze pozwolą na przyzwyczajenie użytkowników do regularnych treści.

„Projekt denko” czyli case study współpracy z blogerkami urodowymi

Kolejnym prelegentem była Kamila Krówczyńska – Junior Link Building Specialist z SalesTube, która przedstawiła case study współpracy z blogerkami z branży beauty, której celem było pozyskanie linków. Temat szczególnie nam bliski, bo związany zarówno z codzienną pracą w Linkhouse jak i Influ.

Cała kampania trwała 10 miesięcy, a jej przeprowadzenie zajęło 800 roboczogodzin. Pierwszym krokiem był wybór blogów: na początek harvest (Clusteric + Scarpebox), następnie Weryfikacja onsite/offiste (m.in. sprawdzenie profili linków, widoczność w Google -Senuto, Semstorm – ruch na stronie, udostępnianie w social mediach), a na koniec weryfikacja „wizualna” względem wymogów klienta. 

Współpraca z blogerami ma swoją specyfikę – Kamila przybliżyła kilka często spotykanych problemów, które dla kogoś kto nie ma doświadczenia w kampaniach z blogerami nie będą wcale oczywiste:

  • Zmowa cenowa – przepływ informacji w branży blogowej jest bardzo szybki. Zdarzają się próby wymuszenia zmiany ceny ze strony blogera już po podpisaniu umowy tylko dlatego, że inny bloger dostaje więcej
  • Brak możliwości podpisania umowy – czy rządowy program 500+ może wpływać na link building w Polsce? Może – wiele blogerek nie chce dokumentować swoich przychodów, aby nie przekroczyć progów zarobków.
  • Strach przed NDA i ogólny brak zrozumienia potrzeby podpisania umowy z zapisami chroniącymi interesy klienta
  • Zaginione paczki, brak odpowiedni na maile, nieodbierane telefony (czasem konieczne było dzwonienie do blogerki z różnych numerów telefonu 🙂 )

Z prezentacji wynotowaliśmy dwa szczególnie istotne naszym zdaniem informacje:

  • warto zadbać o lepszą widoczność linka na blogu (domyślnie jest często w kolorze tekstu), aby uzyskać lepszą ilość przejść na stronę klienta
  • w kampanii z case study bardzo dobrze sprawdziło się organizowanie spotkań z blogerkami. Przy konieczności akceptacji regulaminu, który wymagała dodanie w relacji ze spotkania linków udało się zdobyć 115 linków z 6 spotkań

Wyniki akcji pod kątem ruchu wygenerowanego przez blogi:

Wyniki kampanii - ruch - Kamila Krówczyńska - Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Wyniki kampanii – ruch przekierowany z blogów. Kamila Krówczyńska – Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Kamila Krówczyńska i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Kamila Krówczyńska i Sławomir Borowy na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Jeżeli chodzi o link building efektem całej kampanii było zdobycie:

  • 200 recenzji (w każdej po 2 linki dofollow)
  • 150 linków odzyskanych z niepodlinkowanych wzmianek marki
  • 115 linków ze spotkań z blogerkami

 

Na jakiej planecie wyląduje Google

Damian Sałkowski z Senuto nie przyszedł na scenę z pustymi rękami – do wygrania po jego wystąpieniu na stoisku Senuto były 2 bilety VIP na koncert Aerosmith w Krakowie oraz 6-miesięczny pełny abonament w narzędziu.

Update: Prezentację Damiana możecie obejrzeć w całości na kanale Senuto:

Sama prezentacja rozpoczęła się od pytania: jeżeli masz do wyboru 2 planety – pustą, skalistą oraz bogatą w zasoby mineralne, żywność rośliny na której wolałbyś wylądować? I dlaczego czasem liczysz, że Google wybierze zamiast dobrej, bogatej w treści witryny jej „biedniejszy” odpowiednik? Osią wystąpienia było Topical Authority – koncept zgodnie z którym Google nie bada fraz kluczowych, a całe tematy. Odpowiedzialne są za to 2 aktualizacje – Koliber z sierpnia 2013 i Panda z Maja 2014.
Topical Authority mierzone jest oddzielnie na poziomie domeny i na podstrony.

Na planetach jednak nie skończył się festiwal metafor. Co wybierzesz: baobab wiedzy np. o cukrzycy – czyli pełne wyczerpanie tematu – czy też małe krzewy traktujące o cukrzycy, grypie, ciąży? Według Damiana (i przedstawionych przez niego liczb) baobab da lepszy efekt.

Dobry przykład  – portal.abczdrowie.pl – bardzo dobrze sobie z tym radzi, na stronie dotyczącej cukrzycy wszystkie linki wewnętrzne dotyczą cukrzycy, a nie innych tematów.
Zły przykład – Dziennik.pl – kompletne pomieszanie tematów.
Analiza Sałkowskiego o cukrzycy– pierwsze wyniki dotyczą dziennik.pl, drugie zrowie.wp.pl, trzeci poradnikzdrowie.pl, czwarty abczdowie.pl

Liczby w branży zdrowia:

Czy topical authority wpływa na wyniki w Google - Damian Sałkowski - Festiwal SEO 2017

Czy topical authority wpływa na wyniki w Google – Damian Sałkowski – Festiwal SEO 2017

Liczby w branży kredytów:

Czy topical authority wpływa na wyniki w Google - branża kredytowa - Damian Sałkowski - Festiwal SEO 2017

Czy topical authority wpływa na wyniki w Google – branża kredytowa – Damian Sałkowski – Festiwal SEO 2017

Damian Sałkowski bez Sławomira Borowego na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Damian Sałkowski bez Sławomira Borowego na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach

Damian był niestety pierwszą ofiarą opóźnienia, w związku z czym przy stoliku mógł posiedzieć tylko chwilę i nie ma pamiątkowego zdjęcia ze Sławkiem Borowym.

SEO, które zarabia miliony

Przedostatnią prezentację przedstawiła Ewelina Podrez, druga tego dnia przedstawicielka agencji Fox Strategy (która z tego co wiemy liczy 4 osoby i psa, który niestety nie mógł dotrzeć na Festiwal).
Ewelina bardzo dokładnie przybliżyła sytuację w branży (branżach?) związanych z rozliczeniem podatku PIT. Dokładnie przeanalizowała sytuację 3 głównych graczy – e-pity.pl, podatnik.info i pitax.pl nie przyznając się jednak oficjalnie do tego za którą sama jest odpowiedzialna :).

W branży działają podmioty, które mają różne cele, ale rywalizują o te same słowa kluczowe. Szczegóły na przykładzie wspomnianych powyżej slajdów przedstawione są na poniższym slajdzie:

3 różne metody realizacji celu - Ewelina Podrez - Festiwal SEO 2017

3 różne metody realizacji celu – Ewelina Podrez – Festiwal SEO 2017

Mobile-first indexing

Ostatnim prelegentem na Festiwalu SEO 2017 w Katowicach był Michał MagdziarzDeepcrawl. Jak sam zaznaczył na wstępie, jego prezentacja to armchair thinking, czyli rozważania na temat tego jak może wyglądać przyszłość – w tym przypadku przyszłość po wprowadzeniu przez Google mobile-first indexing, które ma nastąpić już w 2018 roku. 

Historia świata mobilnego - Michał Magdziarz - Festiwal SEO 2017

Historia świata mobilnego – Michał Magdziarz – Festiwal SEO 2017

Jak może wyglądać przykładowa architektura witryny po wprowadzeniu mobile-first indexing?

Architektura witryny po wprowadzeniu mobile-first indexing - Michał Magdziarz - Festiwal SEO 2017

Architektura witryny po wprowadzeniu mobile-first indexing – Michał Magdziarz – Festiwal SEO 2017

Kilka uwag nt: mobile-first indexing 
W zależności od stosowanej konfiguracji będzie można spotkać się z problemami o różnej skali.
Wg Johna Mullera z Google nie będzie trzeba zmieniać rel=canonical i rel=alternate – alternate zyska pierwszeństwo nad canonicalem.
Vary-header – tag który zwraca inną stronę dla user agenta desktopowego i mobilnego jest jednym z pomysłów zapewnienia „mobilności” swojej witrynie.

Link do całej prezentacji Michała: Mobile-first indexing (Google Docs)

Podsumowanie

Festiwal SEO 2017 w KatowicachFestiwal (jak co roku) okazał się dużym sukcesem – solidną dawką wiedzy, a przy tym dobrą okazją do porozmawiania z ciekawymi postaciami z branży.W zasadzie jedynym problemem były – jak to zwykle bywa przy dużej ilości prelegentów – opóźnienia spowodowane przez kilka zbyt długich prezentacji. Gratulacje dla Artura za świetną organizację, Sławka za profesjonalne prowadzenie i podziękowania dla Kingi za pomoc w sprawach związanych ze stoiskami.

Widzimy się za rok na kolejnej edycji Festiwalu, a z wieloma osobami już 14 czerwca w Krakowie na kolejnej (największej) edycji SemKRK!

A które prezentacje najbardziej przypadły do gustu Wam?

/* */