Zaplecze SEO – czym jest i czy warto je tworzyć?

ikona-data-publikacji
Opublikowano

03/04/2024

ikona-data-publikacji
Opublikowano

03/04/2024

Spis treści

W świecie SEO jednym z kluczowych czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania jest autorytet. Im wyższy autorytet, tym wyższa pozycja. Jednym ze sposobów na budowanie autorytetu jest tworzenie zaplecza SEO.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, czym jest zaplecze SEO, jakie korzyści może przynieść i jak je zbudować w bezpieczny i efektywny sposób.

Czego się dowiesz z naszego artykułu?

  • Czym jest zaplecze SEO i jakie są jego rodzaje?
  • Jakie korzyści może przynieść tworzenie zaplecza SEO?
  • Jakie są etapy budowy strony zapleczowej?
  • Jakie są alternatywy dla zaplecza SEO?
zaplecza seo

Czym jest zaplecze SEO i co ma z tym wszystkim wspólnego algorytm Pingwin?

Zaplecze SEO to serwis / strona internetowa, która linkuje do pozycjonowanych witryn. Takie linki działają analogicznie jak te pozyskiwane w inny sposób – jako sygnały dla wyszukiwarek, że strona jest wartościowa i zasługuje na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Cel? Stworzenie witryny, która będzie sama w sobie na tyle wartościowa, by mogła przekazywać swoją moc innym. Pośrednio celem jest więc zwiększenie autorytetu innej strony i poprawa jej pozycji w wynikach wyszukiwania, czyli pozycjonowanie stron poprzez link building.

Zaplecze SEO dawniej a dziś. Własne zaplecza SEO 

Kiedyś tworzenie zaplecza opierało się na metodach, które dziś uznajemy za sztuczne i mało skuteczne, a często wręcz odstraszające użytkownika sieci. Popularne było masowe tworzenie stron w duchu black hat SEO, o niskiej wartości merytorycznej, wypełnionych spamerskimi treściami i nienaturalnymi linkami. Takie zaplecza miały na celu jedynie manipulację pozycjonowaniem strony w wyszukiwarkach.

Algorytm Google: Pingwin

Jednak Google, w trosce o dostarczanie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania, wdrożył algorytm Pingwin. Algorytm ten ukrócił praktyki stosowania sztucznych zapleczy, penalizując (czyli karząc) strony, które z nich korzystały.

Jak w takim razie wygląda dobre zaplecze? Content marketing + brak spamu

Obecnie liczy się przede wszystkim naturalność i wysoka jakość zaplecza, a także wysokiej jakości content. Oznacza to, że strony tworzące zaplecze powinny:

  • Być pełne wartościowych i merytorycznych treści, które odpowiadają na potrzeby użytkowników.
  • Mieć prawidłowy profil linków.
  • Oferować tematykę odpowiadającą profilowi pozycjonowanej strony.
  • Pozyskiwać linki w naturalny sposób, z innych wartościowych stron internetowych.

Jak nietrudno się więc domyślić, budowa zaplecza SEO to długotrwały i złożony proces, który wymaga zaangażowania i cierpliwości. Należy skupić się na tworzeniu wartościowych treści i pozyskiwaniu linków z wiarygodnych stron, co pozwoli zwiększyć widoczność.

Ważne! Unikaj linków niskiej jakości, które łatwo pozyskać, ale nie wpłyną pozytywnie na profil linków Twojej strony zapleczowej.

Pamiętaj: Stosowanie sztucznych i niskiej jakości metod budowy zaplecza może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony i skutkować karami ze strony Google.

Dobre zaplecze SEO – dlaczego warto je tworzyć?

Jakie korzyści płyną z posiadania własnych stron zapleczowych i dlaczego warto je budować?

1. Wzrost autorytetu i pozycji strony w wyszukiwarce

Linki z wartościowego zaplecza przekazują pozycjonowanej stronie „moc” SEO (link juice), co zwiększa jej autorytet w oczach wyszukiwarek. A im wyższy autorytet strony, tym wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe, na które jest ona pozycjonowana.

2. Zwiększenie ruchu organicznego na stronie

Celem zaplecza jest linkowanie do Twojej domeny nie tylko po to, by poprawić profil linków (o czym za moment). Jest też prostsze wytłumaczenie: im więcej użytkowników odwiedza Twoją stronę, tym większy ruch organiczny i potencjalne konwersje. Właśnie dlatego opłaca się budować zaplecze!

3. Wzmocnienie profilu linkowego strony

Profil linków pozwala ocenić wszystkie odnośniki prowadzące do Twojego serwisu internetowego. Różnorodne i wartościowe linki z zaplecza SEO wzmacniają profil strony, co pozytywnie wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce Google (i nie tylko).

4. Budowanie marki i rozpoznawalności

Zaplecze SEO może pomóc w budowaniu rozpoznawalności Twojej marki i zwiększeniu zaufania użytkowników! Jeśli Twoja strona pojawia się np. w katalogu (a katalog również może być zapleczem), który jest godny zaufania, w oczach użytkownika przestaje być anonimowa.

Pamiętaj: Budowa zaplecza SEO to inwestycja długoterminowa, która może przynieść wiele korzyści dla Twojej strony internetowej. Jeśli nie masz czasu na budowanie własnego zaplecza lub zasobów, aby tworzyć zaplecze od zera, a chcesz poprawić swoje pozycje w wyszukiwarce Google – możesz skorzystać z bazy serwisów w bazie Linkhouse i pozyskiwać wartościowe linki już dziś!

Budowa zaplecza SEO od początku. Jak powstają strony zapleczowe? Jak zbudować zaplecze SEO?

Zastanawiasz się, od czego zacząć tworzyć zaplecze pozycjonerskie? Dobre zaplecze SEO to wcale nie taka prosta sprawa, więc już podpowiadamy!

  1. Wybierz domenę i hosting, by zacząć tworzyć zaplecze
  • Domena powinna być powiązana z tematem strony docelowej; unikaj domen z historią spamu. Jeśli chodzi o nazwę, wystarczy, by adres URL zaplecza SEO był prosty do zapamiętania i wpisania.
  • Hosting musi być stabilny, szybki i niezawodny. Zwróć też uwagę na to, by był bezpieczny i wykonywał kopie zapasowe.

2. Instalacja CMS i konfiguracja strony, czyli jak zbudować zaplecze SEO od strony technicznej

Wybierz popularny CMS, np. WordPress, aby mieć dostęp do szerokiego wyboru wtyczek i pomocy. Skonfiguruj stronę, instalując tylko niezbędne wtyczki (w tym SEO).

3. Jak budować zaplecze pozycjonerskie, to tylko zoptymalizowane pod kątem SEO!

  • Przeprowadź audyt SEO strony, aby wiedzieć, co mogło Ci umknąć przy budowaniu 
  • Zoptymalizuj treści pod kątem słów kluczowych.
  • Zadbaj o odpowiednią strukturę nagłówków.
  • Użyj alt tekstów dla obrazków.
  • Zoptymalizuj stronę pod kątem szybkości ładowania.

4. Własne zaplecza muszą mieć wartościowe treści

Content marketing jest bardzo ważny dla własnych zaplecz SEO. Warto w nie inwestować, ale pamiętaj, że osiągnięcie wysokich pozycji strony może potrwać nawet z najlepszymi treściami, a pierwsza lepsza aktualizacja algorytmu jest w stanie zaprzepaścić Twoje działania.

Ale jeśli zdecydujesz się na marketing internetowy i linkowanie oparte o tematyczne zaplecza SEO, zadbaj o jakość contentu, podejmując takie działania jak:

  • regularne publikowanie treści wysokiej jakości (nie we wszystkich trzeba umieszczać linki wychodzące, wręcz przeciwnie) i zgodnych tematycznie z motywem przewodnim zaplecza;
  • używanie różnych formatów treści, np. artykułów, blogów, infografik, filmów;
  • wpisy gościnne i artykuły sponsorowane w zewnętrznych portalach też mają znaczenie.

5. Pozyskiwanie linków z innych stron, czyli skuteczny marketing

Tematyczny content to jeszcze nie wszystko! Zadbaj o autorytet swojego zaplecza SEO i pozycje w wynikach wyszukiwania, podejmując się pozycjonowania z wykorzystaniem linków zewnętrznych. Ostrzegaliśmy, że prowadzenie zaplecza SEO całkowicie samodzielnie nie jest takie proste! Strona musi być w końcu optymalizowana, a do tego należy ją również linkować. Ale jeśli chcesz się temu poświęcić, zadbaj o brak spamu w swoim profilu linków i:

  • Pozyskuj linki z wartościowych stron o podobnej tematyce.
  • Wykorzystuj różne metody pozyskiwania linków, np. guest blogging, wymiana linków, udział w social mediach czy linki z artykułów sponsorowanych.
  • Monitoruj profil linków strony zapleczowej: bardzo ważny jest regularny audyt linków.

Optymalizacja i tworzenie zaplecza SEO nie są dla Ciebie? Poznaj skuteczne metody od Linkhouse

Czy musisz zbudować zaplecze SEO, aby skutecznie się pozycjonować?

Otóż nie! Wystarczy znaleźć „dobre zaplecze” SEO w sieci. Na przykład? W Linkhouse!

Dlaczego warto korzystać z serwisów z Linkhouse zamiast podejmować się budowania zaplecza SEO?

  • Linkhouse oferuje dostęp do portali o różnej tematyce. Chcesz pozyskać linki ze stron, które są powiązane z tematyką Twojej strony internetowej? Żaden problem!
  • Dzięki Linkhouse masz do dyspozycji nie jedno czy pięć, a tysiące różnych stron, które mogą pełnić rolę „zaplecza SEO” linkując do Twojej strony. Możesz dopasować skalę kampanii do swoich potrzeb i budżetu. Mamy bazę ponad 75 000 portali!
  • Masz możliwość wykorzystania różnego rodzaju linków – dzięki czemu możesz dywersyfikować profil linków pozycjonowanej domeny.

Szukasz wsparcia w jeszcze innych obszarach? Sprawdź, jak możemy pomóc Ci w takich obszarach jak relinkowanie, działania content marketingowe czy pozyskiwanie linków z innych źródeł niż zaplecza.

Prowadzenie zaplecza SEO. Podsumujmy

Tworzenie własnego zaplecza SEO wymaga zaangażowania i cierpliwości. Należy skupić się na tworzeniu wartościowych treści i pozyskiwaniu linków z wiarygodnych stron, a jeśli nie masz na to zasobów – zamiast brać się za budowanie zaplecza SEO, skup się na rankingu Twojej strony i pozycjonuj się już teraz na wybrane słowa kluczowe z Linkhouse!

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.