Zarejestruj się

Audyt linków – jak go zrobić i na co zwrócić uwagę?

ikona-data-publikacji
Opublikowano

18/02/2024

ikona-data-publikacji
Opublikowano

18/02/2024

i hate seo newsletter
Spis treści

Chcesz zmienić coś w swojej strategii linkowania, ale nie wiesz, od czego zacząć? Odpowiedź jest prosta – najwyższa pora na audyt linków. Jak go zrobić? O czym musisz pamiętać? Od czego zacząć analizować profil linków strony WWW, co jest must have, a co możesz pominąć? Podpowiadamy.

Co to jest audyt linków zwrotnych?

Audyt linków zwrotnych to proces oceny wszystkich linków prowadzących do Twojej witryny pod kątem ich wartości dla pozycjonowania. Składa się najczęściej z kilku kroków, wśród których warto wymienić znalezienie wszystkich linków zwrotnych, zidentyfikowanie dobrych i szkodliwych linków, określenie przyrostu linków i pełnej liczby linków zwrotnych oraz (jako konsekwencja przeprowadzonych działań) dopracowanie strategii link buildingu.

Każdy rozpoczynający pracę nad profilem linków powinien wykonać audyt, by dowiedzieć się, jakie działania podjąć w dalszej kolejności.

Analiza linków a audyt SEO – czy to to samo?

Nie – mimo że analiza linków zwrotnych jest równie ważna, co audyt SEO, to jednak te działania nie są tożsame. 

Analiza profilu linków strony skupia się na linkbuildingu, podczas gdy audyt SEO – choć może również dotyczyć części LB – dotyczy przede wszystkim stanu technicznego strony internetowej, treści w witrynie itp. Z dokładnego audytu profilu linków możesz dowiedzieć się nie tylko jaką liczbę linków zwrotnych ma Twoja strona, lecz także jaka jest wartość linków i wreszcie – jak wpływa na SEO strony. Jest kluczowy, by sprawdzić, jak przebiega proces pozycjonowania (jeśli jest w trakcie) lub od czego zacząć jego prowadzenie. 

Analiza profilu linków. Dlaczego warto przeprowadzić audyt linków zwrotnych?

Celem audytu linków zwrotnych jest poprawienie swojego profilu linków, m.in. przez wykluczenie linków tworzonych w duchu Black Hat SEO, które mogą zaszkodzić Twojej witrynie, i wyciągnięcie wniosków pozwalających stworzyć lepszą strategię linkowania. W końcu chcesz pozyskiwać wysokiej jakości linki zwrotne z wiarygodnych źródeł, które poprawią widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

Audyt linków pomaga w identyfikacji niskiej jakości backlinków i zastąpieniu ich linkami dobrej jakości, co może poprawić Twoją widoczność i pozycje fraz.

Mówiąc nieco szerzej:

  • Audyt linków pozwala zidentyfikować linki uznane za szkodliwe: takie linki mogą pochodzić z niezaufanych źródeł lub być uznane za spam, a co za tym idzie – skutkować obniżeniem oceny strony według Google. Często takich linków należy się pozbyć.
  • Dzięki audytowi linków zewnętrznych lepiej zrozumiesz, które miejsca lub rodzaje linków przynoszą korzyści, a które mogą być mniej skuteczne i nie opłaca się ich dalej pozyskiwać.
  • W konsekwencji otrzymujesz szereg informacji, dzięki którym możesz polepszyć swoją strategię linkowania i efektywność działań (z korzyścią dla budżetu!).
  • Nic nie stoi na przeszkodzie, by dodatkowo wyciągnąć wnioski z praktyk konkurencji i na tej podstawie ulepszyć własne podejście – analiza konkurencji w SEO to must have. Każda agencja powie Ci, że to dobry krok w sprawniejszy marketing.

Analiza linków zwrotnych. Jak przygotować się do przeprowadzania audytu linków?

Na podstawie audytu linków odpowiesz sobie wreszcie na pytanie o to, czy link building się opłaca, i wniesiesz swoją strategię na zupełnie nowy poziom. Ale gdzieś trzeba zacząć, prawda? Zacznij więc od przygotowania swoich pytań, a także środowiska pracy – przede wszystkim narzędzi.

Przygotuj narzędzia

Narzędzia do audytu linków, które polecamy wykorzystać, to:

  • Google Search Console,
  • Ahrefs,
  • Semrush,
  • Moz,
  • Clusteric,
  • Majestic.

W zależności od tego, jakie są Twoje priorytety w czasie audytowania, niektóre narzędzia mogą okazać się bardziej czy mniej przydatne. Dlatego w kolejnej części podpowiemy Ci, do jakich działań przyda Ci się Ahrefs, a do jakich wystarczy Moz.

Zobacz też: Najlepsze darmowe narzędzia SEO

Analiza backlinków. Z jakich elementów powinien składać się audyt linków zwrotnych? 

Znalezienie linków do serwisu

To nieco podchwytliwy etap, wymaga bowiem pobrania raportów z różnych narzędzi, ponieważ żadne z nich nie zawiera wszystkich backlinków. Możesz zacząć od Google Search Console, a potem poszerzyć tę analizę o Ahrefs czy Semrush. W grę wchodzi też podpięcie API do GSC i nieco bardziej zaawansowana praca na danych  –  ale o tym może kolejnym razem.

Gdy masz już listę linków, przychodzi pora na etap drugi audytu linków, którym jest…

Ocena każdego z linków

Brzmi nudno? Na szczęście z narzędziami pójdzie Ci szybciej niż się spodziewasz. Na tym etapie badasz różne parametry linków, na których Ci zależy, sprawdzając, jak prezentuje się Twój profil linków. Warto zwrócić tu uwagę na takie parametry jak:

  • DA –  Domain Authority  –  czyli wskaźnik MOZa mówiący o tym, jakim zaufaniem ze strony Google cieszy się dana witryna (w tym wypadku: witryna, na której znajduje się link do Twojej strony).
  • Spam Score  –  to kolejna metryczka od MOZa. Ona z kolei pomoże Ci ocenić, czy linki do Twojej strony są godne zaufania, czy jednak wypadają w oczach Google’a spamersko  –  w wersji pro możesz podejrzeć konkretne URL-e, na których znajdują się odnośniki do Twojej strony.
  • Trust Flow  –  to wskaźnik od Majestic, który pokazuje, czy Twoja strona i strony linkujące można określić jako witryny wysokiej jakości.
  • URL Rating  –  to metryka od Ahrefs. Określa wartość profilu linków danego URL-a, na którym znajduje się link do Twojej strony. Generalnie im wyższy UR, tym lepiej.

Jeśli na tym etapie znajdziesz linki, których nie powinno być (czyli takie, które mogą zaszkodzić Twoim rankingom), możesz zgłosić prośbę o ich usunięcie, np. za pomocą narzędzia disavow.

Dywersyfikacja

Po przejrzeniu metryk musisz zweryfikować pewne cechy linków, które muszą być zdywersyfikowane (pisaliśmy o tym szerzej w artykule o profilu linków), czyli różnorodne. Mowa tu o takich aspektach jak:

  • anchory
  • atrybuty rel (np. rel=”nofollow”)
  • źródło linku (domena)

*Dodatkowo: analiza konkurencji

Jeśli chcesz zrobić audyt na sto procent, możesz przeprowadzić analizę konkurencji (również w oparciu o narzędzia). Na tej podstawie możesz ulepszyć swoją strategię i zyskać zupełnie nowe podejście do link buildingu. 

Audyt pozycjonowania pod kątem link buildingu. Jakie linki warto mieć?

Wiesz już, jak przebiega audyt linków. Czas wyciągnąć wnioski i zbudować strategię. Jak powinna ona wyglądać? Przede wszystkim skup się na tym, aby tworzyć solidny, spójny, tematycznie zgodny z Twoją witryną profil linków. Jak to zrobić? Możesz skorzystać z usług Linkhouse, dzięki którym w jednym miejscu zarządzisz całym procesem linkowania. Warto skupić się na takich sposobach pozyskiwania linków jak:

Linkhouse ułatwia proces link buildingu, i to od znajdowania ofert, aż po monitorowanie efektów. Mamy nawiększą bazę stron w Polsce – to wystarczający powód, by się z nami skontaktować. Zapraszamy!

Analiza linków zwrotnych: podsumowanie

  • Audyt linków służy udoskonaleniu strategii link buildingu.
  • Analiza linków jest wymagająca, ale istnieją narzędzia, które mogą ułatwić ten proces, np. Google Search Console, Ahrefs, Majestic, Moz. 
  • Podczas audytu warto zadać sobie takie pytania jak:
    • Ile linków zwrotnych ma Twoja witryna?
    • Z ilu domen pochodzą? 
    • Jakiej jakości są witryny, z których linkujesz?
    • Jaki autorytet ma Twoja strona? A do jakiego dążysz?
    • Jak wygląda przyrost/utrata linków?
    • Czy linki do Twojej strony są odpowiednio zdywersyfikowane?
    • Jak Twój profil linków prezentuje się na tle konkurencji?

FAQ

Czy warto używać narzędzi jak Semrush, Ahrefs i Majestic do analizy profilu linków?

Regularny audyt profilu linków za pomocą Ahrefs i Majestic pozwala na ocenę i optymalizację linków zwrotnych. Te narzędzia umożliwiają identyfikację pochodzenia linków i ich wpływ na pozycję strony w Google, co jest kluczowe dla strategii SEO.

Czy analiza linków konkurencji wpływa na ruch organiczny?

Tak, analizując linki konkurencji, możesz dostosować własne działania SEO, co przyczyni się do lepszej widoczności i zwiększenia ruchu organicznego na Twojej stronie.

Jak często przeprowadzać audyt linków zwrotnych?

Zaleca się przeprowadzanie audytu linków zwrotnych co najmniej raz na kwartał, aby utrzymać skuteczną strategię SEO i dostosować się do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek.

Czy poprawa profilu linków zwrotnych wpływa na pozycję w Google?

Optymalizacja profilu linków zwrotnych, w tym eliminacja szkodliwych linków i pozyskiwanie wartościowych, poprawia pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google, co jest istotne dla ogólnej strategii SEO.

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.