Serwis na WordPress – o czym warto pamiętać pod kątem SEO?

ikona-data-publikacji
Opublikowano

23/04/2021

ikona-data-publikacji
Opublikowano

23/04/2021

Spis treści

image2 3

WordPress to zwykle co najmniej dobry wybór jako silnik będący podstawą tworzonej strony www. Ze względu na swoją popularność posiada dziesiątki tysięcy wtyczek i modyfikacji, co pozwala na dostosowanie go do potrzeb prawie każdego, kto chce zaistnieć w Internecie. Ułatwia to również duża dostępność specjalistów na rynku. Tworząc serwis www na WordPressie warto abyś pamiętał o jego optymalizacji pod zalecenia wyszukiwarki Google – w tym artykule postaram się przybliżyć Ci podstawowe rozwiązania oraz zwrócić uwagę na pewne aspekty, które warto sprawdzić na stronie.

“Podstawowa” wtyczka SEO

Jeżeli jesteś mniej doświadczonym użytkownikiem “Wordpressa”, to zdecydowanie powinieneś zacząć od instalacji wtyczki, która ułatwia optymalizację podstawowych elementów strony takich jak tytuły stron, ustawienia indeksacji, meta dane, tagi kanoniczne, breadcrumbs, robots.txt czy mapa strony. 

Najpopularniejszymi rozwiązaniami są Yoast SEO, All in One SEO oraz zdobywający coraz większą popularność Rank Math SEO. Sam najczęściej korzystam z wtyczki Yoast, która przy serwisach o standardowej strukturze w zupełności zdaje egzamin i zapewnia wszelkie niezbędne funkcjonalności, dodatkowo pozwala na niestandardowe rozwiązania z wykorzystaniem pliku function.php (więcej na temat niestandardowych rozwiązań SEO na WordPress przeczytasz na moim blogu Zeid.pl).

Pamiętaj o odblokowaniu robotów

Problemem, z których spotykam się od czasu do czasu na w miarę świeżych (czasem nawet półrocznych!) stronach jest pozostawiona przez twórców strony blokada robotów wyszukiwarki, dostępna w podstawowych ustawieniach WordPressa. Jeżeli ta opcja jest włączona to nie ma mowy o tym, aby Twoja strona zaczęła pozyskiwać ruch z wyszukiwarki Google. Znajdziesz ją w kokpicie, na stronie Ustawienia -> Czytanie:

image3 3

Jeżeli zainstalowałeś jedną z wtyczek omówionych w poprzednim akapicie to system powinien Cię poinformować o konieczności wyłączenia tej opcji już po zalogowaniu do WordPressa.

Przyjazne adresy URL

Skoro jesteśmy już w ustawieniach WordPressa – jeżeli Twoja strona jest nowa i jeszcze niezaindeksowana w wyszukiwarce, wejdź na stronę Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki i i wybierz optymalne rozwiązanie dla przyjaznych adresów URL. Najczęściej dobrym wyborem okaże się opcja “Nazwa własna”. Jeżeli jednak Twoja strona jest już zaindeksowana i osiąga dobre wyniki powinieneś wiedzieć, że zmiana tych ustawień może spowodować, że Twoje stare adresy podstron przestaną działać poprawnie (czyli nie przekierują na nowy adres) i Twoje pozycje spadną. Jeżeli nie masz doświadczenia koniecznie skonsultuj taką zmianę ze specjalistą SEO lub webdeveloperem doświadczonym w optymalizacji WordPressa.

Brązowa Klepsydra Na Brązowy Drewniany Stół

Optymalizacja szybkości serwisu na WordPress

Jeżeli zapewniłeś swojemu serwisowi optymalizację podstawowych elementów w kolejnym kroku powinieneś zadbać o szybkość ładowania się Twojego serwisu. W tym przypadku należy pamiętać przynajmniej o:

  • kompresji wysyłanych do biblioteki obrazów,
  • wdrożeniu tzw. “lazy-load” dla wyświetlanych obrazów,
  • optymalizacji ładowanych na stronie zasobów takich jak pliki JS, CSS.
  • wykorzystaniu pamięci podręcznej przeglądarki użytkownika,
  • wykorzystaniu pamięci podręcznej serwera.

Konkretny zestaw wtyczek do optymalizacji musisz dostosować do swojego serwera, ponieważ istnieją rozwiązania kompletne jak np. Litespeed Cache – który zapewnia zarówno optymalizację obrazów i wykorzystanie do nich szybkiego formatu WebP, jak i kompresję, minifikację zasobów CSS, JS, kodu HTML czy konfigurację pamięci podręcznej. Aby jednak w pełni wykorzystać jej możliwości należy posiadać serwer funkcjonujący na oprogramowaniu Litespeed. Jeżeli mamy serwer oparty na innej technologii prawdopodobnie będziemy musieli wykorzystać kilka wtyczek. Podstawową kompresję obrazów możesz wykonać jeszcze przed ich załadowaniem do panelu korzystając z edytora obrazów (np. Photoshop) lub aplikacji webowych oferujących taką możliwość (np. TinyPNG czy Smush). Możesz również wykonać to z pomocą wtyczek do WordPressa, które wykonają to za Ciebie po załadowaniu obrazków na serwer z pomocą przyjdą tu również rozwiązania od TinyPNG czy Smush. Do optymalizacji zasobów i konfiguracji pamięci podręcznej możesz wykorzystać W3 Total Cache, WP Super Cache czy Autoptimize

Poprawna struktura nagłówków

Pamiętaj o oznaczeniu śródtytułów w swoich treściach nagłówkami H2 i H3 – zarówno stary klasyczny edytor jak i edytor Gutenberg pozwalają na to w łatwy sposób. W przypadku nagłówka H1 sytuacja może być bardziej skomplikowana – ponieważ domyślnie jest nim tytuł Twojej podstrony – ale w zależności od szablonu/motywu, z którego korzystasz, wcale tak być nie musi. Warto to sprawdzić i zadbać o prawidłowe oznaczenie tego elementu w plikach motywu. Jeżeli korzystasz z motywu, który jest aktualizowany przez autorów, wszelkich zmian powinieneś dokonywać w motywie potomnym (child theme). 

Wtyczki są super, ale pamiętaj: “co za dużo to niezdrowo”!

Jedna wtyczka Woocommerce zamieni Twój serwis w sklep internetowy, a kilka dodatkowych sprawi, że nie będzie odstawał on od innych dedykowanych rozwiązań (przeczytaj o pozycjonowaniu sklepu na Woocommerce na blogu DevaGroup). Musisz być jednak świadomy, że prawie każda dodatkowa wtyczka spowalnia w jakimś stopniu Twój system i powinieneś ograniczać ich liczbę do niezbędnego minimum. Jeżeli jesteś w stanie zaimplementować jakieś rozwiązanie przy pomocy krótkiego kodu dodanego do motywu WordPressa, zdecydowanie nie powinieneś wykorzystywać do tego dodatkowej wtyczki. 

Podsumowując, podstawowymi aspektami, o które powinieneś zadbać na swoim WordPressowym serwisie są:

  • podstawowe elementy strony pod kątem SEO (tytuły, meta dane, indeksacja),
  • przyjazna struktura URL,
  • szybkość Twojej strony,
  • wykorzystanie struktury nagłówków H1-H6,
  • minimalizacja liczby zainstalowanych wtyczek.

O autorze:

Jakub Zeid – Senior SEO Specialist w krakowskiej agencji DevaGroup. Na co dzień do moich obowiązków należy kompleksowe prowadzenie kampanii SEO dla klientów z wielu branż. Od czasu do czasu bloguję o SEO na Zeid.pl 😉

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

czy można kupować linki

Czy można kupować linki? Trzeba

Pozycjonowanie stron internetowych to prawdziwe wyzwanie – w tłumie konkurencyjnych witryn walka o widoczność w wynikach wyszukiwania staje się coraz bardziej zacięta. W tym kontekście

Najlepsze podcasty SEO w Polsce i na świecie

Dobry podcast SEO powinien wyróżniać się przede wszystkim doświadczeniami ekspertów, którzy w nim uczestniczą. To było główne kryterium podczas tworzenia naszego rankingu. Co ciekawe, badania

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.