Jak zostać copywriterem?

ikona-data-publikacji
Opublikowano

02/12/2019

ikona-data-publikacji
Opublikowano

02/12/2019

Spis treści

Czy aby zostać copywriterem wystarczy umieć dobrze pisać? Czy mityczne lekkie pióro i poprawność językowa to wszystko, co potrzebne do rozpoczęcia dynamicznej kariery przy najlepszych zleceniach? A może bardziej uprzywilejowani są absolwenci konkretnych kierunków – np. polonistyki?

Prawdą jest, że zawód copywritera ma dość niski próg wejścia – nie wymaga ukończenia studiów, można poradzić sobie nawet bez kursów i do wszystkiego dojść samodzielnie. Prawdą jest również to, że zostanie dobrym copywriterem wymaga wiele godzin nauki i setek tysięcy napisanych znaków ze spacjami.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czy studia są potrzebne, aby zostać copywriterem
  • Gdzie znaleźć płatne i bezpłatne kursy dla copywriterów
  • Skąd uczyć się na własną rękę
  • Jaki jest dobry copywriter
  • Co można robić jako copywriter
  • Skąd brać zlecenia na copywriting
  • Jakie książki dla copywriterów przeczytać
  • Czy wybrać copywriting na etat, działalność gospodarczą czy dorywcze zlecenia

Jak zostać copywriterem? Czy aby zostać copywriterem potrzebne są studia?

W zawodzie copywritera studia mogą być pomocne, ale zdecydowanie nie są niezbędne. Do niedawna o studiowaniu copywritingu mogliśmy tylko pomarzyć. Jednak wraz z rozwojem branży digital i zwiększeniu się liczby miejsc pracy w tym obszarze, uczelnie dopasowują się do potrzeb rynku, oferując takie kierunki, jak np. lingwistyka praktyczna i copywriting. Jeśli dopiero stoisz przed wyborem studiów i wiesz, że chcesz związać swoją przyszłość ze słowem pisanym, możesz rozważyć kilka możliwości:

  • Lingwistyka praktyczna i copywriting
  • Filologia polska
  • Dziennikarstwo
  • Socjologia
  • Psychologia
  • Marketing
  • I inne kierunki związane z językiem, komunikacją i marketingiem

Niestety, uniwersytety wciąż oferują niewiele kierunków, na których można nauczyć się marketingowego pisania od a do z. Na skuteczny copywriting składa się wiele aspektów i potrzebna jest wiedza z wielu dziedzin, o które należy zadbać samodzielnie. Więcej na ten temat w dalszej części artykułu.

Kursy i szkolenia dla copywriterów

W sieci można znaleźć mnóstwo ofert kursów i szkoleń, dzięki którym możesz zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne w zawodzie. Wybór jest szeroki – znajdziesz wśród nich kursy online do samodzielnego wykonania, kilkugodzinne warsztaty, a nawet cało- lub kilkudniowe szkolenia z gwiazdami marketingu. Ich ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych, a kończą nawet na kilku tysiącach.

Jak wybrać wartościowe szkolenie z copywritingu?

  • Należy zweryfikować opinie o organizatorze i prowadzącym. Opinii warto szukać w Google Moja Firma, na branżowych forach oraz grupach na Facebooku, a także popytać innych copywriterów.
  • Trzeba zapoznać się z agendą, zakresem szkolenia oraz treścią umowy, a w razie wątpliwości dopytać o wszystko organizatora.
  • Jeśli okaże się, że organizator szkolenia nie wywiązał się z obietnicy i jakość zająć odbiegała od oferty, nie bój się złożyć reklamacji.

Tańszym rozwiązaniem są kursy copywritingu online, sprzedawane w dedykowanych serwisach. Ich ceny zaczynają się nawet od kilkunastu złotych, czasem można też trafić na promocje i zniżki. Użytkownicy mają możliwość wystawiania ocen i opinii, co ułatwia weryfikację jakości. Przykładowe miejsca, w których warto szukać kursów, to:

Istnieją instytucje, które oferują dofinansowanie do szkoleń, których celem jest nabycie kompetencji zawodowych. Pomocy w sfinansowaniu kursu można szukać m.in. w urzędzie pracy, urzędzie miasta czy stronie Funduszy Europejskich.

Czy istnieją bezpłatne szkolenia dla copywriterów?

Jeśli dobrze poszukasz, być może uda Ci się znaleźć także bezpłatne kursy copywritingu. Najczęściej ich autorzy dzielą się podstawową lub ogólną wiedzą, ale dla początkujących copywriterów mogą być cennym źródłem informacji od czego zacząć.

Kto najczęściej organizuje bezpłatne warsztaty z copywritingu?

  • Bezpłatne, cykliczne wydarzenia i konferencje, jak WUD czy CRASH Mondays
  • Organizacje zajmujące się szeroko pojętą przedsiębiorczością, jak parki naukowo-technologiczne, inkubatory przedsiębiorczości, coworkingi, kluby biznesowe, różnego rodzaju koła, towarzystwa, stowarzyszenia itp.

Czy można samemu nauczyć się copywritingu?

Oczywiście. Co więcej, to często spotykane zjawisko. Jestem nawet skłonna zaryzykować stwierdzenie, że większość – a przynajmniej duża część – copywriterów to samoucy.

Możliwość poznania tajników zawodu na własną rękę jest jedną z największych zalet copywritingu. Jeśli połączysz teorię z praktyką oraz systematyczność z samozaparciem, są duże szanse, że za jakiś czas będziesz naprawdę dobry/ dobra w tym, co robisz. Na początku należy skupić się przede wszystkim na doskonaleniu warsztatu oraz pogłębianiu wiedzy o języku, marketingu i samym copywritingu. Wiedzę możesz czerpać z wielu ogólnodostępnych i bezpłatnych źródeł:

  • Spotkania branżowe – np. Social Media Czwartek, Panelownia
  • Literatura
  • Grupy i forma dla copywriterów/ marketerów
  • Webinary, blogi, filmy na YouTube
  • Blogi specjalistów

Dobry copywriter, czyli jaki?

Jaki copywriter to dobry copywriter? Jesteś dobrym kandydatem/ kandydatką, jeśli łączysz kilka cech:

  • Twórczość i pomysłowość
  • Otwartość na punkty widzenia i pomysły innych osób
  • Skrupulatność i wnikliwość
  • Inicjatywa
  • Zaangażowanie we własny rozwój

Poza cechami ważne są oczywiście odpowiednie umiejętności. Zła wiadomość jest taka, że jest ich dużo więcej niż cech. Jest jednak i dobra wiadomość – dużo łatwiej nabyć nowe umiejętności niż wyrobić sobie konkretne cechy charakteru. Zlecenia dla copywriterów najczęściej wędrują do osób, które cechują:

  • Umiejętność przekucia wiedzy teoretycznej w konkretne rozwiązania
  • Umiejętność przedłożenia potrzeb klienta ponad własną wizję idealnego tekstu
  • Doskonała znajomość języka polskiego
  • Sprawne poruszanie się w zakamarkach internetu i umiejętność zrobienia głębokiego researchu
  • Dobra organizacja pracy
  • Umiejętność argumentacji
  • Znajomość technik copywriterskich, mechanizmów psychologicznych odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji oraz mechanizmów marketingowych
  • Znajomość języka angielskiego – jeśli nie do pisania, to do researchu
  • Umiejętność dopasowania komunikatu do grupy docelowej

Co można pisać jako copywriter?

Rozejrzyj się wokół, a z pewnością zauważysz, że teksty znajdują się wszędzie. Artykuły w sieci i w prasie, hasła reklamowe na billboardach, instrukcje obsługi i etykiety kosmetyków łączy jedno – zostały stworzone przez copywritera. Odpowiadając na pytanie z nagłówka – jako copywriter możesz pisać wszystko.

Formy tworzone przez copywriterów to np.:

  • Opisy produktów
  • Artykuły sponsorowane
  • Artykuły blogowe
  • Artykuły specjalistyczne
  • Teksty na strony internetowe (hasła, podstrony typu o mnie, o firmie itp.)
  • Teksty zapleczowe
  • Slogany reklamowe
  • Teksty postów do mediów społecznościowych
  • Dialogi do spotów reklamowych, reklam radiowych
  • Instrukcje
  • Teksty na etykiety produktów
  • Oferty handlowe
  • Newslettery
  • I wiele innych

Z czasem zorientujesz się, w jakich formach czujesz się najlepiej. Zdasz sobie także sprawę, że często w pisaniu więcej jest pracy koncepcyjnej oraz researchu, niż samego przelewania słów na klawiaturę.

Książki dla copywritera

Książki odgrywają ważną rolę w pracy copywritera. Zarówno SEO copywriter, jak i każdy inny pisacz powinien czytać dużo więcej, niż pisze. Czytanie pobudza kreatywność, podsuwa inspiracje, pozwala zapoznać się z technikami stosowanymi przez innych autorów, poszerza słownictwo, sprzyja utrwalaniu poprawnych form językowych i pomaga zdobywać wiedzę.

Co powinien czytać copywriter? Wszystko. Nie ma tu książek ważniejszych i mniej ważnych. Istotna jest zarówno literatura branżowa, z której można czerpać wiedzę, jak i książki czytane wyłącznie dla przyjemności, dzięki którym poznaje się różne style i zabiegi. Poniżej znajdziesz kilka tytułów, od których warto zacząć.

Literatura branżowa to obowiązkowa tematyka w biblioteczce copywritera. To głównie z książek pisanych przez innych copywriterów poznasz skuteczne techniki, językowe sztuczki oraz metody efektywnego pisania i pobudzania kreatywności.

  • Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu – J. Wrycza-Bekier
  • Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) – A. Jabłoński
  • Biblia copywritingu – D. Puzyrkiewicz
  • Content Marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów – B. Stawarz
  • Narratologia – P. Tkaczyk

Książki psychologiczne i socjologiczne pomogą poznać mechanizmy, jakie kierują ludzkim procesem decyzyjnym. Znając przyczyny ludzkich zachowań dużo łatwiej znaleźć narzędzia, które pozwolą sformułować skuteczne komunikaty.

  • Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym – D. Kahneman
  • Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka – R. Caldini
  • Przyjemność. Dlaczego lubimy to, co lubimy? – P. Bloom

Dobry copywriter to nie taki, który wszystko wie. To taki, który nie boi się sprawdzać i wie, gdzie szukać. Dlatego słownik to najlepszy przyjaciel każdego, kto zawodowo zajmuje się pisaniem.

  • Słownik dobrego stylu – M. Bańko
  • Wielki słownik wyrazów obcych PWN – L. Drabik
  • Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN – A. Markowski

Książki językowe niesprawiedliwie kojarzą się z akademickimi podręcznikami. Wbrew temu stereotypowi, na rynku jest wiele wciągających tytułów, które w interesujący sposób pomagają poznać zasady rządzące poprawną polszczyzną.

  • Język na sprzedaż – J. Bralczyk
  • Mówiąc inaczej – P. Mikuła
  • Słownik polsko@polski – J. Miodek
  • Nowe Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce – praca zbiorowa

Książki marketingowe nauczą Cię zasad, którymi należy się kierować, by być skutecznym sprzedawcą. Wszak wokół sprzedaży – produktów, usług, idei – kręci się cały marketing!

  • Marketing – P. Kotler
  • To sell is human – D. Pink
  • Marketing internetowy. Nowe możliwości, nowi klienci, nowe rynki – praca zbiorowa

Równocześnie ze słowem drukowanym, warto systematycznie zapoznawać się z blogami. O ile w książkach znajdziesz podstawy, które trzeba poznać i przyswoić, nie powiedzą nam zbyt wiele o bieżących trendach. Bezpłatnej wiedzy i inspiracji jest w sieci na pęczki. Polecam obserwować przede wszystkim cenionych copywriterów, blogi agencji marketingowych oraz seriwsy z marketingowymi newsami, a także portale dotyczące branż, na temat których chcesz pisać. Oto kilka z nich:

Skąd brać zlecenia jako copywriter?

Zlecenia dla copywriterów publikowane są w wielu różnych miejscach – z czasem zorientujesz się, gdzie najczęściej pojawiają się te najbardziej wartościowe dla Ciebie.

Portale ze zleceniami dla freelancerów

Jest kilka sprawdzonych serwisów ze zleceniami dla freelancerów – zarówno polskich, jak i zagranicznych – na których publikowane są dziesiątki, a nawet setki ofert dziennie. Najpopularniejsze z nich to:

W serwisach dla freenalcerów możesz szukać zleceń, które spełniają Twoje wymagania – finansowe, terminowe i tematyczne. W niektórych – jak np. Giełda Tekstów – można ponadto sprzedawać gotowe artykuły, co przydaje się szczególnie w momentach, gdy masz czas na pisanie, jednak brakuje Ci zleceń.

Głównym minusem zleceń na podobnych portalach są przeważające bardzo niskie stawki – często nawet poniżej 1 zł za 1000 zzs. W połączeniu z dużą konkurencją sprawiają, że trudno o dobrze płatne zlecenie. Często też można trafić na ogłoszenia, w których nie podano żadnych informacji o zleceniodawcy, w związku z czym nie można go zweryfikować. Jeśli płatność nie odbywa się za pośrednictwem serwisu, istnieje ryzyko trafienia na nieuczciwego kontrahenta, który nie zapłaci za naszą pracę.

Portale z ofertami pracy

Tradycyjne portale z ofertami pracy również mogą być źródłem zleceń – tak pojedynczych, jak etatowych. Praca copywritera jest na tyle elastyczna, że wielu pracodawców zgadza się na współpracę zdalna lub jedynie część etatu – nie trzeba wtedy ograniczać się współpracy z tylko jednym zleceniodawcą. Portale, na których warto szukać ofert, to m.in.:

Zaletą tych portali są przede wszystkim pełne informacje o poszukującym oraz – zazwyczaj – szczegółowo opisane warunki współpracy. Niestety, ogłoszeń jest stosunkowo niewiele, porównując z dostępną w sieci liczbą pojedynczych zleceń.

Grupy na Facebooku

Owocne może być też szukanie zleceń na Facebooku. Grup z ofertami pracy w marketingu, zleceniami dla freelancerów czy zamówieniami kierowanymi stricte do copywriterów jest kilka:

Minusem grup na Facebooku jest fakt, że ciągle powstają nowe, a ogłoszenia na nich powtarzają się. Łatwo więc wpaść w pułapkę szukania – nie chcąc przegapić żadnej interesującej oferty przeglądamy wszystkie grupy, a ich zawartość różni się w niewielkim stopniu. W ten sposób spędzamy dużo czasu na scrollowaniu, znajdując jedynie garstkę wartościowych zleceń.

Plusem natomiast jest możliwość weryfikacji zleceniodawcy, którzy publikują oferty z własnych, prywatnych profili. Dużą zaletą jest też możliwość napisania bezpośrednio do autora ogłoszenia na Messengerze.

Copywriting na etat, własną działalność czy dorywczo?

Elastyczność pracy copywritera pozwala poświęcać na nią dowolną ilość czasu. To również świetna okazja do wypróbowania pracy zdalnej. Jak może pracować copywriter?

Copywriting na etat

Agencje reklamowe i marketingowe, agencje SEO, duże sklepy internetowe, serwisy informacyjne i tematyczne – we wszystkich tych miejscach możesz znaleźć pracę jako etatowy copywriter.

Zaletą pracy na etat niezaprzeczalnie jest stałe wynagrodzenie, niezależne od liczby zleceń. Czasem ważniejsza od pisania jednego tekstu za drugim jest dla pracodawcy dostępność. Stacjonarny copywriter nie musi przeglądać kalendarza i nie proponuje odległych terminów – mając go na wyłączność, pracodawca może mieć pewność, że nawet najpilniejsze zlecenie zostanie wykonane szybko.

Praca na etacie ma jednak także wady – jak mała elastyczność w zakresie doboru zleceń i inne, standardowe niedogodności wynikające z pracy w cudzym biurze, w systemie 8/5.

Copywriting w ramach własnej działalności

Jeśli zależy Ci na większej niezależności, warto rozważyć założenie własnej działalności gospodarczej. Oczywiście wszystkie korzyści niosą za sobą również koszty – nie tylko finansowe. Własna firma, nawet jednoosobowa, to odpowiedzialność m.in. przed Urzędem Skarbowym, samodzielne szukanie zleceń, prowadzenie lub opłacenie księgowości. Z drugiej strony, budujesz renomę własnej, a nie cudzej firmy, decydujesz o zakresie obowiązków i godzinach pracy oraz sam/sama wybierasz, z kim chcesz współpracować.

Copywriter-firma jest też atrakcyjniejszym wykonawcą w oczach zleceniodawców biznesowych. Rozliczając się na podstawie faktury, mogą oni rozliczyć ją jako koszt uzyskania przychodu oraz odliczyć podatek VAT. Nie ma też potrzeby odprowadzania składek i dopełniania szeregu innych formalności, które dotyczą umów o dzieło czy zlecenie.

Krokiem pośrednim dla niezdecydowanych może być działalność nierejestrowana. Nie wymaga ona rejestracji w CEIDG – wystarczy ująć przychód w rozliczeniu rocznym i zapłacić 18% podatku dochodowego. Przychód z tego rodzaju działalności nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia brutto (w 2019 r minimalne wynagrodzenie wynosi 2250 zł brutto).

Copywriting jako dorywcze zajęcie

Copywriting to dobre rozwiązanie również wtedy, gdy chcesz jedynie dorobić. Wybierając projekty z długim deadline’m lub drobne zlecenia do zrobienia od ręki można pracować po godzinach – wieczorami czy w weekendy. To również dobry sposób na sprawdzenie, czy taka praca będzie Ci odpowiadać w pełnym wymiarze godzin.

Co więcej, jeśli założysz własną działalność gospodarczą, ale jednocześnie będziesz zatrudniony/ zatrudniona w ramach umowy o pracę, możesz liczyć na częściowe zwolnienie ze składek do ZUS. W takim wypadku będziesz płacić jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli wynagrodzenie z etatu jest wyższe płacy minimalnej.

Inne opcje rozliczenia to umowa o dzieło, umowa-zlecenie, faktura wystawiana przez inkubator przedsiębiorczości lub inny zewnętrzny system – np. serwis Useme.

Co robić, aby być dobrym copywriterem?

Zamiast podsumowania zostawię tutaj kilka rad, które mogą przydać Ci się w pracy copywritera – zarówno na początku, jak i w trakcie kariery. Co zrobić, aby być dobrym copywriterem?

  • Szukaj inspiracji i wsparcia na grupach na Facebooku. Interesującymi miejscami są np. te grupy:
  • Ćwicz kreatywność, bo im więcej z niej korzystasz, tym więcej jej masz.
  • Zbuduj portfolio i prowadź bloga, by udokumentować swoje możliwości
  • Stawiaj sobie mierzalne cele i pracuj nad tym, aby je osiągnąć
  • Cały czas się ucz – czytaj, oglądaj webinary, rozmawiaj z innymi specjalistami
  • Miej odwagę mieć swój styl, bo to za niego będą cenić Cię zleceniodawcy i czytelnicy

A czego nie robić, jeśli chcesz być dobrym copywriterem?

  • Nie przyjmuj zleceń o bardzo niskich stawkach – takie działania psują rynek i sprawiają, że zleceniodawcy oczekują wysokiej jakości za niewielkie pieniądze, a także wywołują frustrację z powodu braku wymiernych efektów finansowych w zamian za zaangażowanie w pracę
  • Nie osiadaj na laurach – w zawodzie copywritera nie da się nauczyć wszystkie raz, by później tylko czerpać z tego profity. Copywriting to ciągła edukacja, poszerzanie horyzontów i doskonalenie umiejętności.
  • Nie rób nic na pół gwizdka – większość zleceń napisanych bez przyłożenia należytej uwagi do jakości wraca z mnóstwem uwag, a Ty musisz poświęcić dodatkowy czas na poprawki. Ludzie z każdej branży znają się i proszą o polecenia, na które Ty nie będziesz mógł/ mogła liczyć, pisząc teksty niskiej jakości.
  • Nie upieraj się przy jednym pomyśle – nawet, kiedy naprawdę jest świetny. Bywa, że w trakcie pisania przychodzi do głowy motyw lub zdanie, które jest chwytliwe, błyskotliwie i doskonale pasuje do poruszanej tematyki, jednak nijak nie udaje się zbudować na nim całego akapitu. Trudno jest je odpuścić, ale to często jedyne wyjście, które pozwala pójść dalej.
  • Nie bój się sprawdzać – nikt nie jest nieomylny, a sprawdzanie informacji nie jest powodem do wstydu. To oznaka odpowiedzialności i troski o jakość swojej pracy.
  • Nie czekaj na wenę – to najgorsze, co można zrobić, cierpiąc na brak inwencji. Dlatego zamiast czekać na oświecenie, lepiej zacząć pisać. Cokolwiek i w jakikolwiek sposób. Przekonasz się, że po chwili pomysły napłyną same.
Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.