Podcasty, czyli internetowe serie tematycznych nagrań audio, zyskują w Polsce coraz większą popularność. Całkowicie zasłużenie, bo dają wiele korzyści, których próżno szukać na blogach, vlogach i w książkach.
Dlaczego warto słuchać podcastów? Po pierwsze, najczęściej są wystarczająco długie, aby wyczerpać konkretny temat, a słuchając regularnie materiałów od specjalistów z danej dziedziny można zyskać obszerną i uporządkowaną wiedzę. Po drugie, można robić to przy okazji – jadąc samochodem, sprzątając, spacerując po mieście. Po trzecie, przystępna forma do słuchania sprawia, że nawet w przypadku trudnych tematów i bardzo długich odcinków przyswaja się wiedzę efektywniej, niż czytając.
Podcasty nagrywane są przez specjalistów z wielu różnych dziedzin. Przygotowałam listę tych, które pomogą Wam zostać jeszcze lepszymi marketerami!
Pomagam w Kreatywnej Pracy
Język: polski
Kreatywna praca to chleb powszedni każdego marketera, więc miło, że Jacek Kłosiński oferuje nam wszystkim pomoc w codziennych zmaganiach 😉 Jacek ma spore doświadczenie w branży, a poza nagrywaniem podcastów prowadzi bloga, tworzy kursy i organizuje szkolenia. Naprawdę zna się na rzeczy, dlatego warto mu zaufać! Podcast nie ma jeszcze wielu odcinków, ale znajdziecie tam dużo ciekawych zagadnień. Tematyka kręci się głównie wokół efektywności, ale na liście można znaleźć też kilka ciekawych wywiadów.
Tematy, jakie poruszył Jacek, to m.in. 4 kroki do lepszych efektów czy Jak wygrać z perfekcjonizmem.
Odwiedź stronę podcastu – Pomagam w Kreatywnej Pracy
Mała Wielka Firma
Język: polski
Podcast dla biznesu, rozwoju i przyjemności słuchania – tak mówi o nim jego autor, Marek Jankowski. Mała Wielka Firma skierowana jest głównie do osób prowadzących własną działalność gospodarczą, jednak bardzo wiele tematów odnosi się do marketingu w różnych formach. W część odcinków wypowiada się sam Marek, jednak w wielu pojawiają się ciekawi goście. Ponadto, przez 8 lat podcast współtworzył Paweł Tkaczyk, którego chyba nikomu nie trzeba tutaj przedstawiać. Do tej pory ukazało się grubo ponad 200 odcinków, więc jeśli go nie słuchasz, to sporo nowej wiedzy przed Tobą!
Przykładowe, marketingowe tematy to Budowanie listy mailingowej (gość: Paweł Sala), Content marketing (gość: Barbara Stawarz), Silna marka online (gość: Joanna Ceplin).
Odwiedź stronę podcastu – Mała Wielka Firma
WNOP
Język: polski
Więcej niż oszczędzanie pieniędzy nie jest podcastem skierowanym stricte do marketerów, jednak powinien poznać go każdy, kto jest przedsiębiorcą lub należy do branży digital/ marketing/ biznes. W podcaście Michała Szafrańskiego znajdziecie mnóstwo merytorycznej wiedzy o prowadzeniu firmy i organizacji pracy, obszerne wywiady (gościli u niego m.in. Michał Sadowski, Krzysztof Gonciarz i Michał Śliwiński) oraz dużą dozę inspiracji, otuchy i motywacji do działania!
Marketerom szczególnie powinny przypaść do gustu m.in. odcinki Brand24 – droga od startupu przez markę osobistą założyciela do spółki giełdowej wycenianej na 100 mln złotych i Jak wziąć się do pracy po powrocie z urlopu – praktyczne wskazówki dla etatowca i freelancera.
Odwiedź stronę podcastu – Więcej niż oszczędzanie pieniędzy
Prawo dla kreatywnych
Język: polski
Nie, nie – wcale nie chodzi tutaj o taki rodzaj kreatywności. Prawo dla kreatywnych to podcast dla przedstawicieli szeroko pojętej branży kreatywnej. Jego autorem jest Wojciech Wawrzak – autor bloga praKreacja, prawnik wyspecjalizowany w e-commerce i właśnie branży kreatywnej.
W odcinkach porusza tematy, które często nurtują marketerów, przedsiębiorców i twórców. Dowiecie się od niego m.in. czy można wysłać komuś zapytanie o pozwolenie na przesłanie oferty, jak RODO odnosi się do blogerów albo na jakie kruczki prawne powinny uważać osoby sprzedające przez Internet.
Odwiedź stronę podcastu – Prawo dla kreatywnych
Rozmowy B2B
Język: polski
Igor Bielobradek, autor bloga Marketing B2B, ma na swoim koncie dopiero 25 odcinków podcastu, jednak z pewnością na tym się nie skończy! Igor jest specjalistą od content marketingu, generowania leadów oraz marketing automation i właśnie o tych zagadnieniach najczęściej rozmawia z zaproszonymi gośćmi.
Przykładowe tematy to Strategia content marketingowa (gość: Rebecca Lieb), Segmentacja w marketingu B2B (goście: Łukasz Kosuniak, Wiktor Łyczko).
Odwiedź stronę podcastu – Rozmowy B2B
Patrzymy szerzej
Szymon Pieczyński i Oscar Rak poruszają mnóstwo zagadnień z obszaru marketingu i prowadzenia firmy. Obaj są właścicielami agencji marketingowych (chociaż żaden z nich swojej tak nie nazywa) z kilkuletnim doświadczeniem w biznesie.
Odwiedź stronę podcastu – Patrzymyszerzej.pl
Z pasją o mocnych stronach
Język: polski
Podcast o produktywności, odkrywaniu swoich talentów i wykorzystywaniu mocnych stron. Autor, Dominik Juszczyk, jest certyfikowanym trenerem Gallupa i zaryzykuję stwierdzeniem, że nie ma w polskim Internecie osoby, która opowiadałaby o zwiększaniu swojej efektywności lepiej niż on. Jeśli więc zależy Ci na rozwoju i byciu najlepszą wersją siebie – daj mu szansę!
Kilka ciekawych tematów z podcastu Dominika: 6 kroków pomocnych w dojrzewaniu talentu, Intencjonalne uczenie się i cykl Słownik talentów.
Odwiedź stronę podcastu – Z pasją o mocnych stronach
Pani Swojego Czasu od Kuchni
Język: polski
Ola Budzyńska była trenerką umiejętności miękkich, prowadziła szkolenia z zarządzania czasem i, jak sama o sobie mówi, była bardzo zabieganą osobą. Teraz prowadzi swoją działalność online, ucząc rzesze internautów efektywnego zarządzania swoim czasem. Podcast dostępny na blogu Oli porusza tematy prowadzenia biznesu w sieci, które przydadzą się nie tylko przedsiębiorcom i freelancerom!
Tytuły, które mogą przydać się marketerom, to np. Webinary w biznesie online i Zrób to dziś, czyli jak nie odkładać rozwoju biznesu online na jutro.
To wszystko, jeśli chodzi o polskie podwórko, ale to jeszcze nie koniec! Zagraniczne podcasty są kopalnią marketingowej wiedzy, a ich wybór jest dużo większy, więc zapoznaj się z dalszą częścią listy.
Odwiedź stronę podcastu – Pani Swojego Czasu od Kuchni
Online Marketing Made Easy
Język: angielski
Amy Porterfield jest znaną i cenioną ekspertką od marketingu internetowego. Jej podcast skierowany jest zarówno do początkujących, jak i doświadczonych marketerów – każdy znajdzie w nim odcinki dla siebie. Podcast Amy charakteryzuje się ciekawy doborem tematów oraz zapraszanych gości.
Odcinki, na które warto zwrócić uwagę, to np. The Ultimate Guide to Choosing the Right Lead Magnet for Your Audience i How I’ve Built My „Small, But Mighty” Team (The Wins, Fails & Fears).
Odwiedź stronę podcastu – Online Marketing Made Easy
Copyblogger FM
Język: angielski
Copyblogger jest serwisem poświęconym copywriterom i content marketerom. Jeśli chcesz efektywniej używać słowa pisanego, poznawać sprytne sztuczki i nieszablonowe sposoby wykorzystywania marketingowych mechanizmów na piśmie, poświęć trochę czasu i poznaj ten podcast.
Tematy, które mogą Cię zainteresować, to m.in. 3 Almost Magical Headline Ingredients for More Traffic, Engagement, and Shares oraz Storytelling for Modern Content Marketing.
Odwiedź stronę podcastu – Copyblogger FM
Authority Hacker
Język: angielski
Gael Breton i Mark Webster w swobodnej atmosferze opowiadają o SEO i wszystkim, co z nim związane. Obaj mają spore doświadczenie w pozycjonowaniu, blogowaniu i biznesie w ogóle. Godne pochwały jest odpowiadanie na najciekawsze pytania słuchaczy.
Tytuły, od których warto zacząć, to np. Nerdy Affiliate SEO Tips With Matt Diggity albo How Small Sites Beat Big Sites.
Odwiedź stronę podcastu – Authority Hackers
Search Engine Nerds
Język: angielski
Drugi podcast, który z pewnością docenią seowcy. Został stworzony po to, by dostarczać słuchaczom wysokiej jakości treści i sprawdzone informacje od najlepszych ekspertów SEO. Brent Csutoras i Loren Baker w roli gospodarzy sprawdzają się świetnie, poruszają aktualne tematy i dobierają naprawdę świetnych gości.
Ciekawym odcinkiem jest np. Keyword Research & Content Marketing for SEO in 2018 z udziałem Tima Soulo z Ahrefs.
Odwiedź stronę podcastu – Search Engine Nerds
The Marketing Companion
Język: angielski
The Marketing Companion Marka Shaefera i Toma Webstera reklamuje się jako najbardziej rozrywkowy podcast w branży. Trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić, bo zarówno sposób prowadzenia, jak i cała oprawa są naprawdę przyjemne. Tom i Mark nie tylko bawią, ale także uczą, bo ich nagrania są przepełnione wiedzą oraz stosunkowo obiektywnym podejściem do wielu zagadnień.
Rozpoczynając przygodę z tą dwójką, zacznijcie np. od Marketing addiction. Is this the goal, or is this the problem? lub Is social media marketing still a thing?.
Odwiedź stronę podcastu – The Marketing Companion
Marketing over Coffee
Język: angielski
Marketing przy kawie dobrze kojarzy się polskim marketingowcom i choć zbieżność nazw jest przypadkowa, Marketing over Coffee to również solidne źródło wiedzy. Klasyczny już podcast Johna J. Walla i Christophera S. Penna łączy ze sobą tematykę marketingową i technologiczną, więc świetnie sprawdzi się np. u osób odpowiedzialnych za działania promocyjne w startupach.
Parę ciekawych tematów: Lost and Founder by Rand Fishkin, The Facebook Money Machine, TED Level Presentations with Tamsen Webster.
Odwiedź stronę podcastu – Marketing over Coffee
Unknown Secrets of Internet Marketing
Język: angielski
odcast Unknown Secrets of Internet Marketing początkowo był po prostu zbiorem materiałów szkoleniowych do użytku wewnętrznego w firmie. Jednak twórcy – Chris Burres i Matt Bertram – doszli do wniosku, że taki potencjał nie może się zmarnować i udostępnili go szerszej widowni (słuchowni? ;-). I bardzo dobrze, bo dzięki temu mamy kolejny wartościowy podcast o SEO i marketingu internetowym.
Spośród ponad 400 (sic!) odcinków naprawdę trudno wybrać tylko jeden czy dwa reprezentatywne, więc podrzucam 2 ostatnie. Są to Why Technical SEO Matters i Everything You Need to Know About WordPress and GDPR Compliance.
Odwiedź stronę podcastu – Unknown Secrets of Internet Marketing
Startups for the Rest of Us
Język: angielski
Mike Taber i Rob Walling, dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu jako przedsiębiorcy zajmujący się oprogramowaniem, mają do przekazania mnóstwo wiedzy. Dużo mięsa, informacji o budowaniu strategii i radzenia sobie w startupowym biznesie.
Od czego zacząć? Np. od When to Consider Outside Investment for Your Startup czy More Tips for Identifying Startup Ideas.
Odwiedź stronę podcastu – Startup for the Rest of Us
Social Media Marketing
Język: angielski
Wszyscy znają portal Social Media Examiner, ale nie każdy wie, że powiązany jest z nim również całkiem niezły podcast! Jego gospodarz, Michael Stelzner, przedstawia w nich najnowsze możliwości mediów społecznościowych, skuteczne strategie i użyteczne wskazówki, które mogą przydać się każdemu marketerowi.
Na początku rzuć okiem na odcinek How to Generate Leads and Sell With Live Video oraz Marketer to Instagram Influencer.
Odwiedź stronę podcastu – Social Media Marketing
Hack the Entrepreneur
Język: angielski
Hack the Entrepreneur to podcast Jona Nastora skierowany do przedsiębiorców. Zagłębia się w nawyki i obawy tych, którzy odnoszą sukcesy, a także tych, którzy dopiero zaczynają. Tym samym pomaga innym w unikaniu błędów na własnej biznesowej drodze.
Ciekawym odcinkiem jest Autism and Entrepreneurship (gość: Joe Biel), a przydatne porady znajdziesz w How to Get From Idea to Offer (gość: Harry Duran)
Odwiedź stronę podcastu – Hack the Entrepreneur
Call to Action
Język: angielski
Podcast Call to Action jest tworzony przez Unbounce, a koncentruje się na konkretnych success-stories ze świata marketingu internetowego. Prowadzący w szczerych wywiadach z ekspertami pokazują, jak zastosować sprawdzone strategie i doświadczenia, aby powtórzyć czyjś sukces u siebie.
Jeśli wybierzesz właśnie ten podcast, koniecznie przesłuchaj Why Branding and PPC Go Together Like PB&J oraz Beating Copywriter’s Block.
Odwiedź stronę podcastu – Call To Action
The SaaS Content Marketing Show
Język: angielski
Jak łatwo domyślić się po nazwie, ten podcast skierowany jest do wszystkich, którzy zawodowo zajmują się rozwijaniem SaaS. Jeśli chcesz wykorzystać w swojej działalności content marketing, poznać najlepsze strategie i zawojować rynek, posłuchaj, co na ten temat ma do powiedzenia Paweł Grabowski. Gospodarz przeprowadza wywiady z założycielami, dyrektorami i marketerami, aby przedstawić ich spostrzeżenia i skuteczne narzędzia.
Przykładowe tytuły to How to Promote Your Content with Influencer Outreach czy How to Find Your Target Audience.
Odwiedź stronę podcastu – The SaaS Content Marketing Show
Build My Online Store
Język: angielski
Terry Lin jest założycielem sklepu Baller Leather, o którego powstawaniu i funkcjonowaniu opowiada w swoim podcaście. Dzieli ze swoimi słuchaczami sukcesy, porażki i historie zza kulis, dodając otuchy i motywując do działania.
Nie da się wybrać odcinka, który szczególnie warto przesłuchać. Wśród ponad 200 pozycji niemal każdy będzie mógł znaleźć coś wartościowego dla siebie.
Odwiedź stronę podcastu – Build My Online Store
Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie propozycje pomogą Ci wybrać podcasty, które niosą wartość dla Ciebie i Twojego biznesu. Jak zawsze, najtrudniejsze są początki i może być Ci ciężko wyrobić sobie nawyk regularnego słuchania. Jednak gdy już się wciągniesz, a to się stanie na pewno, kolejnych nagrań będziesz wyczekiwać jak odcinków ulubionego serialu!