Zarejestruj się

Writing goals – jak je ustalić?

ikona-data-publikacji
Opublikowano

30/05/2020

ikona-data-publikacji
Opublikowano

30/05/2020

i hate seo newsletter
Spis treści

Każdy sukces zaczyna się ustalania celów. Potwierdzi to każdy sportowiec czy biznesmen. Dzięki wyznaczaniu celu zyskuje się szerszą perspektywę. Pomaga to także ustalić ramy czasowe oraz zaplanować działanie. Cele zwiększają również motywację. Ustalenia celów pomaga także w pisaniu. Jest to niezwykle pomocne by uporządkować strukturę tekstu i czas pisania. Czym się kierować podczas wyznaczania takich celów?

Jak ustalić spójne i osiągalne cele?

Każdy tekst powinieneś rozpocząć od zastanowienia się jaki powinien być twój tekst by spełnij swoje cele. Poniżej prezentujemy kilka przykładowych celów, którymi możesz się zainspirować rozpoczynając pracę nad tekstem. Jak pewnie zauważysz są one dość oczywiste, jednak bardzo często autorzy tekstów zapominają o tych najprostszych aspektach. 

  1. Tekst musi być zrozumiały dla czytelnika, jeśli ma spełniać swoją rolę. Pamiętaj, że odbiorca czyta Twój tekst, aby się czegoś dowiedzieć; poszerzyć horyzonty czy znaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytania. Pisząc tekst pamiętaj, aby był on napisany zrozumiałym językiem bez nadużywania specjalistycznego słownictwa, tak by odbiorca bez zbędnego szukania znalazł to, czego szukał. Używaj głównie strony czynnej. Czasami ciężko zrozumieć sens długiego zdania jeśli jest w stronie biernej. 
  2. Każdy Twój tekst powinien wnosić jakąś dawkę wiedzy. Tworząc go staraj się być przewodnikiem dla czytelnika. Komunikuj się z nim a nie komunikuj mu konkretne treści. Wybieraj je mądrze, tak aby jak najbardziej wyczerpać temat. Nie powielaj treści z innych stron, staraj się zaskoczyć czytelnika czymś nowym, odkrywczym. Omów dokładnie każdy aspekt. 
  3. Pamiętaj, że piszesz dla ludzi a nie dla samej idei pisania. To oni poświęcają czas na przeczytania twojego tekstu w nadziei na dawkę wiedzy. Z szacunku do nich, powinieneś tworzyć teksty, które coś wnoszą, są wartościowe dla czytelnika i przede wszystkim są zgodne z tytułem. Nic tak nie denerwuje odbiorcę jak clickbait’owy tytuł i treść dotycząca zupełnie innego zagadnienia. Upewnij się, że robiąc dygresję nie uciekłeś za bardzo od głównego tematu. 
  4. Bądź szczery. Jeżeli powołujesz się na dane statystyczne, podlinkuj stronę z której masz te informacje. Nie naginaj rzeczywistości na potrzeby tekstu. Jeżeli czytelnik skonfrontuje Twój tekst z kilkoma innymi, bardzo łatwo dojdzie do prawdziwych danych a Ty stracisz jego zaufanie. Należy dodawać źródła wszelkich danych statystycznych, wykresów czy przepisów prawnych. To podnosi wiarygodność tekstu i pokazuje Twój profesjonalizm. 

Pamiętaj, że każdy cel, który chcesz osiągnąć łatwiej jest ustalić według metody SMART. Także te odnoszące się do pisania. Dla przypomnienia:

  • S – Specific – Konkretny cel, dobrze opisany. Nie możesz mieć problemów ze zrozumieniem własnego celu.
  • M – Measurable – Powinno dać się sprawdzić czy cel został zrealizowany lub w jakim stopniu został zrealizowany.
  • A – Achievable – Mierz siły na zamiary. Cel musi być osiągalny.
  • R – Relevant – Cel powinien być znaczący, istotny.
  • T – Timely  – Cel należy osadzić w ramy czasowe. Jak długo zajmie Ci jego realizacja?

Jest to dobrze znana metoda, która sprawdza się nie tylko w codzinnym życiu, ale będzi pomocna takze przy ustalaniu writting goals,  

Jak osiągnąć postawione cele?  

Już wiesz jak ustalić cele przed pisaniem tekstu. Równie ważne pytanie brzmi: jak je osiągnąć? Zanim opublikujesz powinieneś upewnić się, że cele, które sobie ustaliłeś zostały osiągnięte. Oto kilka porad jak napisać tekst, który je spełni. 

  1. Zaplanuj etapy tworzenia tekstu. Stwórz sobie plan według, którego będziesz działał. Pamiętaj, aby każdy etap był możliwy do wykonania – nie zakładaj pracy do późnych godzin ani pracy w nocy. Właśnie po to tworzysz sobie plan działania – aby napisać dobry tekst i nie zarywać nocy. Ważne by uwzględnić w planie, że nie zawsze wszystko idzie po Twojej myśli. Czasem zawiesi Ci się komputer, internet Cię zawiedzie albo masz gorszy dzień i pisanie idzie Ci wolniej. Dlatego Twój plan nie może być zbyt restrykcyjny. 
  2. Zacznij od dobrego researchu. Przed napisaniem pierwszego akapitu, zorientuj się o czym pisze się w podobnych artykułach, przejrzyj ich źródła – może znajdziesz tam wartościowe informacje. To także pozwoli Ci zaplanować logiczną i zwięzłą strukturę. 
  3. Używaj narzędzi, które mogą Ci pomóc. Życie trzeba sobie ułatwiać. Także w pracy. Obecnie mamy dostępnych wiele wtyczek do przeglądarek czy narzędzi, które możesz pobrać na swój komputer, dzięki którym pisanie stanie się o wiele szybsze. Zaczynając od tych które wyłapią literówki (nie tylko w języku polskim), kończąc na tych, które pomogą Ci napisać tekst pod wytyczne SEO. Naprawdę warto je znać. Bardzo usprawniają pracę nad tekstem.

Kiedy już stworzysz tekst warto jeszcze raz upewnić się, że jest on taki jaki zakładałeś. Po napisaniu tekstu sprawdź czy jest on:

  • przejrzysty – zwróć uwagę na strukturę, jest to kluczowy aspekt. To bardzo ważne by tekst był przyjazny dla oka odbiorcy. Przejrzyj wszystkie akapity, zwróć uwagę na nagłówki i punktory. Wszystko musi być dopracowane, tak aby tekst był czytelny. 
  • użyteczny – zadaj sobie pytanie jaki był temat i czy go wyczerpałeś. Pomyśl jakie pytania mogą zadawać sobie ludzie, szukający informacji odnośnie konkretnego zagadnienia i sprawdź czy na nie odpowiedziałeś. Upewnij się, że poruszyłeś najważniejsze aspekty danego tematu. 
  • w dobrym tonie – powinieneś skupić się na tonie w jakim tekst jest napisany. Czy jest on przyjazny dla odbiorcy tekst? Czy po przeczytaniu nie poczuje się źle, że tego nie wiedział? Czy nie wywyższasz się jako autor, udowadniając, że masz większą wiedzę niż Twój czytelnik? Jeśli odpowiedziałeś na wszystkie pytania negatywnie, dobrze dla Ciebie. Tekst jest napisany w przyjaznym dla czytelnika tonie.  

Jak widzisz ustalanie writing goals nie jest wcale takie trudne. Wystarczy wiedzieć od czego zacząć. Warto dodać, że każdy tekst rządzi się swoimi prawami. W zależności od jego długości czy branży której dotyczy, określanie celów może się nieco różnić. Aby dobrze ustalić cele, powinieneś stać się na chwilę odbiorcą i zastanowić się czego oczekiwałbyś od tekstu na dany temat. 

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.