Zarejestruj się

Można? Można! 7 pomysłów na komunikację trudnej branży

ikona-data-publikacji
Opublikowano

30/04/2020

ikona-data-publikacji
Opublikowano

30/04/2020

i hate seo newsletter
Spis treści

Ten moment, w którym przychodzi nam poprowadzić ciekawą i angażującą komunikację firmy produkującej metale ciężkie, marki działającej w branży automotive albo finansowej. Rzecz niemożliwa w mediach społecznościowych? Raczej twórcze wyzwanie – poznaj kilka pomysłów na marketing dla trudnych branż i wykorzystaj je w swoich codziennych działaniach.

Oczywiście wyróżniamy biznesy bardziej atrakcyjne do „opowiedzenia” niż np. firma zajmująca się wierzytelnościami. Jest wiele biznesów, które są pod tym względem mniej wymagające, bo lepiej wpisane w konwencję mediów społecznościowych (jak choćby branże fashion i beauty). Co nie znaczy, że się nie da. Kluczem jest pomysł – kilka z nich przedstawiam poniżej.

Opowiedz dobrą historię

Komunikacja nie musi koncentrować się na produkcie w sposób dosłowny. Pomyśl o tym, jakie wartości można mu przypisać, w jaki sposób zbudować na nich opowieść, która zaciekawi odbiorców. PZU czy ING opowiadają historię o codziennym życiu i potrzebach zwykłych ludzi, na które ich oferty stanowi najczęściej najlepszą odpowiedź / rozwiązanie. W ten sposób pozyskują uwagę odbiorców, nienachalnie mówiąc również o sobie.

Koniecznie mów o wyróżnikach swojej marki. Świetna obsługa? Nowa technologia? A może po prostu zaangażowanie w kwestiach społecznych – Arcelor Mittal, firma metali ciężkich w swojej komunikacji opowiada m.in. o minigrantach, jakie przyznaje ciekawym, lokalnym inicjatywom oraz swoim działaniom usprawniającym kultury życia pracowników (np. przyzakładowe przedszkola).


image4 2

Pomagaj, buduj wizerunek eksperta

Pomyśl o tym, jak za pomocą swoich produktów zainspirować odbiorców. Sprzedajesz artykuły gospodarstwa domowego? Opublikuj na Facebooku serię filmów z ciekawymi przepisami – naturalnie z wykorzystaniem sprzętu dostępnego w Twoim sklepie. Masz sklep z kosiarkami – pokazuj piękne ogrody, wystylizowane z użyciem Twoich produktów. Nagraj serię filmów albo publikuj wpisy, gdzie opowiesz o najciekawszych funkcjach dostępnego u ciebie sprzętu lub wyjaśnisz, jak najlepiej z niego korzystać – więcej osób chętniej obejrzy taki film niż sięgnie po instrukcję. 😉

Załóż firmowego bloga

Premiery nowych blogowych artykułów pełnych merytorycznej wiedzy staną się dodatkowym formatem, który urozmaici Twoją komunikację w mediach społecznościowych i zwiększy ruch na stronie internetowej. Działasz w branży, w której możesz pochwalić się udziałem w ciekawych projektach czy realizacjach? Zrób to! Taki case to dobry dowód Twoich umiejętności (plus mocna karta przy prezentowaniu swojej oferty potencjalnemu klientowi).

Ciekawym przykładem jest Kruk S.A. – content firmy zajmującej się wierzytelnościami opiera się na blogu – poradniku o tematyce finansowej oraz historiach klientów, którym udało się pomóc w wyjściu z długów. Natomiast na Facebooku treści o ofercie przeplatają się z poradami na temat mądrego i oszczędnego życia w każdej sytuacji. Już nazwa profilu na FB opowiada o edukacyjnym charakterze komunikacji firmy i ociepla swój wizerunek: KRUK S.A Domowy Plan Finansowy.

Reaguj na bieżąco

Real Time Marketing to wisienka na torcie prowadzonej na co dzień komunikacji w mediach społecznościowych. Dobrze zaplanowany (o świętach, dużych imprezach czy premierze serialu na Netflixie wiemy dużo wcześniej) lub spontaniczny – może być doskonałym urozmaiceniem dla publikowanych postów, pokazać dystans marki do świata, zbudować wizerunek brandu żyjącego tym, czym żyje społeczeństwo lub potencjalni klienci, zajawkowicze w danej dziedzinie. Warto jednak pamiętać, aby w tym wszystkim wciąż próbować przemycić charakter i język komunikacji naszej marki. Pytanie, jak do tego formatu można podejść w trudnej branży? Ciekawy przykład po raz kolejny z Arcelor Mittal:

Znajdź swojego bohatera

Brand hero koncentruje w sobie emocje i wartości, jakie ma przedstawiać marka i jest świetnym pomysłem na wyróżnik w segmentach mocno nasyconych, gdzie konkurenci nie różnią się od siebie znacznie pod względem jakości. Z punktu widzenia trudnych branż, taki bohater często odpowiada za rozładowanie atmosfery, pozwala stworzyć komunikację lżejszą, bardziej przystępną do opowiedzenia. Doskonałym przykładem jest znany wszystkim Bibendum, czyli biały ludzik opon Michelin lub kultowe Serce i Rozum Orange.

Współpracuj z influencerami

Pomysł na ciekawą akcję z dobrze dobranym twórcą może pomóc zarówno w budowaniu pożądanego wizerunku jak i zasięgów. Koniecznie zajrzyj na Instagram Farb Śnieżka, która regularnie prezentuje swoje produkty za pomocą realizacji we wnętrzach internetowych twórców.

Dziel się życiem firmy

Migawki z codziennego życia skutecznie skracają dystans na linii marka – potencjalny klient. Jeśli dodamy do tego zgrany i fajny zespół możemy otrzymać autentyczną komunikację pełną humoru. Przykład? Foteliki samochodowe z pewnością nie stoją na podium najbardziej atrakcyjnych produktów, o których moglibyśmy opowiadać na Facebooku, ale ta ekipa jest bardzo ciekawym wyjątkiem od tego stwierdzenia.
https://www.facebook.com/393723071201467/videos/530633934503976/

Nie ma rzeczy niemożliwych. Są za to pomysły lepiej lub gorzej dobrane do konkretnego przypadku. Pominęłam w tym artykule kroki „przygotowawcze”, a więc punkty takie jak przygotowanie strategii komunikacji, ustalenie persony czy analizę konkurencji – każdy z nich to temat na kilka osobnych artykułów. Plus – jeżeli znajdujesz się na etapie poszukiwania pomysłów na treści – to zakładam, że etap ich przygotowania masz już za sobą. 🙂 Dzięki tej podstawie, ciekawie opracowanej komunikacji oraz świadomie prowadzonym działaniom reklamowym znacznie zwiększasz swoje szanse na zbudowanie mocnego wizerunku oraz sprzedaży w mediach społecznościowych. Mam nadzieję, że moje propozycje ułatwią Ci pracę nad drugim z tych trzech elementów. 🙂

Angelika Dąbek, Head of Content w Niebieski Lis (www.niebieski-lis.pl)

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.