Praca nad najwyższą pozycją w wynikach wyszukiwania to zaciekła rywalizacja z konkurencją, w której rolę sędziego przyjmuje algorytm Google. Jak zabiegać o jego względy i jaką rolę odgrywają w tym linki zewnętrzne? Naszym zdaniem to właśnie wartościowy link building może przeważyć szalę na korzyść lepszego pozycjonowania. Dlatego właśnie utworzyliśmy narzędzie Relinkowanie pozwalające na pozyskanie linków konkurencji, a dzisiaj skupimy się na zasadzie działania analizy GAP linków zewnętrznych.
Algorytm składa się z wielu czynników rankingowych. Generalnie można je podzielić na 4 grupy:
-
- technical SEO (elementy techniczne do których należy szybkość, mobilność, bezpieczeństwo czy linkowanie wewnętrzne)
-
- content (czyli wszystko co związane z optymalizacją treści pod słowa kluczowe)
-
- off-site (linki zewnętrzne, które wskazują Google’owi, gdzie ma przekazywać najwięcej wartości)
-
- user signals (sygnały od użytkownika wskazujące na wartość serwisu takie jak core web vitals)
Ponadto podstawowym elementem, o który należy zadbać, żeby rankować wysoko, jest spełnianie intencji użytkownika. Bez tego nawet najlepiej zoptymalizowana strona pod kątem technicznym czy linkowania zewnętrznego – nie osiągnie wysokich wyników.
Konkurencja jest lepsza
Linkowanie zewnętrzne oraz treść bez wątpienia można często uznać za główne powody różnic w pozycjach oraz widoczności w TOP10. Przy założeniu, że czynniki technical SEO są na takim samym poziomie, wartość dobrych linków zewnętrznych oraz treści pozwala wyprzedzić konkurencję. Sprawdź, jak się wyróżnić i zadbać o lepsze pozycje.
Po pierwsze lepsza treść
Do zestawienia Twoich treści z konkurencją przydatna może być analiza wyników wyszukiwania w https://surferseo.com/. Dzięki niej możesz sprawdzić czego brakuje w Twoim contencie na poszczególnych podstronach. Pamiętaj, że prezentacja treści może wpływać na wyświetlanie się w Featured Snippet (listy, odpowiednie nagłówki) oraz na User Signals (tabelki, obrazy), co w przyszłości może przełożyć się nie tylko na ruch, ale także na zadowolenie użytkownika, co z kolei przełoży się na konwersję.
źródło: https://surferseo.com/blog/framework-for-pillar-pages/
Po drugie: linki zewnętrzne
Analiza porównawcza linków zewnętrznych, które prowadzą do serwisów do dziś charakteryzuje się pewną dozą tajemnicy. Brakuje badań, które wskazują, że link z portalu A jest zbliżony do linka z portalu B. Mamy tutaj szereg zmiennych, które mogą zachodzić w trakcie cyklu życia serwisu internetowego. Jak zatem najlepiej podejść do takiej analizy? Na początek porównać domeny, w których konkurencja pozyskuje linki, a Ty jeszcze nie. Da ci to wskazówki skąd warto pozyskiwać backlinki, żeby dogonić konkurencję.
Analiza GAP backlinków – poradnik
Zacznijmy od tego, co jest niezbędne do przeprowadzenia analizy GAP. Oprócz wolnego czasu z pewnością przyda Ci się określony budżet, specjalistyczne narzędzie i niezawodny Excel. Z takim orężem możesz przeprowadzić analizę samodzielnie.
Narzędzia do GAP linków zewnętrznych
Poniżej znajdziesz listę narzędzi, które przydadzą Ci się, żeby wyeksportować domeny odsyłające Twoje oraz konkurentów. Pamiętaj, że każde narzędzie posiada własną bazę linków zewnętrznych. Rzadko dwa narzędzia pokrywają wszystkie takie same linki. Im dokładniejsze chcesz uzyskać dane , z tym większej liczby narzędzi warto skorzystać.
-
- Ahrefs – narzędzie Link Intersect wskaże Ci miejsca, które linkują do Twojej konkurencji, a nie linkują do Ciebie. Minimalny koszt narzędzia jaki musisz ponieść to 99$.
-
- Semrush – narzędzie Backlink GAP również wskaże Ci linki, które posiada konkurencja, a których nie posiadasz Ty. Ceny za Semrush rozpoczynają się od 108$ miesięcznie.
- Semrush – narzędzie Backlink GAP również wskaże Ci linki, które posiada konkurencja, a których nie posiadasz Ty. Ceny za Semrush rozpoczynają się od 108$ miesięcznie.
-
- Majestic – narzędzia Clique Hunter, które podobnie jak dwa powyższe pokaże Ci różnice w domenach odsyłających (najlepiej porównywać minimum dwóch konkurentów i Twój serwis). Koszty Majestica w lipcu 2023 wynosiły 50$ miesięcznie.
- Majestic – narzędzia Clique Hunter, które podobnie jak dwa powyższe pokaże Ci różnice w domenach odsyłających (najlepiej porównywać minimum dwóch konkurentów i Twój serwis). Koszty Majestica w lipcu 2023 wynosiły 50$ miesięcznie.
-
- Moz – podobnie jak w przypadku Ahrefs, narzędzie porównawcze w Moz nosi nazwę Link Intersect. Dzięki niemu sprawdzisz ile domen odsyłających swoich konkurentów jeszcze nie posiadasz we własnym profilu linkowym.
źródło: https://moz.com/seo-competitor-analysis/link-gap-analysis
- Moz – podobnie jak w przypadku Ahrefs, narzędzie porównawcze w Moz nosi nazwę Link Intersect. Dzięki niemu sprawdzisz ile domen odsyłających swoich konkurentów jeszcze nie posiadasz we własnym profilu linkowym.
Mam już domeny – co dalej?
Czas uzyskać informację, ile z tych domen ma możliwość zakupu linków zewnętrznych. Możesz przeszukiwać wiele baz albo skorzystać z największej bazy portali na świecie w Linkhouse i wyszukać portale za pomocą “wyszukiwania hurtowego”. To pozwoli Ci znaleźć dużą liczbę portali internetowych, ich cennik oraz szczegółową ofertę w zaledwie kilkanaście sekund.
Darmowe narzędzie do analizy GAP
Analizę GAP możesz wykonać za darmo. Wystarczy skorzystać z zakładki w panelu Linkhouse (https://app.linkhouse.co/panel/backlink-gap/list) Backlink GAP (Link Intersect) i podać domenę swojego serwisu. Następnie system wybierze dla Ciebie konkurentów, z których będziesz mógł wybrać tych najbardziej odpowiednich lub dopisać swoich.
Po tym kroku otrzymasz listę domen, z których linków nie posiadasz, a Twoja konkurencja tak. Możesz je od razu kupić w panelu Linkhouse.
Przykładowa analiza porównawcza linkhouse.pl w stosunku do funkymedia.pl oraz delante.pl.
Oprócz tego z analizy dowiesz się, które domeny linkują do konkurentów (czy do wszystkich, czy do wybranych).
A wszystko to zrobisz to za darmo – wystarczy, że zarejestrujesz się w panelu Linkhouse.pl co również jest bezpłatne.
Budżet na linki z analizy GAP
Chcesz sprawdzić, jakiego budżetu na linki brakuje Ci, aby wyrównać liczbę pozyskanych linków przez konkurentów? Po wykonaniu analizy GAP, w panelu Linkhouse wystarczy zaznaczyć wszystkie portale, a na górze zauważysz zsumowany koszt wszystkich portali, których nie posiadasz jeszcze w swoim profilu linkowym.
Analiza ta pozwoli Ci oszacować budżet potrzebny na linki zewnętrzne, który pozwoli Ci dogonić konkurencję.
Automatyczna kampania na podstawie GAP
Linkhouse przygotował coś jeszcze. Możesz teraz przygotować automatycznie kampanię na podstawie konkurencji w narzędziu Link Planner. Wystarczy, że wpiszesz swoją domenę, budżet i język oraz wybierzesz konkurentów, na podstawie których chcesz linkować swoją stronę internetową.
Kampania zostanie przygotowana automatycznie na podstawie konkurencji. Co więcej, możesz do niej skopiować swoje ulubione parametry SEO dotyczące portali takie jak ruch, Domain Rating czy liczba domen odsyłających. Dzięki temu Twoja kampania zostanie doskonale spersonalizowana i kupisz tylko te linki konkurencji, które Ci odpowiadają.
Podsumowanie
Analiza GAP (Link Intersect) to jedna z metod wyszukiwania miejsc pod zakup artykułów sponsorowanych (w ang: guest posts), które wyróżniały dotąd Twoją konkurencję. Wyrównanie profilu linkowego pozwala stwierdzić, czy dane grupy czynników rankingowych wymagają pracy.
Pamiętajmy jednak, że pozycjonowanie to nie tylko link building, ale szereg działań, które sumarycznie wpływają na ocenę algorytmu Google’a. Dlatego o domenę należy dbać kompleksowo, zarówno jeśli chodzi o elementy techniczne, optymalizację pod kątem treści, a także równie ważny czynnik ludzki. Dzięki Linkhouse możesz liczyć na kompleksowe wsparcie, które ułatwi Ci drogę do TOP10. Sprawdź pełną ofertę i przekonaj się, jak sprawnie możesz poprawić widoczność swojej witryny w sieci.
Autor
Sebastian Heymann – SEO w jego życiu istnieje od 2011 roku. Człowiek od trudnych pytań i do trudnych pytań. Współtwórca narzędzia Link Planner. Twórca jedynego szkolenia SEO z wykorzystania Google Search Console. Uwielbia podważać, kwestionować, testować oraz kreować publiczne debaty. SEO i analiza danych to jego pasje, którymi uwielbia się dzielić z innymi.