Według badań HubSpota z 2020 roku, 70% marketerów inwestuje w strategię content marketingową. Z tego względu stanowisko content writera staje się coraz bardziej popularne.
Obojętnie czy piszesz już od wielu lat, czy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w zawodzie, warto poszerzać swój zestaw narzędzi, który będzie Ci pomagał w codziennej pracy.
Dlaczego warto korzystać z narzędzi?
Żyjemy w czasach, gdy coraz większą rolę w naszym życiu odgrywa automatyzacja. Wykorzystaj więc możliwości, które za tym idą. Narzędzia mogą się stać wsparciem w Twojej codziennej pracy, pozwalając Ci się skupić na najważniejszym.
Jak możesz je wykorzystać?
Podzieliliśmy nasze narzędzia na kilka kategorii, tak, żeby umożliwić Ci szybkie znalezienie czegoś dla siebie.
Przeczytasz o narzędziach służących do poprawnego pisania oraz do wyszukiwania pomysłów na treści. Zobaczysz, jak możesz sprawdzić oryginalność Twoich tekstów, oraz czy Twoje nie zostały wykorzystane w innych miejscach. Poznasz też różne rozwiązania dla tworzenia treści: edytory tekstu, banki zdjęć oraz narzędzia do pracy nad SEO.
Poznaj narzędzia użyteczne w pisaniu po polsku i po angielsku.
Pisz poprawnie
Błędy w tekście wpływają nie tylko na estetykę: mogą silnie zaburzyć przekaz i uniemożliwić komunikację.
Narzędzia do sprawdzania poprawności
Piszesz zawodowo, więc nie możesz sobie pozwolić na błędy czy przeoczenia. Gdy czytasz swój tekst kolejny raz, są szanse, że nie zauważysz literówek. Pomaga w tym skorzystanie z zewnętrznej korekty lub odłożenie tekstu na jakiś czas, żeby spojrzeć na niego świeżym okiem, ale możesz też się wspierać narzędziami do sprawdzania pisowni.
Pamiętaj jednak, że nie zastąpią one Twojej wiedzy i umiejętności i nie możesz im ślepo ufać. Czasem mogą pominąć ważną kwestię lub uznać za błąd poprawne sformułowanie.
Language Tool
LanguageTool pozwala sprawdzić poprawność tekstu w ponad dwudziestu językach, między innymi po polsku. Podkreśla błędy interpunkcyjne oraz ortograficzne, pokazując przykłady poprawnego użycia w innych zdaniach.
Posiada darmową wersję, w której uwzględnione jest rozszerzenie do Chrome oraz Mozilli, pozwalającą na sprawdzenie do 20 000 znaków za jednym razem. Jeżeli potrzebujesz szerszych opcji, sprawdź płatne plany.
Jasnopis
Jeżeli chcesz ocenić poziom skomplikowania Twojego tekstu w języku polskim, użyj Jasnopisu. Zaznaczy fragmenty, które są trudniejsze niż pozostała część tekstu, oraz zdania, które można skrócić. Podkreśli również słowa, które warto zamienić na łatwiejsze.
Interpunkcja.pl
Niepoprawne stawianie przecinków to jeden z najczęściej spotykanych błędów. Serwis Interpunkcja.pl ułatwia sprawę, nie tylko oferując narzędzie do sprawdzania interpunkcji, ale również wyjaśniając podstawowe zasady użycia.
Ortograf.pl
Jeżeli szukasz jednego narzędzia do sprawdzania błędów, Ortograf.pl może sprostać Twoim wymaganiom. Zaznacza błędy ortograficzne, interpunkcyjne, ale też fonetyczne lub w szyku wyrazów. Serwis obsługuje 29 języków, więc przyda się nie tylko przy polskich tekstach.
Grammarly
Grammarly sprawdza poprawność językową tekstów po angielsku. Podstawowa wersja oferuje już takie opcje, jak zapisywanie ostatnich dokumentów, integrację z innymi narzędziami, oraz wsparcie dla różnych norm angielskiego.
W wersji premium znajdziesz bardziej zaawansowane sugestie dotyczące stylu czy brzmienia Twojego tekstu. Dzięki temu możesz przekazać Twoje myśli w bardziej precyzyjny i pewny siebie sposób.
Grammarly oferuje także wtyczkę do przeglądarki Chrome, która sprawdza poprawność bezpośrednio w przeglądarce. Szczególnie dobrze integruje się z Google Docs. Jeśli dużo piszesz po angielsku w tym narzędziu, bardzo ułatwi Ci pracę. Możesz również pobrać wtyczkę do MS Word.
HemingwayApp
To kolejne narzędzie, które pomaga w lepszym wyrażaniu się po angielsku. Nie tylko sprawdza poprawność, ale też sugeruje zmiany stylu. Zaznacza za długie i zbyt skomplikowane zdania oraz podaje łatwiejsze synonimy. Szacuje również czas potrzebny na przeczytanie Twojego tekstu. Dzięki tym wskazówkom możesz pracować nad swoim stylem.
HemingwayApp działa w przeglądarce oraz w płatnej wersji do pobrania, stając się również bardzo wygodnym edytorem tekstu. Jeśli zaawansowane opcje formatowania Cię rozpraszają, może być ciekawym rozwiązaniem.
ludwig.guru
Ustalanie czy dane zdanie brzmi naturalnie po angielsku może być wyzwaniem. Jeśli problem nie jest Ci obcy, na pewno polubisz się z ludwig.guru. To narzędzie pozwala na wyszukanie danej frazy w kontekście, porównanie częstości użycia dwóch alternatywnych słów oraz znalezienie poprawnej frazy.
W wersji darmowej po zarejestrowaniu się możesz sprawdzić kilka fraz dziennie oraz dostajesz piętnaście pierwszych wyników. Jeśli masz większe potrzeby, pomyśl o wersji premium.
Reverso Context
Reverso Context jest kolejnym przydatnym narzędziem, gdy potrzebujesz sprawdzić częstość użycia różnych wyrażeń czy kontekst, w jakim występują. Oferuje tłumaczenie w czternastu językach.
Słowniki
To może być dość oczywista kategoria, jednak słowniki są bardzo ważną pomocą w pracy ze słowem. Możesz w nich sprawdzić te sugestie z poprzednich narzędzi, które budzą Twoje wątpliwości.
Słownik języka polskiego PWN
Jest to najbardziej rzetelny słownik języka polskiego dostępny w internecie. Możesz w nim sprawdzić poprawną pisownię i odmianę wyrazów.
Oprócz słownika, znajdziesz tam wiele porad językowych i wyjaśnień, pozwalających na bardziej świadome używanie polszczyzny.
Synonimy.pl
Monotonny, pełny powtórzeń tekst jest ciężki w odbiorze dla czytelnika. Dzięki internetowemu słownikowi synonimów możesz poszerzyć zasób słów i poprawić swój styl.
Macmillan Dictionary
Jest niezastąpiony w poszukiwaniu angielskich synonimów. Słownik Macmillana jest bardzo przyjazny w użyciu. Uwzględnia brytyjską i amerykańską normę angielskiego.
Szukaj pomysłów
Dobry content powinien odpowiadać na potrzeby użytkowników. Na szczęście, masz dostęp do informacji, czego szukają w wyszukiwarce.
Google Trends
Google udostępnia jedno z takich narzędzi: Google Trends. Możesz w nim sprawdzić, jaki temat wywoływał zainteresowanie w wyszukiwarce, porównać okresy czasu, obszary geograficzne i wyszukiwane frazy. Ciekawym podsumowaniem mijających lat jest funkcja Rok w wyszukiwarce.
AnswerThePublic
AnswerThePublic to inne przydatne narzędzie pokazujące zainteresowania odbiorców. Po wpisaniu głównego hasła generuje różne powiązane wyszukiwania, skupiając się na zapytaniach z Google. Możesz tak zweryfikować swoje pomysły na artykuły oraz znaleźć nowe, ważne dla czytelników tematy. Aby sprecyzować otrzymane wyniki, możesz zawęzić wyszukiwania do danego języka czy regionu.
Dbaj o oryginalność
Plagiator
Czasem granica między inspiracją a plagiatem jest bardzo cienka. Różne systemy antyplagiatowe mogą kojarzyć się głównie z pracami na studia, jednak są ważne również przy tworzeniu contentu. Jeśli będziesz w potrzebie, możesz sprawdzić oryginalność Twojego tekstu takim narzędziem jak Plagiator.
Copyscape
Jeszcze przydatniejszym narzędziem jest Copyscape. W darmowej wersji działa w drugą stronę: pozwala sprawdzić, czy gdzieś w sieci nie ma kopii Twojej strony. Możesz wyszukać tak witryny, na których widnieje fragment Twojego tekstu.
Dodaj obraz
Operowanie samym słowem czasem nie wystarcza. Znajdziesz tutaj źródła grafik i narzędzia do szybkiego tworzenia efektownych materiałów wizualnych.
Banki zdjęć i grafik
Banki zdjęć stale się rozwijają, oferując więcej niż kilka podobnych do siebie zdjęć ze sztucznie uśmiechniętymi ludźmi. Strony takie jak Unsplash czy Pexels udostępniają wiele pięknych, klimatycznych fotografii.
Niektóre serwisy gromadzą także wektory lub ikony, których możesz użyć w swoich projektach. Takie pliki znajdziesz na freepik oraz rawpixel.
Nawet jeśli dana strona ma również plan premium, baza zdjęć, która jest dostępna za darmo, jest bardzo szeroka i powinna sprostać Twoim potrzebom.
Narzędzia do tworzenia grafik
Kiedy potrzebujesz czegoś więcej niż zdjęcia ze stocka, warto wykorzystać różne narzędzia do przygotowania estetycznych obrazów.
Canva
Aby przygotować prostą grafikę lub nanieść tekst na zdjęcie, użyj Canvy. To proste, intuicyjne narzędzie, pozwalające Ci na stworzenie obrazów bez konieczności włączania Photoshopa.
Canva zawiera wiele szablonów oraz wbudowanych fontów, które pozwalają Ci na szybsze działanie. Możesz przygotować grafiki na własny wymiar lub pod media społecznościowe.
Screely
Jeśli potrzebujesz umieścić w tekście zrzuty ekranu, możesz stworzyć prosty mockup, używając Screely. To narzędzie dodaje ramkę imitującą okno przeglądarki oraz tło. Dzięki temu nawet prosty screen będzie wyglądał bardziej profesjonalnie i estetycznie.
Pisz po swojemu
Edytor tekstu wydaje się być bardzo oczywistą kwestią, jednak content możesz tworzyć także w innych narzędziach.
Edytory tekstu
Google Docs
Google Docs to edytor tekstu online, będący częścią pakietu Google. Jego zaletą jest możliwość współdzielenia pliku i równoczesnej pracy kilku osób na jednym dokumencie. Żeby poszerzyć jego możliwości, możesz skorzystać z wielu wtyczek.
OpenOffice
OpenOffice to odpowiednik MS Word, oparty na licencji open software. Jeżeli nie lubisz pisać w chmurze i szukasz darmowego edytora, OpenOffice zda egzamin.
Organizacja pomysłów
Do zbierania pomysłów możesz używać swojego edytora tekstu, warto jednak poznać inne narzędzia, które dają Ci większe możliwości.
Milanote
Milanote pozwala Ci zbierać notatki, listy to-do, zdjęcia, filmiki i inne materiały na tablicach. Możesz rysować schematy, planować poszczególne etapy pracy nad contentem i zapisywać inspiracje do przyszłych działań. Jeśli chcesz, udostępnij je swojemu zespołowi i razem pracujcie nad swoimi pomysłami.
Evernote
Wśród różnych internetowych notatników, Evernote jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań. Pozwala Ci na uporządkowanie tworzenie notatek, zapisywanie stron internetowych, gromadzenie ich w notesach, tagowanie oraz wyszukiwanie. Możesz mieć do nich dostęp z każdego urządzenia.
Inne narzędzia
Figma
Gdy przygotowujesz treści na strony internetowe lub do aplikacji, umiejscowienie go w projekcie pomoże Ci w lepszym dopracowaniu tekstu. Figma jest darmowym narzędziem do projektowania, w którym możesz pracować na plikach ze Sketcha lub innych programów.
Filecamp
Program do zarządzania plikami przyda się, żeby szybko organizować i udostępniać potrzebne materiały. W marketingu najlepiej sprawdza się Filecamp. Pozwala Ci na łatwe tagowanie plików oraz zapewnia kontrolę nad dostępem i uprawnieniami poszczególnych użytkowników.
WordCounter
Jeśli potrzebujesz bardziej zaawansowanych statystyk Twojego tekstu, WordCounter świetnie się sprawdzi. Dostaniesz dane na temat poziomu skomplikowania, długości czytania lub mówienia tekstu oraz najczęściej użytych słów kluczowych.
Zadbaj o SEO
Czasy pisania tekstów naszpikowanych w nienaturalny sposób frazami kluczowymi już za nami. Trzeba jednak dbać o optymalizację ich pod wyszukiwarki. Pomogą w tym narzędzia, dzięki czemu nie musisz sprawdzać ręcznie częstości fraz kluczowych.
Wtyczka StoryChief
StoryChief stworzył rozszerzenie do przeglądarki Chrome, które pozwala Ci sprawdzić różne podstawowe kwestie związane z SEO. Określi częstość występowania słowa kluczowego, zaznaczy, jeśli powinno częściej się pojawiać w treści lub w nagłówkach i poda długość tekstu.
Narzędzie ocenia również łatwość czytania tekstu. Większość danych odnosi się do języka angielskiego, ale niezależnie od języka pozwoli Ci sprawdzić długość akapitów i zdań oraz rozłożenie nagłówków.
Keyword Tool od SEObook
SEObook stworzyło kilka darmowych narzędzi, które mogą pomóc Ci w pracy nad pozycjonowaniem strony. Skorzystaj z planera fraz kluczowych, żeby określić, jakich wyrażeń warto użyć w tekście.
Kształć się
Narzędzia to nie tylko programy, które sprawdzają poprawność lub objętość tekstu. To również dokumenty, gdzie zbierasz informacje o stylu, jakim chcesz się posługiwać, żeby treść stworzona dla danej marki była spójna.
Jeśli chcesz przygotować taki przewodnik na własny użytek, warto uczyć się od najlepszych. Sprawdź pliki przygotowane przez Mailchimp i Microsoft.
Co dalej?
Mądre używanie narzędzi ułatwi i przyspieszy Twoją pracę, więc warto poświęcić trochę czasu na uczenie się nowych rozwiązań. Poszerzysz tak swoje umiejętności i możliwości.
W pewnym momencie darmowe narzędzia mogą przestać Ci wystarczać. Jeżeli w uznasz, że płatny program istotnie poprawi jakość Twojej pracy, możesz w niego zainwestować.