fbpx

,

Zmora copywriterów, czyli frazy kluczowe, poprawność językowa i naturalne brzmienie tekstu

ikona-data-publikacji

Opublikowano

24/08/2021

ikona-data-publikacji

Opublikowano

24/08/2021

Content to jeden z istotniejszych elementów strony www. Pozwala sprzedającemu opowiedzieć o sobie, zaprezentować produkty i przede wszystkim znaleźć w Google. Jednak jego stworzenie ma pewien szkopuł – frazy kluczowe. Jak je umieścić w tekście tak, by tekst był i naturalny, i poprawny językowo, i miał dobre parametry SEO?

Przyjrzyj się key words

Zanim zaczniesz pracę nad tekstem, przyjrzyj się frazom i pomyśl, co można z nimi zrobić. Zastanów się, jak rozłożyć je w tekście równomiernie, ponieważ nie da się umieścić wszystkich w jednym zdania, a pogrubienia w jednym tylko akapicie będą źle wyglądać.

Po przyjrzeniu się frazom, należy zastanowić się w jaki sposób je umieścić w tekście. Można je umieścić w nagłówkach i to najłatwiejszy sposób na poradzenie sobie z frazami z lokalizacjami, np. agencja marketingowa Poznań. Można frazy tego typu oddzielić też przecinkiem, kropką lub półpauzą. Wyglądają wtedy w tekście dość naturalnie i nie zaburzają hierarchii informacji.

Planując tekst, dobrze jest także pomyśleć o hierarchii informacji. Odpowiednio zaplanowana pozwala na, po pierwsze, zapewnienie odpowiedniej architektury treści (nagłówki H2 i H3), po drugie nie zaburzenie spójności przekazu w danym akapicie, a po trzecie nie zniweczy przyjemności czytania użytkownikowi. Oprócz tego pozwoli zachować porządek w tekście.

H2, H3 i UX tekstu

Kolejne istotne aspekty tworzenia pod każdym względem dobrego tekstu na stronę to nagłówki, wypunktowania, tabele, nagłówki H2 i H3 oraz pogrubienia. Siadasz do tekstu i zastanawiasz się „Po co to komu?”. Pozornie po nic, jednak H2 i H3 pozwalają uporządkować informacje, sprawiają, że tekst łatwiej „wchodzi”.

Nagłówki pozwalają także na podniesienie parametrów SEO tekstu, a to istotne dla wielu działań w tym zakresie. Poza tym tzw, architektura treści bazująca na tym układzie sprawia także, że tekst po prostu dobrze wygląda, a wiadomo, że im tekst wygląda lepiej, tym łatwiej i szybciej się go czyta.

Mamy za sobą analizę H2 i H3, ale czym jest UX tekstu? To wszystkie te działania i miejsca, które pomagają w uzyskaniu efektu WOW dla tekstu. Są też wszystkim tym, co sprawia, że tekst przyjemnie się czyta. Elementami UX najczęściej są:

  • wypunktowania,
  • tabele,
  • kursywa,
  • pogrubienia,
  • grafiki

    Jak radzić sobie z frazami?

Każdy copywriter wie, że zgodność tekstu z briefem/wytycznymi rzecz najważniejsza. Jak jednak poradzić sobie z frazami? Jak ich używać w taki sposób, by tekst miał „ręce i nogi” i spełniał wymogi, i SEO, i klienta?

Dla SEO ważne są frazy, dla klienta naturalne brzmienie tekstu. Frazy często można odmieniać, co daje duże pole manewru, jednak co z frazami, które ciężko odmienić, np. pozycjonowanie www. Poznań? Tricków jest kilka.

Użycie fraz w nagłówku ze znakiem przestankowym.

To pomaga użyć frazy bez jej odmieniania, bo możemy ją rozdzielić dwukropkiem lub półpauzą. Dodatkowo ta sztuczka nie zaburza wizualnego aspektu tekstu, fraza wygląda w tekście po prostu ładnie wygląda. Poza tym tekst nie traci naturalności i ma odpowiednie parametry SEO.

Rozdzielenie frazy przecinkiem lub kropką.

Tu już jest trochę trudniej, ale też da się wybrnąć. Pierwszą częścią frazy kończymy zdanie, a drugą zaczynamy, np. Copywriterzy często zajmują się pozycjonowaniem stron www. Poznań stał się dla nich najlepszym miejscem do rozwoju, dzięki rosnącej liczbie agencji marketingowo-interaktywnych. – takie umieszczenie fraz pozwala i poćwiczyć kreatywność, i umieścić frazy tak, by tekst nie stracił naturalnego brzmienia.

Rozdzielanie fraz spójnikami.

To kolejny sposób na umieszczenie fraz w tekście tak, by brzmiały naturalnie nie wprowadzały chaosu informacyjnego. To także jeden z najłatwiejszych sposobów na umieszczenie frazy nieodmienionej. Wymieniając kolejne lokalizacje, wystarczy część frazy umieścić na początku listy.

Poprawność językowa i upychanie fraz na siłę

Po podpowiedziach, jak frazy umieszczać w tekście, czas na trudniejszy aspekt, czyli poprawność językową. To istotne, ponieważ dzięki niej nawet najtrudniejszy tekst staje się zrozumiały i spójny z pozostałymi treściami na www.

Poprawność językowa ma wiele twarzy. Jedną z nich w copywritingu jest nie upychanie fraz na siłę. Dzięki wyczuciu i odpowiednio wypracowanemu warsztatowi można napisać dobry tekst z odpowiednią liczbą fraz. Jak sprawić, by mimo konkretnych fraz do użycia tekst był poprawny językowo?

Spójrz na frazy jak klient

Często klienci mogą zgłaszać poprawki w kwestii upchniętych na siłę fraz lub fraz z błędem, np. literówką. Pisząc tekst należy pamiętać, że nie powinno w nim być literówek, bo klient na pewno je wyłapie. Dlatego, umieszczając frazy w tekście należy używać znaków diaktrycznych (polskie znaki, np. ę, ż, itp.), ponieważ często robią różnicę, która nie każdemu się spodoba.

Poza tym dobrze jest nie używać fraz z błędem, ponieważ może to skutkować słabością tekstu. Frazy, które są z błędem lub dziwnie brzmią, warto nieco zmodyfikować tak, by brzmiały jak najbardziej poprawnie. Jeśli nie ma ani pomysłu, ani możliwości ich użycia, warto je po prostu pominąć. 

Patrząc na frazy i ich użycie w tekście z perspektywy klienta, można zauważyć ciekawą zależność: czasami klient woli tekst bardziej poprawny językowo, ale z niższymi parametrami SEO. Jasne, że sytuacją idealną jest jedno i drugie, jednak czasem nie da się zrobić nic, by to szło w parze.

Pamiętaj o interpunkcji

Choć przecinki są zmorą nawet najbardziej wprawnych copywriterów, dobrze nauczyć się podstaw ich stawiania lub przynajmniej mieć słownik pod ręką. Pozwoli to nie tylko uniknąć otrzymania reklamacji, ale sprawi także, że klient otrzyma wysokiej jakości tekst.

Przy interpunkcji jest jeszcze jedna zagwozdka: niewielu znana różnica miedzy dywizem, pauzą, a półpauzą. Dobry copywriter powinien znać różnicę między tymi trzema znakami, a jeśli jej nie zna, to choć powinien wiedzieć, jak je zapisać – kiedy umieścić spację miedzy wyrazami, między którymi się któryś z nich znalazł, a kiedy nie.

Nie wpychaj fraz na siłę

Tekst  przeładowany key words sprawia, że czyta się kiepsko. Dlaczego? Niektóre zdania z upchniętą frazą brzmią sztucznie i mogą być niezrozumiałe dla czytającego. Tekst staje się wtedy trochę bełkotliwy, a to psuje jego odbiór, sprawiając że trudno przez niego przebrnąć także wizualnie, ponieważ tekst składa się tak, że obok siebie są ciągle te same kombinacje słów. Dodatkowo są wyboldowane, co nie wygląda dobrze, gdy kilka pogrubionych fraz znajdzie się pod sobą.

Pomijanie fraz może także pomóc w stworzeniu spójnej całości contentu na www. Zamiast fraz, które nie brzmią można spróbować poeksperymentować z tzw. frazami brandowymi, czyli użyć nazwy marki klienta. To ułatwi czytającemu identyfikację wizualną marki. Może także pomóc stworzyć opowieść i przemycić wartości reprezentowane przez firmę.

Flash, czyli mini podsumowanie

Kończąc wędrówkę po świecie SEO fraz, poprawności językowej i naturalności tekstu, warto zebrać najważniejsze sprawy.

  1. Zaplanuj tekst: ustal hierarchię informacji, przyjrzyj się frazom oraz pomyśl, jak poradzisz sobie z trudniejszymi frazami, np. lokalizowanymi.
  2. Pamiętaj o stosowaniu H2 i H3 w odpowiednich miejscach.
  3. Pamiętaj, by używać znaków interpunkcyjnych i diakrytycznych.
  4. Nie upychaj fraz na siłę. W razie potrzeby te najmniej istotne pomiń.
  5. Pogrub frazy kluczowe i umieść je w tekście tak, by nie „wylądowały” jedna pod drugą.

Powodzenia!

Autorka tekstu: Małgorzata Penar – SEO Editor w Verseo.

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitter
{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

Zapisz się do newslettera

Otrzymasz powiadomienia o naszych nowych artykułach drogą mailową.

Podobne wpisy

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Link Planner – nowoczesne narzędzie do link buildingu

Link Planner to najnowocześniejsze narzędzie do link buildingu oparte o system sztucznej inteligencji. Dzięki niemu możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wyszukiwarce Google. Już w 60 sekund* otrzymasz gotowy plan kampanii, której przygotowanie do tej pory wiązało się z dużym nakładem pracy, posiadaniem wiedzy SEO, a także potrzebą korzystania z wielu, najczęściej płatnych narzędzi.

Relacja z Konferencji SEO Poland 2022

16 września 2022 w ICE Kraków odbyła się współorganizowana przez nas największa konferencja dla polskiej branży SEO. Połączyła w sobie ponad 600 uczestników, kilkunastu prelegentów-specjalistów,

Uszkodzone Linki: Instrukcja dla Reklamodawcy

Na platformie Linkhouse pojawił się nowy moduł – Uszkodzone Linki! To kolejne skuteczne narzędzie do link buildingu, które warto przetestować! Najnowszy moduł pozwala Reklamodawcom wyszukać

Uszkodzone Linki: Instrukcja dla Wydawcy

Na platformie Linkhouse pojawił się nowy moduł – Uszkodzone Linki! Najnowsze narzędzie pomaga znaleźć Wydawcom w ich witrynach odnośniki do nieistniejących stron lub podstron i

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość i wygodę świadczonych usług. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na użycie plików cookies.