fbpx

Jak napisać artykuł sponsorowany?

ikona-data-publikacji

Opublikowano

10/04/2020

ikona-data-publikacji

Opublikowano

10/04/2020

Reklamy są wszędzie tam, gdzie konsumenci, jednak lawina komunikatów sprawia, że reklamy często przynoszą efekt odwrotny od zamierzonego. Według badania Mindshare Huddle For Good 30% badanych rezygnuje z zakupu intensywnie reklamowanych produktów, a 28% nie lubi oglądać reklam, ale czuje się do tego zmuszona. To nie brzmi dobrze.

Artykuły sponsorowane mogą być rozwiązaniem — pozwalają przemycić zachętę do zakupów w treści, którą konsument czyta nie dość, że z własnej woli, to jeszcze z zainteresowaniem. Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Co to jest artykuł sponsorowany?
  • Jak napisać artykuł sponsorowany — przykład
  • Ile kosztuje artykuł sponsorowany — cena i co się na nią składa
  • Artykuły sponsorowane — dobre praktyki
  • Artykuły sponsorowane — najczęstsze błędy

Co to jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to forma reklamy w prasie lub w serwisach internetowych, której skuteczność wynika z oferowanej potencjalnemu klientowi wartościowej treści. Artykuł w pierwszej kolejności powinien przedstawiać zagadnienie, dopiero później jego rozwiązanie z wykorzystaniem reklamowanego produktu lub usługi.

Artykuły sponsorowane są elementem zarówno działań content marketingowych, jak i strategii SEO, a dokładnie — link buildingu.

Artykuły sponsorowane mają zastosowanie również w public relations — więcej na ten temat przeczytacie w tym artykule.

Jak napisać artykuł sponsorowany? Przykład

Jak każdą formę pisaną, artykuł sponsorowany tworzy się wg ustalonych zasad. Poniżej przedstawiam najważniejsze z nich.

Słowem wstępu, czyli jak zacząć artykuł sponsorowany

Artykuły sponsorowane powinny zwracać uwagę czytelników chwytliwym tytułem. Nie ma jednej skutecznej metody, która pozwala za każdym razem wybić się z tłumu setek innych nagłówków. Są tylko sposoby, które warto testować:

  • Podawanie w tytule liczby, np. 5 problemów, które rozwiązują właściwie dobrane okulary.
  • Pytanie, np. Co zrobić, jeśli marzniesz nawet w puchowej kurtce?
  • Zawiadomienie, np. Klinika szuka chętnych na bezpłatne badania serca!
  • Niedopowiedzenie, czyli wyrwane z kontekstu, intrygujące zdanie, które nie pozwala pozostawić się bez wyjaśnienia
  • Narzędzia jak np. seopressor.com/blog-title-generator

Kiedy artykuł sponsorowany przyciągnie uwagę odbiorcy, zadaniem leadu jest ją utrzymać. Lead to kilka zdań wstępu, które rozpoczynają artykuł i często decydują o tym, jak wiele osób uzna, czy warto czytać dalej. Ten krótki akapit ma do odegrania niezwykle ważną rolę, więc trzeba zadbać, aby był naprawdę skuteczną przynętą. Powinien odznaczać się 2 cechami:

  • Konkretność — streszczać, o czym jest artykuł
  • Wyrazistość — wywoływać zaintrygowanie, obawę, sprzeciw, kontrowersję, niedowierzanie czy zaskoczenie, czyli uczucia, które sprawią, że czytelnik będzie chciał zgłębić temat

Co jeszcze jest istotne?

Kolejny ważny element artykułu sponsorowanego to formatowanie. Tekst musi być przyjazny dla czytelnika, czyli przede wszystkim czytelny. 3 podstawowe zasady pomogą to osiągnąć.

  • Rozwinięcie każdej kolejnej myśli powinno znaleźć się w osobnym akapicie, a każda większa część poruszająca nowy temat, musi być opatrzona śródtytułem. Taki układ pozwala szybciej przeskanować tekst i zapoznać się z jego treścią.
  • Font nie może być zbyt mały, a interlinie zbyt wąskie, bo nikomu nie będzie chciało się czytać czegoś, co fizycznie sprawia mu trudność.
  • Należy pogrubiać lub wyróżniać kolorem najważniejsze informacje, zachowując jednocześnie umiar. Pogrubiona ⅓ tekstu to nie ten kierunek.

Artykuły sponsorowane dobrze pisać od ogółu do szczegółu. Zaczynając od ogólnego zobrazowania tematu, gwarantujemy sobie większą grupę odbiorców, która zapoznała się z opisanym zagadnieniem. Nawet jeśli czytelnik porzucił czytanie w połowie, zdążył już poznać część ważnych informacji, a to zwiększa szansę, że wróci do tematu lub znajdzie nasz produkt w inny sposób.

Ile kosztuje artykuł sponsorowany? Cena

Nie da się podać satysfakcjonujących widełek, ponieważ są bardzo szerokie. Stawki za przeprowadzenie całego procesu są 2-, 3- a nawet 5-cyfrowe, więc wyciągnięcie średniej też nie zda się na nic.

Cena artykuły sponsorowanego zależy od wielu czynników:

  • Długość tekstu i termin realizacji
  • Tematyka i poziom eksperckości
  • Szczegółowość wytycznych i jakość materiałów źródłowych
  • Jakość dostarczonych materiałów źródłowych
  • Poprawki, redakcja i korekta
  • Ruch w serwisie, w którym ma zostać opublikowany
  • Renoma ww. serwisu
  • Czas utrzymania artykułu w serwisie
  • Liczba linków w artykule
  • Inne dodatkowe opcje oferowane przez wydawcę
  • Reklama

Nie można pominąć też kosztów ukrytych, na które składa się koordynacja prac związanych z publikacją — szukanie copywritera, wydawcy, przygotowanie tematu, spotkania itp.

Jeśli nie masz czasu ani ochoty, by zajmować się tyloma sprawami, możesz zlecić przygotowanie artykułu zewnętrznej firmie. W Linkhouse współpracujemy z ponad 14 tys. portali, wśród których znajdziesz najlepszych wydawców dla swoich publikacji. Możesz zdecydować, czy dostarczysz nam artykuł, czy mamy napisać go dla Ciebie. Sam proces zamawiania jest niezwykle prosty — wejdź i wypróbuj!

Artykuły sponsorowane — dobre praktyki

Jak napisać artykuł sponsorowany, który czytelnik z przyjemnością przeczyta do końca i zainteresuje się Twoim produktem?

Zaoferuj wartość, nie tylko reklamę

Mając podstronę w znanym portalu wyłącznie do swojej dyspozycji, łatwo ulec pokusie opisania produktu od A do Z. Nie tędy droga — użytkownika na tym etapie Twój produkt w ogóle nie interesuje! Musisz przyciągnąć jego uwagę, uświadomić mu jego potrzeby i dopiero wtedy zaoferować rozwiązanie problemu. Oto pomysły na artykuł sponsorowany — przykład z 3 branż:

  • Terapia w komorach hiperbarycznych — Skutki niewystarczającego dotlenienia organizmu.
  • Optyk — Jak dopasować okulary do kształtu twarzy?
  • Nowy model odkurzacza — Jak roztocza i kurz szkodzą naszemu zdrowiu?

Zachowaj balans między ekspercką wiedzą a zrozumiałością

Artykuł sponsorowany to dobry sposób, by pokazać się jako ekspert, ale nie warto przesadzać. Trzeba pamiętać, że piszemy dla czytelników, którzy często nie mają dużego pojęcia o poruszanym temacie ani nie operują branżowym słownictwem. Pisz zrozumiałym językiem, twórz krótkie zdania, zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy i zachowaj logikę tekstu.

Posługuj się modelem AIDA

AIDA mówi, co powinien robić skuteczny tekst:

  • Attention — przyciągnąć uwagę
  • Interest — zainteresować produktem lub tematem
  • Desire — uświadomić potrzebę
  • Action — nakłonić do działania, np. zakupu

Artykuły sponsorowane — najczęstsze błędy

Na koniec jeszcze garść informacji, które pomogą napisać skuteczny artykuł sponsorowany — przykłady często popełnianych błędów.

Klątwa wiedzy

Klątwa wiedzy pojawia się, gdy odnosisz wrażenie, że nie ma sensu pisać o podstawach, bo są oczywiste. Najczęściej jednak są oczywiste tylko dla Ciebie. Pamiętaj, że status eksperta nie zwalnia Cię z pisania o podstawach i oczywistościach, jeśli właśnie tego potrzebują Twoi klienci.

Żargon

Stosowanie żargonu — czyli słownictwa charakterystycznego dla konkretnej branży — wynika trochę z klątwy wiedzy i przeświadczenia, że inni wiedzą tyle samo, co my. Pamiętaj, aby używać neutralnych lub opisowych wyrażeń zamiast specjalistycznych zwrotów.

Chęć upchnięcia wszystkiego

To naturalne, że płacąc za reklamę, chcesz wycisnąć z niej jak najwięcej. Niestety, przeładowanie artykuły informacjami nic nie da. Czytelnika na etapie zainteresowania się artykułem nie interesuje historia firmy, szeroka gama produktów ani wykorzystane technologie. Interesuje go zapowiedziany w tytule problem i to na nim należy się skupić.

Zły dobór miejsca publikacji

Liczy się nie tylko duży zasięg i atrakcyjna cena. Dużo ważniejsze od nich jest dopasowanie miejsca publikacji do tematyki artykułu i wybranie takiego, gdzie znajdują się jego potencjalni odbiorcy. Przykładowo, publikacja materiału o branży budowlanej może okazać się skuteczniejsza na małym portalu specjalistycznym niż w ogólnopolskim serwisie informacyjnym.

Brak redakcji i korekty

Artykuł sponsorowany jest trochę jak wizytówka firmy. Jeśli ma kreować ją na eksperta, musi być dopracowany w najmniejszych szczegółach.

Tworzenie artykułu sponsorowanego to połączenie projektowania z pisaniem. Postępowanie zgodnie ze sprawdzonymi zasadami w połączeniu z lekkim piórem i dobrym pomysłem to w skrócie recepta na skuteczną treść.

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitter
{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

Zapisz się do newslettera

Otrzymasz powiadomienia o naszych nowych artykułach drogą mailową.

Podobne wpisy

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Uszkodzone Linki: Instrukcja dla Reklamodawcy

Na platformie Linkhouse pojawił się nowy moduł – Uszkodzone Linki! To kolejne skuteczne narzędzie do link buildingu, które warto przetestować! Najnowszy moduł pozwala Reklamodawcom wyszukać

Uszkodzone Linki: Instrukcja dla Wydawcy

Na platformie Linkhouse pojawił się nowy moduł – Uszkodzone Linki! Najnowsze narzędzie pomaga znaleźć Wydawcom w ich witrynach odnośniki do nieistniejących stron lub podstron i

Content marketing: przykłady dla B2C

Skrót B2C, choć może dla niektórych brzmieć dość enigmatycznie, wcale nie oznacza niczego skomplikowanego! Relacją B2C nazywamy relację businness to consumer, czyli relację między przedsiębiorcami

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość i wygodę świadczonych usług. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na użycie plików cookies.