Niezbędne dla sukcesu każdego biznesu online jest posiadanie odpowiednio skonstruowanej strony internetowej. Prawidłowo zbudowana witryna pozwala odwiedzającym szybko odnaleźć informacje, których szukają, co nie tylko poprawia doświadczenie klientów, ale też może wpłynąć na wzrost sprzedaży. Logiczna architektura pomaga także w pozycjonowaniu, ponieważ ułatwia proces indeksacji zawartości serwisu. Właśnie dlatego warto wiedzieć, jak dobrze zaplanować strukturę strony w kontekście SEO. Sprawdź to już teraz!
Jak Google indeksuje strony internetowe?
Indeksowanie strony internetowej polega na zapisaniu jej w wyszukiwarce. Proces ten nie jest jednak jednorazowy. Roboty Google regularnie odwiedzają witrynę, aby zebrać informacje i umieścić je w swojej bazie danych. Musisz przy tym wiedzieć, że wszystkie te działania mogą zająć kilka minut, dni czy nawet miesięcy.
Właściciel witryny może jednak wpłynąć na to, ile trwa indeksowanie strony. Nie musisz czekać, aż roboty wyszukiwarki same odwiedzą Twój serwis. Aby przyśpieszyć proces, możesz m.in. skorzystać z opcji „Prośba o zaindeksowanie” w Google Search Console lub w tym samym narzędziu dodać mapę witryny. W ramach planowania optymalnej struktury warto zadbać też o linkowanie wewnętrzne.
Zastanawiasz się teraz, jak działają roboty Google? Otóż po wykryciu nowego adresu URL przechodzą do przeskanowania znajdującej się pod nim zawartości. Indeksacja strony obejmuje analizę zarówno treści, jak i struktury. Na podstawie zebranych informacji ustalany jest ranking, a na pierwszych miejscach pojawiają się witryny, które zostały najlepiej ocenione pod kątem czynników rankingowych takich jak np. słowa kluczowe, responsywność czy szybkość ładowania strony.
Chcesz, aby Twoja strona została zaindeksowana? Skuteczne pozycjonowanie będzie wymagać od Ciebie dostosowania witryny do wciąż zmieniających się wytycznych wyszukiwarki.
Podstawowe zasady tworzenia struktury strony internetowej
Zdążyliśmy podkreślić kilkukrotnie, jak ważna w kontekście indeksacji strony jest jej prawidłowa struktura. To właśnie dzięki niej indeksujące roboty Google łatwiej poruszają się pomiędzy poszczególnymi adresami URL, lepiej rozumieją zawartość witryny i szybciej wyszukują najważniejsze treści. Nic więc dziwnego, że efektywna architektura serwisu to istotny czynnik rankingowy. Możesz ją zbudować, jeśli zadbasz o kilka kluczowych elementów.
Użyteczne linki wewnętrzne i nawigacja w obrębie serwisu
Roboty wyszukiwarek indeksują dużo szybciej witryny dzięki poprawnemu i starannemu linkowaniu wewnętrznemu. Dlaczego? Używanie odnośników prowadzących z jednego adresu strony do drugiego w obrębie jednej domeny pomaga algorytmom zrozumieć strukturę i powiązania tematyczne. To również duże ułatwienie dla użytkowników, którzy mogą szybko nawigować pomiędzy treściami.
Gdzie możesz wykorzystać linki wewnętrzne, aby indeksowanie kolejnych podstron przebiegło sprawnie i bezproblemowo? Przede wszystkim w menu głównym, gdzie hiperłącza ze słowami kluczowymi powinny prowadzić do najważniejszych podstron w witrynie. Odnośniki powinny znaleźć się także w filtrach menu bocznego, submenu, mapie strony czy w konkretnych treściach.
Ponadto budowanie struktury linków wewnętrznych w ramach technicznego SEO wymaga eliminacji wszelkich osieroconych stron, czyli takich, do których nie prowadzą żadne odnośniki w serwisie.
Nawigacja okruszkowa a indeksacja strony
Firmowe strony www muszą być intuicyjne dla użytkowników i wyszukiwarki Google. Możesz to osiągnąć m.in. dzięki nawigacji okruszkowej. Tego rodzaju ścieżkę tekstową umieszcza się zwykle na górze witryny, dzięki czemu użytkownik wie, w jakim dokładnie miejscu się znajduje.
Breadcrumbs pod kątem SEO pomagają robotom przeanalizować układ witryny i mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Szczególnie ważne jest więc, aby zadbać o klikalność każdego elementu strony – w takiej sytuacji przedostanie się na każdą podstronę w serwisie, okazuje się szybkie i proste.
Techniczne SEO – klastry tematyczne i content huby
Zastanawiasz się, jak jeszcze ułatwić indeksowanie strony?
Stwórz logiczną dla robotów Google organizację zawartości w witrynie. W tym celu przygotuj klastry tematyczne, czyli grupy powiązanych ze sobą treści. Tego rodzaju zbiór powinien się składać z obszernego i przekrojowego artykułu, w którym zostały zawarte odnośniki do tekstów opisujących poszczególne zagadnienia.
Z naszego doświadczenia wynika, że content huby stanowią rozwiązanie problemu pochodzących z wielu źródeł nieuporządkowanych treści. To o tyle ważne, że angażująca zawartość stron internetowych i powiązanie tematyczne w linkowaniu wewnętrznym jest istotnym czynnikiem rankingowym.
Wykorzystując content huby, możesz stworzyć spójną strukturę zawartości na stronie WWW i zyskać wyższy autorytet tematyczny.
Wybór odpowiedniego CMS-a
Tworzenie stron internetowych umożliwiają CMS-y, czyli systemy zarządzania treścią. Odpowiednie oprogramowanie pozwoli Ci sprawnie publikować zawartość witryny, jak również właściwie ją zoptymalizować. Łatwość obsługi, wielość funkcji czy brak ograniczeń technicznych – tym warto się kierować przy wyborze rozwiązania dla swojej firmy.
Pamiętaj, że CMS może, ale nie musi sprzyjać pozycjonowaniu. Dlatego postaw na rozwiązanie, które zapewni Ci wiele darmowych wtyczek i rozszerzeń pod SEO np. możliwość prowadzenia bloga czy poprawę szybkości ładowania strony. To z pewnością docenią algorytmy Google.
Zasada 3 kliknięć – czy warto ją stosować?
Działając w Internecie, trudno nie usłyszeć choćby raz o zasadzie trzech kliknięć. Wspomniana reguła zakłada, że wszystko w Internecie powinno być zbudowane tak, aby użytkownik mógł dotrzeć do poszukiwanych informacji poprzez zaledwie 3 dotknięcia. Zgodnie z tym przekonaniem internauci odwiedzają stronę internetową i irytują się, gdy muszą przeklikać się przez wiele podstron, aby np. dokonać zakupu.
Czy obecnie tworzenie firmowych witryn lub projektowanie sklepów internetowych wymaga zastosowania się do opisanej zasady? Choć reguła funkcjonuje wśród designerów i webmasterów od lat, to nie ma badań, które ją popierają. Ponadto w praktyce często okazuje się, że jej wprowadzenie wymaga rozwiązań, które nie są wygodne w użytkowaniu. Więcej o zasadzie 3 kliknięć możesz przeczytać w Wikipedii pod linkiem: https://en.wikipedia.org/wiki/Three-click_rule oraz w licznych publikacjach.
Pamiętaj, że nie musisz ślepo kierować się zasadą 3 kliknięć, ale warto wykorzystać jej założenia przy budowie i optymalizacji strony internetowej. Projektując, pomyśl więc o rozwiązaniach, które maksymalnie ułatwią odwiedzającym poruszanie się po witrynie WWW. Zadbaj w tym celu o ładowanie strony i konkretnych podstron, techniczne SEO, intuicyjne menu czy kategorie tematyczne.
Najlepsze praktyki przy projektowaniu struktury serwisu
Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że wyszukiwarki internetowe chcą dostarczać użytkownikom wyniki wyszukiwania, które najlepiej odpowiadają na zapytania. Aby pojawić się wysoko w rankingu i pozyskać ruch, musisz tworzyć wartościowe treści, które umieścisz na poprawnie zaindeksowanych podstronach. Właśnie dlatego w ramach pozycjonowania stron musisz zadbać o prawidłową strukturę witryny. W tym celu kieruj się poniższymi wskazówkami.
1. Zadbaj o jakość i unikalność treści
Merytoryka i atrakcyjna forma to nie wszystko, o co musisz zadbać, przygotowując zawartość swojej strony internetowej. Kluczowe jest to, aby każda z podstron zawierała unikalne teksty. W innym przypadku witryna może zostać usunięta z indeksu Google ze względu na zduplikowany content.
Aby witryna została wysoko oceniona przez wyszukiwarki internetowe, musisz więc przygotować czytelny dla użytkownika content. Kluczowe będzie unikanie ściany tekstu, dzielenie treści na akapity, stosowanie wyróżników np. wypunktowań oraz przygotowanie prawidłowej struktury nagłówków od H1 do H6. Pamiętaj też o równomiernym rozmieszczeniu fraz.
2. Zbuduj wartościowe linkowanie wewnętrzne
Z punktu widzenia technicznego SEO musisz poza zawartością strony zadbać też o odpowiednie linkowanie wewnętrzne przy tworzeniu struktury witryny. W tym celu umieszczaj linki w menu głównym oraz stopce, czyli w miejscach, które są obecne na każdej podstronie. Do nich powinny prowadzić również odnośniki z poszczególnych kategorii i podkategorii. To ułatwi robotom indeksowanie witryny i poprawi ranking w wyszukiwarce.
3. Zoptymalizuj prędkość ładowania strony
Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że witryna, która wczytuje się zbyt wolno, może skłonić użytkownika do udania się pod inny adres. Musisz też wiedzieć, że powolne ładowanie strony internetowej wpływa na Crawl Budget i utrudni robotom Google indeksowanie. Jakie jest rozwiązanie problemu? Wykorzystaj narzędzia wyszukiwarki lub przeprowadź audyt i zoptymalizuj prędkość swojej witryny.
4. Zaprojektuj mapę witryny z podziałem na sekcje
Mocno z technicznym SEO wiąże się mapa witryny, która stanowi zbiór wszystkich adresów URL. Odpowiednio przygotowana pozwala przyśpieszyć proces indeksowania i wyszukiwania nowych treści w strukturze serwisu. To również świetne rozwiązanie problemu związanego ze stronami osieroconymi. Tego rodzaju mapę można stworzyć w wielu CMS-ach, a następnie należy dodać do narzędzia Google Search Console.
Aby zadbać o większą przejrzystość, możesz stworzyć mapę strony z podziałem na sekcje – osobną dla bloga, kategorii, produktów, czy innego typu treści w swojej witrynie.
5. Zablokuj zbędne zasoby poprzez robots.txt lub noindex
Wiesz już, jak Google indeksuje strony. Jeżeli więc chcesz zablokować robotom dostęp do konkretnych zasobów, np. określonych adresów URL, to możesz wykorzystać w tym celu plik robots.txt. Dzięki wspomnianej komendzie wyszukiwarka będzie w stanie zlokalizować treści, którym należy nadać większy priorytet. Ten sam cel możesz osiągnąć poprzez nadanie wartości noindex znacznikowi meta robots, który uniemożliwia indeksowanie wskazanej witryny.
Podsumowanie
Nie pozyskasz nowych klientów, jeśli Ci nie będą w stanie odnaleźć Twojej witryny wśród konkurencji. Zanim jednak rozpoczniesz działania SEO w celu zwiększenia widoczności, serwis musi zostać zaindeksowany.
Bez procesu indeksowania strony nie można walczyć o lepszy ranking, co sprawia, że optymalizacja traci na znaczeniu. Jeżeli natomiast roboty Google dodadzą do indeksu wyszukiwarki Twoją witrynę, to zacznie się ona wyświetlać użytkownikom na określone słowa kluczowe.
Ważne więc, aby strona internetowa była skonstruowana w taki sposób, aby ułatwić indeksowanie. Dostosowanie witryny do tego procesu jest głównym celem technicznego SEO. W jego ramach należy przede wszystkim zaplanować strukturę witryny. Dzięki niej roboty indeksujące lepiej zrozumieją zawartość serwisu i będą sprawniej poruszać się pomiędzy kolejnymi adresami URL.
Jeśli zastosujesz się do zamieszczonych w artykule wskazówek, to wesprzesz pozycjonowanie stron internetowych i indeksowanie kolejnych podstron w firmowej witrynie.
Autorka
Karolina Roksela, Młodsza Specjalistka ds. Contentu w WeNet. Prywatnie uwielbia czytać książki kryminalne i z pasją śledzi rywalizację w sportach motorowych.