Z punktu widzenia użytkownika linki tworzą pewnego rodzaju mapę, która w ogromnym stopniu ułatwia oraz usprawnia nawigację w sieci oraz na stronie. Linki możemy podzielić na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Pierwsze z nich funkcjonują tylko w obszarze danej strony internetowej, natomiast drugie prowadzą do stron zewnętrznych.
Linki wewnętrzne i ich rola
Dzięki starannemu i poprawnemu rozmieszczeniu linków wewnętrznych na stronie pokazujemy robotom oraz użytkownikom o czym jest nasza strona. Co więcej, linki te ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie oraz nakierowują na interesujące ich zakładki. Odpowiednio zaplanowana i zaprojektowana struktura linków wewnętrznych jest także ogromnym wsparciem dla procesu pozycjonowania i wpływa pozytywnie na poprawę widoczności witryny oraz jej szybszą indeksację.
Jednym z programów, który umożliwi analizę linków wewnętrznych jest Screaming Frog. Narzędzie to bada całą stronę oraz jej najważniejsze elementy. Za jego pomocną możemy np. wykryć potencjalne problemy z linkami wewnętrznymi na naszej stronie oraz sprawdzić czy wszystkie działają prawidłowo. Dodatkowo sprawdzimy, czy są to linki bezpośrednie czy z przekierowaniami, które w miarę możliwości należy niwelować. W narzędziu znajdziemy także informacje o stopniu podlinkowania wewnętrznego dla każdej z analizowanych podstron, a także podział linków na linki dofollow i nofollow oraz rozkład wykorzystywanych anchorów. Oczywiście analogiczne informacje uzyskamy także dla linków zewnętrznych.
Źródło: screamingfrog.co.uk
Jak poprawnie umieszczać linki wewnętrzne na stronie?
Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia czym jest hiperłącze. Najkrócej mówiąc jest to odnośnik do innej strony, dzięki któremu zarówno użytkownik jak i robot wyszukiwarki mogą odwiedzić wskazaną podstronę. Niestety nie wystarczy umieścić na stronie maksymalną ilość linków wewnętrznych w dowolnych miejscach serwisu. Należy pamiętać, że ich struktura oraz forma musi być przemyślana. Istnieje kilka kluczowych miejsc na stronie, w których odnośniki te sprawdzą się idealnie.
Menu główne – stanowi podstawowe miejsce na stronie, w którym należy umieścić linki do najważniejszych podstron naszego serwisu. Anchory linków powinny zawierać słowa kluczowe (oczywiście w miarę możliwości). W menu głównym najlepiej używać hiperłączy prowadzących do kategorii lub podkategorii, a także do innych istotnych stron w serwisie. Przykład prawidłowo zaprojektowanego menu głównego znajdziemy chociażby w sklepie odzieżowym Zalando.
Źródło: Zalando.pl
Menu boczne (filtry) – jest to sprawdzony sposób na umieszczenie na stronie dodatkowej listy kategorii, która skutecznie wzmocni linkowanie wewnętrzne. Co więcej, takie rozwiązanie wyjątkowo chwalą sobie użytkownicy, ponieważ jest to dla nich dodatkowy sposób na znalezienie pożądanych produktów lub usług.
Źródło: Zalando.pl
Nawigacja okruszkowa (Breadcrumbs) – pokazuje w którym miejscu w danej chwili użytkownik znajduje się na stronie. Dla robotów wyszukiwarek jest to zdecydowane ułatwienie w zrozumieniu struktury i działania serwisu, a dla użytkowników dodatkowy sposób nawigacji. Breadcrumbs usprawnia linkowanie wewnętrzne na stronie, przez co wpływa pozytywnie na pozycjonowanie. Należy pamiętać, że znajdujące się tutaj linki powinny być odpowiednio opisane za pomocą słów kluczowych istotnych dla poszczególnych podstron.
Źródło: Zalando.pl
Mapa strony – zawiera zbiór wszystkich adresów URL w obrębie danej domeny. Jej głównym zadaniem jest ułatwienie indeksacji serwisu oraz wspomaganie linkowania wewnętrznego.
Paginacja – przy większych portalach i sklepach jest wskazanym elementem do wdrożenia. Polega na dzieleniu treści jednej, rozbudowanej strony na wiele mniejszych podstron. Należy sprawdzić czy roboty wyszukiwarek mają dostęp do wszystkich stron danego zestawu oraz jak zostało skonfigurowane ich indeksowanie.
Linki w treści – umieszone mogą być np. w artykułach na blogu lub w opisach kategorii i produktów. Ważne jest, aby były odpowiednio wyróżnione, np. pogrubioną czcionką i dobrze widoczne dla użytkownika. Warto wcześniej zaplanować do jakich podstron mają kierować dane linki, dobrą praktyką jest, aby były powiązane ze sobą tematycznie.
Jakie błędy mogą się pojawić podczas linkowania wewnętrznego?
Najczęściej popełnianym błędem jest umieszczenie zbyt wielu linków wewnętrznych na jednej podstronie. Kolejnym, często spotykanym głównie w przypadku sklepów online jest linkowanie do stron, które przestały istnieć, np. do produktów wycofanych z oferty. Innym równie istotnym błędem jest nieodpowiednie dobranie fraz do poszczególnych podstron naszej witryny. Dobierając złe słowa kluczowe tracimy szansę na ich skuteczne wzmocnienie w oczach Google. Z kolei stosując te same anchory dla kilku różnych podstron ryzykujemy doprowadzeniem do kanibalizacji słów kluczowych, tj. sytuacji, w której dwie lub więcej podstron walczy ze sobą o pozycje w wynikach wyszukiwania.
Linkowanie zewnętrzne – czym się różni?
Najwyższy czas przejść do omówienia linków zewnętrznych, czyli linków pochodzących z innych domen, które w rezultacie będą prowadzić do wybranych przez nas podstron lub strony głównej. Jest to równie ważny aspekt w kontekście pozycjonowania. Linkowanie powinno być przeprowadzone wg wcześniej przygotowanej strategii, ponieważ pozyskiwanie linków ze słabych jakościowo witryn może wpłynąć negatywnie na naszą stronę.
Wdrażając strategię linkowania warto pamiętać, aby zdobywane linki były maksymalnie zróżnicowane. Należy pozyskiwać linki na anchor zawierający słowo kluczowe, ale także brand lub czysty adres URL. Kolejnym ważnym elementem jest rozróżnienie linków na linki dofollow i nofollow, które umożliwiają uzyskanie naturalnego profilu linków zwrotnych. Linki dofollow są ważniejsze z punktu widzenia SEO, lecz nieumiejętnie pozyskiwane lub ich zbyt duża ilość może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Dlatego ważne jest, aby nie zapominać także o linkach nofollow, które również powinny być uwzględnione w kampanii SEO.
Jak sprawdzić czy witryna, z której chcemy pozyskać link jest dobrej jakości?
Najważniejsze czynniki, na które powinniśmy zwrócić uwagę to wartości Domain Rating, Trust Flow oraz ruch organiczny. Im dany wskaźnik wyższy tym lepiej, jednak należy mieć na uwadze, że wyniki te można łatwo przekłamywać. Jeśli zależy nam na znalezieniu wartościowej strony, musimy zadać sobie kilka istotnych pytań:
- Czy witryna generuje duży ruch organiczny?
- Czy posiada niski wynik spamu przy wysokim autorytecie?
- Czy odpowiada tematyce/branży do Twojej strony?
- Czy posiada naturalny profil linków zwrotnych?
Jednym z narzędzi, które pomoże nam odpowiedzieć na te pytania jest Ahrefs, w którym możemy przeprowadzić szczegółową analizę naszej strony. Narzędzie to posiada rozbudowane możliwości i ogromną bazę odnośników zewnętrznych. Sprawdzimy tam również liczbę domen linkujących, całkowitą liczbę linków oraz ogólny profil linków.
Źródło: app.ahrefs.com
Skąd linkować stronę?
Warto odezwać się do wydawców portali internetowych, redakcji lub blogerów, dzięki czemu nawiążesz wartościowe znajomości i znajdziesz potencjalne źródła linków. Równie popularnym rozwiązaniem jest korzystanie z wielu popularnych platform link buildingowych, które zapewniają szeroki wybór usług w jednym miejscu. Kolejnym pomysłem jest relinkowanie, czyli sprawdzenie naszej konkurencji i linkowanie ze stron, z których linkują najlepsi gracze w branży.
Podsumowanie
Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne to niezwykle obszerny i bardzo istotny temat, który jest jednym z głównych elementów pozycjonowania stron internetowych. W artykule zostały przedstawione najważniejsze elementy, o których warto pamiętać podczas linkowania. Dobrze zaplanowana struktura przyniesie oczekiwane rezultaty, a przede wszystkim zwiększy widoczność strony, która z kolei przełoży się na większy ruch i lepszą sprzedaż. Aby osiągnąć maksymalne efekty warto podjąć współpracę ze specjalistami SEO.
Autorka: Karolina Burda, stażystka ds. SEO w DevaGroup. Prywatnie miłośniczka tańca towarzyskiego, sztuki współczesnej i podróży.