Za nami kolejna edycja przeprowadzonego przez nas badania Link Building w Polsce, które miało na celu sprawdzenie istniejących trendów link buildingowych w naszym kraju.
Ocenie zostało poddane zaangażowanie w powstanie kampanii link buildingowych. W rezultacie poznaliśmy czas, narzędzia, wskaźniki oraz inne dodatkowe czynniki, za pomocą których kampanie są przygotowywane przez specjalistów i nie tylko.
Informacje uzyskane w ankiecie były potwierdzeniem, iż zmiany w przygotowywaniu kampanii link buildingowych są konieczne. I tak przedstawiamy Wam krok milowy – nasz autorski parametr Link Score, używany w narzędziu Link Planner.
Jest on oparty o system sztucznej inteligencji, który uwzględnia ponad 30 czynników on-site oraz off-site, a także parametry oferty, na które również bardzo mocno zwracacie uwagę podczas planowania kampanii i które bezpośrednio wpływają na skuteczność linków.
Wyniki dostępne są poniżej, w związku z tym zaparzcie kubek gorącej kawy i zapraszamy do lektury!
Demografia – Kto wziął udział w badaniu?
W krótkim czasie udało nam się zebrać ponad 270 odpowiedzi. Aby jak najlepiej poznać obowiązujące trendy zbadaliśmy zaangażowanie w SEO oraz środowisko pracy respondentów.
Znaczna część ankietowanych osób to freelancerzy oraz specjaliści SEO pracujący w agencji. Wśród badanych znaleźli się również marketingowcy zajmujący się również SEO, specjaliści SEO pracujący inhouse, właściciele agencji, a także właściciele e-commerców.
Większość ankietowanych odpowiada za więcej niż 2 strony. Znaczna część jednak oświadcza, iż odpowiada nawet za więcej niż 10 stron, co jest znaczną ilością.
Jakie doświadczenie w SEO posiadasz?
Zapytaliśmy respondentów również o ich staż w branży, oraz o to, jak oceniają swoją wiedzę. Wyniki prezentują się następująco:
Znaczna część ankietowanych ocenia swoją wiedzę bardzo wysoko – na 4 i 5.
Zatrudnienie w firmach a specjaliści SEO
Poniższe wyniki określają liczbę specjalistów SEO w firmach oraz agencjach, a także ogólny rozmiar firm/agencji.
Zasoby – pieniądze i czas, a link building
Według ankietowanych ich budżet na działania link buildingowe nie malał w ostatnich miesiącach. Większość odpowiedzi informuje o tym, iż budżety pozostały niezmienne, lub wzrosły.
Średni budżet na działania link buildingowe to 2807,97 zł. Jest to o 15% więcej niż w roku poprzedzającym, a prawie 1000 zł więcej niż dwa lata temu.
Rok | Średni budżet |
2020 | 1894,9 |
2021 | 2438,62 |
2022 | 2807,97 |
Zaplanowanie kampanii link buildingowej zajmuje średnio co miesiąc 2-3 godziny pracy dla jednego klienta. Biorąc pod uwagę, iż specjalista SEO posiada średnio około 10 klientów to jest to już 20-30 godzin pracy miesięcznie, na planowanie wyłącznie kampanii link buildingowej! To już 360 godzin w skali roku!
Oszczędzanie czasu jest jedną z głównych zalet Link Plannera. Niweluje on czas przygotowania kampanii link buildingowej już nawet do 60 sekund. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak działa Link Planner kliknij tutaj.
Strategie, narzędzia, taktyki link buildingu
Przedstawiamy informację odnośnie trendów w strategii planowania kampanii link buildingowych. Sprawdziliśmy ile oraz jakie wskaźniki są wykorzystywane najczęściej do oceny miejsca do pozyskiwania linka. Zapytaliśmy ankietowanych również o to z jakich narzędzi korzystają.
Ponad połowa ankietowanych stwierdza, iż aby ocenić odpowiednio miejsce na którym umieści link korzysta z przynajmniej 5 wskaźników oprócz ceny.
W top 4 wskaźników na które uczestnicy zwracają największą uwagę są:
- Ruch
- Tematyka
- Widoczność
- Domain Rating (Ahrefs)
Oprócz powyższych na uwagę zasługują również domeny odsyłające, linki zewnętrzne oraz Trust Flow.
Większość ankietowanych wykorzystuje co najmniej 5 narzędzi do oceny miejsca do pozyskania linka. Miesięczny koszt optymalnych planów najpopularniejszych narzędzi to:
Ahrefs – 199 $
Majestic – 99,99 $
Semrush – 99,95 $
Senuto – 49 $
Surfer – 99 $
Semstorm – 49 $
Przygotowując kampanię w Link Plannerze – Twoje wydatki na narzędzia mogą wynosić 0. Dane otrzymujesz w szczegółach oferty.
Najwięcej osób korzysta z narzędzia Ahrefs. Wcześniej parametr Domain Rating z Ahrefsa został też wskazany jako jeden z najbardziej ważnych przy planowaniu kampanii. W narzędziach pojawił się również Linkhouse, za co dziękujemy! W naszej platformie zbieramy nie tylko wskazane przez uczestników ankiety parametry domen, ale udostępniamy je dla Was za darmo.
Mocno wyróżniającymi się rodzajami linków są artykuły sponsorowane. Są one dobrym i szybkim sposobem na podbicie widoczności swojej domeny – stąd ich popularność.
Oprócz oczywistego braku atrybutu (czyli linki “follow”) dużą popularnością cieszą się również linki o atrybucie nofollow, co dla niektórych może być sporym zaskoczeniem. Przypominamy, iż linki z atrybutami rel o wartości sponsored oraz UGC nie przenoszą mocy do strony docelowej więc ich kupowanie nie podnosi wartości Twojej witryny. Jeżeli robisz to dla SEO to od dzisiaj przestań bo przepalasz swój budżet.
Zdecydowana większość respondentów określiła, iż badają linki konkurencji planując kampanię link buildingowe.
Jeśli chcesz wyszukać linki konkurencji i zakupić takie same, polecamy Relinkowanie, dzięki któremu wykonasz to w kilka minut.
Ponad połowa ankietowanych poinformowała, iż wykonują testy związane z link buildingiem. Zapraszamy do podzielenia się wynikami, na kolejnych Barcampach współorganizowanych przez Linkhouse!
Podsumowanie – całość w kilku zdaniach
Uśredniając wszelkie wyniki czas na przygotowanie kampanii dla jednego klienta (jednej domeny) to około 2-3 godziny miesięcznie. Aby przygotować skuteczną kampanię – potrzebna jest odpowiednia wiedza na temat czynników wpływających na wartość linka oraz umiejętność łączenia danych z różnych źródeł. Do analizy potrzebujecie często przynajmniej 4 narzędzi tj. Ahrefs, Majestic, Google Search Console czy Senuto. Możecie ciągle poświęcać na to sporo czasu i pieniędzy lub w tym czasie np. znaleźć linki, które wypadły z indeksu i spróbować je przywrócić, aby z powrotem działały na Twoją korzyść. Linkhouse jest już w trakcie tworzenia dla Was pewnego rozwiązania…
Link Planner – odpowiedź na (prawie) wszystkie potrzeby
Nie ukrywamy, iż wyniki ankiety były jedynie potwierdzeniem naszych obserwacji oraz bezpośrednich rozmów z Wami. Aby wykonać kampanię link buildingową należy posiadać odpowiednią wiedzę, czas oraz narzędzia. Wiedząc, że na planowanie kampanii poświęcacie dużo czasu, a narzędzia są coraz droższe – wyszliśmy na przeciw Waszym potrzebom. Stworzyliśmy narzędzie na bazie sztucznej inteligencji, które bierze pod uwagę nie tylko najważniejsze czynniki wymienione przez ankietowanych, ale też inne przetestowane przez nas wcześniej parametry, które są ważne przy ocenie miejsca do umieszczania linka. Czas kampanii dzięki niemu z 2-3 godzin miesięcznie zmniejszy się do nawet 60 sekund. Przetestuj Link Planner, narzędzie które bierze pod uwagę więcej czynników, z większej liczby narzędzi niż specjalista SEO. Dodatkowo daje możliwość personalizowania ustawień. Narzędzie to jest cały czas rozwijane aby jak najlepiej sprostać oczekiwaniom.
Jakich pytań zabrakło w tej edycji badania?
Chętnie dowiemy się na jakie pytania chcielibyście jeszcze otrzymać odpowiedź. Napiszcie na [email protected], a w kolejnej edycji badania link buildingu postaramy się wziąć je pod uwagę.