Link building, czyli linkowanie to proces, który ma znaczący wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Polega na zdobywaniu linków z zewnętrznych domen, które prowadzą do danej witryny. Jak to dokładnie przebiega i czy w ogóle się opłaca? Między innymi o tym przeczytasz w tym wpisie.
Co to jest link building?
Link building to proces, który ma na celu zdobywanie odnośników do swojej strony internetowej z zewnętrznych witryn. Jeśli prowadzimy link building powinno nam zależeć na tym, aby jak najwięcej wartościowych miejsc w sieci opublikowało odnośnik do naszej strony. Wówczas algorytm Googla czyta to jako wartościowe polecenia i pozycjonuje stronę wyżej. Do tego celu istnieje wiele metod, sposobów i narzędzi – od zmotywowania odbiorcy, do tego aby podzielił się naszym linkiem, po działania automatyczne. Najwięcej działań skupia się wokół dystrybucji treści. Mogą to być artykuły gościnne albo wpisy sponsorowane. Oprócz tego popularnymi sposobami jest wykorzystanie do tego celu marketingu szeptanego – czyli publikowanie komentarzy na różnego rodzaju forach, grupach, portalach, czy w social mediach.
Google a link building
Google na przestrzeni lat stanowczo zaostrzyło swoją politykę dotyczącą linków. Kiedyś powszechne było spamerskie, natarczywe linkowanie do stron w bardzo różnych miejscach w sieci. Często te działania były zautomatyzowane i nie potrzebowały do tego człowieka. Obecnie algorytm Google został na tyle rozwinięty, że jest w stanie ocenić wartość linku, który znajduje się na danej stronie. Jeśli link wyda mu się podejrzany może go zignorować, a nawet ukarać. Dlatego tak ważne obecnie jest strategiczne podejście do link buildingu. Warto poświęcić czas i miejsce w strategii marketingowej swojej marki na zaplanowanie tych działań, aby były efektywne. Praca nad planowaniem powinna zacząć się oczywiście od pytania: jaki cel chcemy osiągnąć tymi działaniami? Wówczas zdecydowanie łatwiej będzie wybrać metody oraz narzędzia, które wykorzystamy w link buildingu.
Jak i gdzie prowadzić link building?
Podejście strategiczne i przemyślane daje nam pewność zachowania odpowiedniego poziomu. Współczesny link building opiera się często na bardzo dobrych działaniach marketingowych, takich jak współpraca z influencerami, content marketing, współpraca z szeroko pojętymi mediami, artykuły sponsorowane oraz wpisy gościnne. W każdym z tych elementów można zaplanować działania, które przyniosą wartość zarówno odbiorcy, jak i zostaną pozytywnie ocenione przez algorytmy Google.
- Artykuły sponsorowane publikuje się na stronach, które są pokrewne tematycznie. Najlepiej jest, jeśli są to portale, które efektywnie funkcjonują od wielu lat. Jeśli nie wiesz gdzie znaleźć strony, które mogą być dla Ciebie interesujące, bądź nie wiesz, które byłyby dla Ciebie najlepsze, skorzystaj z naszej bazy w Linkhouse.
- Fora internetowe, czy grupy na Facebooku, to miejsca, w których możesz budować swoją pozycję jako specjalista. Poruszając jakiś temat możesz dzielić się linkami odnoszącymi do Twojej strony. Pamiętaj, aby zarówno brać aktywny udział w dyskusjach, jak i publikować własne wpisy. W tych miejscach możesz też prowadzić marketing szeptany.
- Social media to kolejna przestrzeń do prowadzenia działań link buildingowych. Zdecyduj, który kanał (bądź kanały) są najbardziej odpowiednie dla Twojej marki i prowadź tam aktywne działania. Nie zapomnij również o efektywnym prowadzeniu swoich kont w mediach społecznościowych. Media społecznościowe mają ogromną moc i wiele możliwości prowadzenia działań, wystarczy zdecydować, które kanały chcemy wykorzystać, a także jakie sposoby zaangażowania na nich wybieramy.
Czy link building się opłaca?
Skuteczny link building jest droższy niż technik umieszczania linków na stronach, używanych jeszcze kilka lat temu. Ale za pieniędzmi idzie również jakość. Współczesne działania link buildingowe dają odbiorcy wartościowy content i odpowiedzi na pytania. Dlatego warto poświęcić budżet na zaplanowane działania link buildingowe. Równolegle należy jednak pamiętać, aby Twoja strona była atrakcyjna dla odbiorcy również od strony wizualnej, wówczas odbiorca będzie chciał dzielić się treścią, a Google oceni to za naturalny dowód na jakość Twojej witryny.