Zarejestruj się

Brief dla copywritera – czym jest i jak go przygotować

ikona-data-publikacji
Opublikowano

28/08/2020

ikona-data-publikacji
Opublikowano

28/08/2020

i hate seo newsletter
Spis treści

Jeśli chcesz świetnego contentu oraz sprzedażowych treści, potrzebujesz do tego dobrego copywritera. Jednak na znalezieniu odpowiedniego specjalisty się nie kończy – w końcu współpraca nie zacznie układać się ot tak od razu. Aby przebiegała ona jak najlepiej, warto jest przygotować brief dla copywritera.

Czym jest taki brief? Dlaczego warto go mieć? Jak go stworzyć? Tego dowiesz się w tym artykule.

Brief dla copywritera – czym jest?

Dobry brief wytłumaczy copywriterowi wszystko, co powinien wiedzieć, zanim podejmie się realizacji zlecenia. W skrócie znajdują się w nim takie informacje jak:

  • Podstawowe dane na temat firmy i jej oferty
  • Opis docelowej grupy odbiorców
  • Szczegółowe wytyczne dotyczące tego, jakie treści mają zostać przygotowane i w jaki sposób

Zanim przejdziemy do bardziej rozbudowanego opisu poszczególnych elementów, pomówmy także o korzyściach, jakie daje taki brief.

Brief dla copywritera – korzyści

Copywriting i pisanie tekstów to często złożone procesy, które wymagają przestrzegania wielu wytycznych, aby udało się osiągnąć zamierzony cel. Dobry brief bardzo pomoże copywriterowi skutecznie wywiązać się z zadania.

Tobie pozwoli także zaoszczędzić pieniądze. Niektórzy copywriterzy rozliczają się, stosując stawkę godzinową – jeśli dzięki briefowi szybciej wykonają zlecenie, tym lepiej dla Ciebie. Dobrze opisane wytyczne zredukują także do minimum konieczność wprowadzania poprawek, co także wymaga czasu, a więc i wiąże się z kosztami.

Jeśli z kolei wynajmowany przez Ciebie specjalista od słowa pisanego rozlicza się na podstawie napisanych znaków, konkretne wytyczne z briefu pozwolą mu wyrazić wszystko, co musi, bez zbędnego „lania wody”, co także wiązałoby się z Twojej strony z większymi wydatkami.

Jak zatem przygotować taki brief i o czym pamiętać dalej podczas współpracy z copywriterem?

1. Zadaj sobie 2 pytania

Zanim w ogóle zaczniesz komunikować się z jakimkolwiek copywriterem, zadaj sobie te pytania:

  • Jak mogę opisać swoją firmę?
  • Jak mogę opisać cele mojej firmy?

Pytania te są bardzo ważne, gdyż jednocześnie są powiązane z innymi kluczowymi kwestiami – kim są Twoi klienci i czego chcą? Copywriting to z definicji tworzenie takiego komunikatu, aby wybraną grupę docelową zachęcić do podjęcia konkretnego działania. Jeśli nie wyjaśnisz dobrze tych zagadnień copywriterowi, trudno będzie mu przygotować odpowiednie treści.

2. Co robisz inaczej niż Twoi konkurenci? Dlaczego klienci mieliby skorzystać z Twojej oferty?

Wytłumacz, dlaczego jesteś w danym aspekcie najlepszym wyborem dla klientów, a copywriter będzie w stanie skutecznie przekazać ten komunikat klientom.

3. Określ, jaki cel chcesz osiągnąć

Czy w grę wchodzi tekst powitalny na stronę główną, dzięki któremu odwiedzający dowiedzą się najważniejszych informacji na Twój temat? A może zamawiasz opisy produktów, które mają być bardzo sprzedażowe? Jeszcze inaczej – chcesz rozbudowanego artykułu poradnikowego, który zachęci czytelnika do zapisania się na listę mailingową?

Jakikolwiek nie będzie Twój cel, opisz go dokładnie. Dzięki temu copywriter będzie w stanie przygotować odpowiednią treść, nie zasypując Cię co chwilę pytaniami, które mają rozwiać jego wątpliwości.

4. Przygotuj wytyczne odnośnie do stylu pisania

Określenie takich wytycznych jest bardzo ważne. Dzięki nim wydźwięk treści pozostanie niezmieniony w przypadku wszystkich kanałów komunikacyjnych niezależnie od tego, kto będzie zajmował się ich pisaniem. Na pewno nie chciałbyś, aby część opisów usług była napisana w luźnym, młodzieżowym stylu, podczas gdy starasz się kłaść nacisk na oficjalną, biznesową komunikację.

Z drugiej strony warto pamiętać, że istnieje cienka linia między zdefiniowaniem przejrzystych i przydatnych wymagań, a obłożeniem copywritera ograniczającymi wytycznymi. Aby temu zapobiec, trzymaj się poniższych porad:

  • Nie zakładaj niczego z góry

Jasno określ wszelkie szczegóły – jaki rodzaj czcionek i odstępy mają być stosowane? Czy copywriter ma używać branżowej terminologii, czy raczej powinien starać się pisać w sposób przystępny dla laików? Pewne kwestie dotyczące stylu komunikacji Twojej firmy są dla Ciebie oczywiste, więc nie zapomnij wyjaśnić ich komuś, kogo zatrudniasz z zewnątrz.

  • Podawaj przykłady, jeśli to możliwe

Najlepiej, jeśli uda Ci się zawrzeć przykłady, które zobrazują poszczególne wymagania. Przedstaw, jaki styl komunikatu chciałbyś osiągnąć, a jakiego wolałbyś unikać. Jeśli realizowałeś już wcześniej jakieś kampanie marketingowe, załącz odpowiednie materiały, które pomogą zobrazować Twoje myśli. W ten sposób bardzo pomożesz copywriterowi.

  • Bądź zwięzły

Jeśli do sporządzenia swoich wytycznych potrzebujesz kilku stron dokumentu, copywriterowi trudno będzie wszystko zapamiętać, a następnie zastosować w praktyce. Postaraj się zatem przedstawić swoje wymagania w jak najbardziej przystępny sposób.

  • Stale ulepszaj swój zestaw wytycznych

Omawiane wytyczne nie powinny być sztywne i niezmienne. Wraz z rozwojem kolejnych projektów otrzymasz pewne wskazówki i spostrzeżenia od copywriterów. Dzięki temu będziesz mógł ustalić, czy niektóre fragmenty nie są może niejasne, a następnie wprowadzić poprawki.

Co dokładnie powinno wchodzić w skład briefu dla copywritera?

Skoro zatem już wiesz, jak przygotować się do sporządzenia briefu, czas przejść do konkretnych elementów jego zawartości:

  • Rodzaj contentu

Jaki rodzaj treści chcesz zlecić? Artykuł blogowy, opis produktu w sklepie internetowym, opis usługi na stronie firmowej, treść do broszury biznesowej?

  • Długość

Określ przybliżoną długość zamawianych treści. Zaznacz też, czy copywriter powinien mocno trzymać się tego limitu, czy może też swobodnie napisać mniej lub więcej, byleby odpowiednio przedstawić zagadnienie. Zapewne domyślnie będziesz chciał przedstawić ów limit w słowach, jednak na polskim rynku copywriterzy zwykle określają go w znakach ze spacjami (zzs). 1 000 słów to mniej więcej 7 100 znaków ze spacjami.

  • Temat

Czego ma dotyczyć zamawiana treść? Jeśli są to opisy oferowanych przez Ciebie produktów i usług, to które z nich wchodzą w grę? W przypadku dłuższego contentu (artykuły blogowe, e-booki) zaznacz, czy masz już gotowe tematy, czy też chciałbyś, aby copywriter zaproponował swoje.

  • Kontekst projektu

Czy zamawiane treści to część większego projektu? Czy przygotowałeś już podobny content wewnętrznie lub przy pomocy innych zewnętrznych copywriterów? Wytłumacz takie szczegóły i zaznacz, jak praca nowego specjalisty od pisania będzie wpisywać się w Twoją strategię marketingową.

  • Najważniejsze informacje na temat firmy

Aby uzyskać właściwy ton głosu Twojej firmy, copywriter musi wiedzieć o Tobie jak najwięcej. Zaznacz dlatego, czy Twoja firma dopiero rozpoczyna działalność, przechodzi rebranding, a może chce skupić się na konkretnej niszy. Jak komunikujesz się z klientami? Czy preferujesz humorystyczny i osobisty ton, a może raczej profesjonalny i formalny?

  • Grupa docelowa

Wszelkie informacje, które możesz dostarczyć na temat grupy docelowej, będą bardzo przydatne. Pomogą one copywriterowi przygotować takie treści, aby jak najskuteczniej zyskały zainteresowanie.

  • Słowa kluczowe

Jeśli chcesz wypozycjonować się na odpowiednie frazy, muszą one zawrzeć się w treściach, które zamawiasz. Wymień je, dzięki czemu copywriter będzie w stanie zamieścić je w odpowiednich miejscach. Określ też inne wytyczne – jak wiele razy należy ich używać? Czy można stosować odmiany słów?

Daj copywriterowi czas na wprowadzenie zmian i udzielaj konstruktywnej krytyki

Gdy copywriter zapozna się z przedstawionym mu briefem, postara się zastosować do wszelkich wytycznych. Oczywiście można spodziewać się tego, że nie uda mu się przygotować wszystkiego, jak chciałbyś za pierwszym razem. Oprócz tego w toku pracy Ty, jak i specjalista od słowa pisanego możecie zauważyć nowe rzeczy i w rezultacie postanowicie wprowadzić jeszcze kolejne zmiany.

Jeśli zatem nie do końca podoba Ci się to, co przygotował copywriter, staraj się udzielać konstruktywnych informacji zwrotnych. Podsumowanie jego pracy słowami „do niczego”, czy „to jest na poziomie gimnazjum”, raczej nie wskaże mu dokładnie, co tak naprawdę powinien poprawić.

Upewnij się, że podoba Ci się ostateczna wersja

Zanim zaakceptujesz projekt i się rozliczysz, bądź pewien, że przygotowana treść naprawdę Ci się podoba. Niektórzy copywriterzy nie naliczają dodatkowych opłat za określoną ilość serii poprawek, dlatego nie wahaj się z tego korzystać, jeśli zależy Ci na zadowalającym wyniku.

Jeśli wrócisz do copywritera po miesiącu, prosząc go o całkowite przerobienie tekstu, gdyż postanowiłeś zastosować inny ton przekazu, będziesz musiał płacić jak za nowy projekt. To tak, jak wynająć kogoś do pomalowania ścian w mieszkaniu na zielono, tylko po to, by kilka tygodni później postanowić zmienić je na czerwono. Nowy kolor to nowa, kolejna płatna usługa, a nie darmowe poprawki do wcześniejszego projektu.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że dzięki tym poradom uda Ci się przygotować brief, który zapewni owocną współpracę między Tobą, a copywriterem. Pamiętaj także o zachowaniu równowagi – podaj jak najwięcej konkretnych wytycznych, ale nie obciążaj ograniczającymi wymaganiami. W ten sposób uzyskasz takie treści, jakie chcesz, a może nawet nawiążesz długotrwałą, świetną współpracę z copywriterem.

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.