Mimo że pozycjonowanie jest coraz bardziej popularne, a właściciele firm i sklepów internetowych chętnie w nie inwestują, to jednak mity o SEO są wciąż wiecznie żywe. Jakie fałszywe przekonania o pozycjonowaniu funkcjonują wśród przedsiębiorców i powodują, że ci niesłusznie rezygnują z inwestycji w pozycjonowanie?
Pozycjonowanie to przeżytek
Wiele osób, które nie mają zaawansowanej wiedzy, powtarza mit, według którego pozycjonowanie to przeżytek. Skąd wzięło się to przekonanie? Wynika ono przede wszystkim z coraz częstszymi wyszukiwaniami bez kliknięcia w jakikolwiek wynik (Zero Click Searches) oraz zamieszczania przez Google kluczowych informacji bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Mimo to wiele firm osiąga satysfakcjonujące wyniki w pozycjonowaniu w postaci wzrostu widoczności na kluczowe frazy, wzrostu ruchu oraz konwersji. Dlatego też warto pamiętać, że:
- pozycjonowanie zmienia się wraz ze zmianami w Google oraz zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników,
- pozycjonowanie nie działa od razu – na efekty trzeba poczekać czasem nawet kilka lub kilkanaście miesięcy.
Przykład wyników wyszukiwania, które generują wyświetlanie się treści wyników wyszukiwania bezpośrednio w wyszukiwarce Google, źródło: Google
Pozycjonowanie się nie opłaca, ponieważ jest mniej skuteczne od reklam w Google Ads
Jednym z fałszywych przekonań, które sprawia, że nie inwestujesz w SEO, może być take mit stwierdzający, że jest ono mniej skuteczne od reklam w systemie Google Ads (AdWords). Jak jest naprawdę? W praktyce te dwie formy reklamy się uzupełniają. W jaki sposób?
- Jeśli dopiero zaczynasz działalność i liczysz na szybkie efekty, powinieneś rozpocząć pozycjonowanie i jednocześnie zainwestować w kampanię Google Ads.
- Jeśli prowadzisz kampanie w Google Ads dające satysfakcjonujące efekty, ale i duże koszty, pomyśl nad inwestycją w pozycjonowanie. Współpraca z agencją SEO pozwoli Ci w dłuższej perspektywie obniżyć koszty kampanii Google Ads i przeznaczyć ją wyłącznie do reklamy kluczowych produktów lub jako promocję przed świętami (np. Walentynki, Boże Narodzenie, Wielkanoc).
Okazuje się bowiem, że pozycjonowanie nie tylko działa, ale wraz z upływającym czasem sprawia, że ponosisz coraz mniejszy koszt pozyskania pojedynczego klienta. W przypadku Google Ads koszty rosną i będą rosnąć, ponieważ do tego dąży Google by maksymalizować swoje zyski.
Wystarczy nazwa domeny ze słowem kluczowym, by wypracować efekty SEO
Nie inwestujesz w SEO, ponieważ wybrałem nazwę domeny ze słowem kluczowym i uważasz, że to wystarczy, by osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania? To błąd i mit, który powoduje, że nie będziesz w stanie osiągnąć satysfakcjonujących efektów w marketingu internetowym w wyszukiwarce. Dlaczego? Ponieważ:
- nazwa domeny zawierająca słowo kluczowe jest nieopłacalna, a sama strona lub sklep z takim adresem mogą być uznane przez algorytmy Google za witryny o charakterze spamerskim,
- adres domeny nie jest czynnikiem rankingowym i nie wpływa na efekty pozycjonowania (pośredni wpływ na krajowe wyniki wyszukiwania może mieć jedynie sufix domeny – pl. lub com),
- Google dba o jakość wyników wyszukiwania – skuteczność SEO zależy od minimum 200 czynników rankingowych i tylko kompleksowe działania SEO mogą przynieść efekt w postaci wysokich pozycji w Google.
Lepszym pomysłem jest wybór adresu domeny, który będzie łatwy do zapamiętania i rozpoznawalny, o sprawdzonej historii. Jeśli uzupełnisz go o inwestycję w pozycjonowanie, zbudujesz nie tylko widoczność i ruch, ale także pozycję eksperta i rozpoznawalność w branży.
Zestawienie najważniejszych czynników rankingowych mających wpływ na efekty pozycjonowania
Pozycjonowanie jest drogie
Nie zdecydowałeś się na pozycjonowanie, ponieważ uważasz, że generuje zbyt duże koszty? To jedno z fałszywych przekonań, przez które niesłusznie rezygnujesz z pozycjonowania. Faktem jest, że SEO generuje comiesięczne koszty za optymalizację witryny przez specjalistów, a na jego efekty trzeba poczekać co najmniej kilka miesięcy. W ramach usługi otrzymujesz jednak:
- stały kontakt ze specjalistami oraz ich wsparcie,
- rzetelną wiedzę o pozycjonowaniu,
- dostęp do specjalistycznych narzędzi monitorujących efekty SEO Twojej strony,
- wysokiej jakości treści uwzględniające kluczowe frazy dla Twojej działalności,
- pozyskiwanie wartościowych linków,
- stałą optymalizację kampanii i weryfikację osiąganych efektów,
- optymalizację konwersji, której celem jest przekształcenie użytkownika w Twojego klienta.
Gdy spojrzysz na całą usługę pozycjonowania, okazuje się, że cena za tak kompleksowe prace nie jest wygórowana. Co więcej, przy prawidłowo prowadzonej kampanii pozycjonowania poniesione koszty zwrócą się w dłuższej perspektywie w postaci wzrostu przychodów.
W SEO liczy się tylko pierwsza pozycja w wyszukiwarce
Uważasz, że pozycjonowanie się nie opłaca, ponieważ efekty przynosi tylko pierwsza pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google? Zgadza się, że najwięcej osób klika w pierwszy wynik, który widzą w Google, ale to nie oznacza, że nie masz szansy na konwersje, jeśli Twoja witryna znajduje się na niższych pozycjach w top10. Nawet jeśli użytkownik wejdzie na stronę z top1, nie ma gwarancji, że faktycznie dokona tam zakupu. Być może w Twoim sklepie, znajdującym się na niższej pozycji, będzie niższa cena lub odpowiadająca klientowi forma dostawy albo bardziej kompleksowa usługa. Na decyzję zakupową użytkownika wpływ ma wiele czynników i nie jest nim jedynie pierwsza pozycja w Google. Część użytkowników zdaje sobie sprawę, z czego ona wynika i będzie szukać firm, które spełniają ich oczekiwania w 100%. Nawet jeśli w ramach pozycjonowania wypracujesz drugą, trzecią, a nawet piątą czy dziesiątą pozycję, również masz szansę na zwrot z inwestycji.
Samo pozycjonowanie gwarantuje sprzedaż
Zrezygnowałeś z pozycjonowania, ponieważ przedstawiciele agencji SEO zagwarantowali Ci wzrost sprzedaży, a ten nie nastąpił? W ten sposób uwierzyłeś w jeden z mitów, zgodnie z którym pozycjonowanie gwarantuje efekty w postaci sprzedaży. Jak jest naprawdę? Pozycjonowanie jedynie zwiększa szansę na pozyskanie klienta, ale nie gwarantuje, że użytkownik skorzysta z Twojej oferty. Co możesz zrobić, by go do tego zachęcić? W tym celu postaw na optymalizację współczynnika konwersji. Jej celem jest zoptymalizowanie strony czy sklepu w taki sposób, by ułatwić klientowi drogę do sfinalizowania transakcji, dodania produktu do koszyka, skorzystania z formularza kontaktowego lub zapisu do newslettera czy pobrania e-booka. Jakie działania wchodzą w zakres optymalizacji konwersji w e-sklepie oraz na stronie internetowej?
- uproszczenie procesu zakupowego (powinien zawierać maksymalnie trzy kroki),
- umożliwienie dokonywania zakupów bez rejestracji,
- zadbanie o szybkość działania strony i jej prawidłowe działanie na urządzeniach mobilnych (wraz z możliwością dokonywania płatności na urządzeniu mobile),
- zagwarantowanie jak najszerszego katalogu form płatności oraz dostawy,
- wdrożenie w sklepie online wewnętrznej wyszukiwarki oraz możliwości filtrowania wyników,
- zaprezentowanie powiązanych lub podobnych produktów w sklepie,
- optymalizacja strony z błędem 404 w taki sposób, by użytkownik pozostał w witrynie zamiast ją opuścić,
- wdrożenie na stronie call to action, czyli bezpośrednich wezwań do działania skierowanych do użytkownika (np. Skontaktuj się z nami, dodaj do koszyka,l zapisz się do newslettera),
- używanie prostego i zrozumiałego dla klienta języka.
Mity o SEO – dlaczego nie warto w nie wierzyć?
Mity o pozycjonowaniu (SEO) często powtarzane są przez właścicieli firm, którzy współpracowali z nieprofesjonalną agencją SEO i nie osiągnęli satysfakcjonujących efektów. Jeśli jednak kampania przeprowadzona jest w sposób przemyślany (na przykład za pomocą http://www.laskowskikamil.pl/) i nie zostaje przerwana po kilku miesiącach, powinna przenieść zwrot z inwestycji. Warto jednak pamiętać, że na efekty SEO oraz sprzedaż w internecie wpływa wiele czynników, takich jak cena produktu, dostępność form dostawy i możliwość przeglądania witryny za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Jeśli zadbasz o te elementy, zwiększasz szansę na powodzenia strategii SEO.
Autor: Katarzyna Nowak, widoczni.com