Grupy marketingowe na Facebooku przeżywają teraz swój najlepszy okres. Zakładają je firmy, blogerzy i zwykli pasjonaci, a dołączają do nich setki głodnych wiedzy osób. Jestem pewna, że i Ty należysz do jednej czy dwóch. I świetnie, bo to najprostszy sposób na dotarcie ze swoimi wątpliwościami do szerokiego grona użytkowników, którzy potencjalnie są w stanie pomóc. Ale czy jesteś pewien, że znasz wszystkie zakamarki Facebooka, do których powinieneś zaglądać? Bardzo możliwe, że nie! Dla pewności porównaj swoją wiedzę z naszą listą.
Dla porządku dodam, że lista nie zawiera grup poświęconych szukaniu pracy, pracowników ani zleceń. Byłaby wtedy dwa razy dłuższa i nikomu nie chciałoby się jej czytać, ale jeśli chcecie, mogę poświęcić im jeden z kolejnych wpisów. Chcecie? 😉
Social Media
Liczba członków: ~57 tys.
Typ grupy: otwarta
W opisie grupy admini oświadczyli, że jest ona skierowana do wszystkich fanów social media. Nic więc dziwnego, że zebrała tak potężne grono użytkowników!
Z każdą dużą społecznością na Facebooku wiąże się sporo zalet i trochę wad. Z jednej strony, można liczyć na niemal błyskawiczny odzew niezależnie od charakteru wrzucanego posta, dużo gorących newsów i najnowszych ciekawostek, rozwiązania technicznych problemów oraz całe mnóstwo materiałów, z których da się wyciągnąć sporo wartości dla siebie i swojego biznesu. Z drugiej, mimo wysiłków, próśb i gróźb adminiów, zdarzają się powielane pytania, czasami spam i posty, które nie wnoszą nic nowego. Te niefajne rzeczy to jednak tylko niewielki wycinek z całości, dlatego łatwo przymknąć na nie oko i cieszyć się całą resztą.
Instagram PL
Liczba członków: ~15 tys.
Typ grupy: otwarta
Kolejne miejsce dla użytkowników mediów społecznościowych, ale ograniczone do samego Instagramu. Znajdziesz tu głównie dyskusje nad jego biznesowych zastosowaniem, interesujące artykuły i raporty oraz pomoc w rozwiązaniu problemów związanych ze stricte techniczną stroną serwisu.
Szczególnie dużym (zarówno jeśli chodzi o skalę, jak i wagę) problemem na Instagramie jest plaga kradzieży kont, a zdecydowanym plusem tej grupy jest wzajemna pomoc w ich odzyskiwaniu oraz dzielenie się doświadczeniami, z których później łatwo mogą skorzystać nowodołączający. Podstawowa instrukcja dołączona jest już do samego regulaminu grupy – widoczna bez konieczności dołączania.
Startup/IT events in Poland
Liczba członków: ~5 tys.
Typ grupy: otwarta
Grupa o wydarzeniach związanych z branżami IT, startupową, technologiczną, marketingową i biznesową z całej Polski. Powiązana jest z fanapgem Crossweb. Dostaniesz tutaj informacje o nadchodzących eventach i podsumowania tych, które już się odbyły, zaprosisz na swoje własne wydarzenie lub poprosisz o pomoc w jego organizacji, znajdziesz prelegentów i dowiesz się więcej o backstage’u tego rodzaju przedsięwzięć.
Administracja nie narzuca ograniczeń co do formatu wydarzeń, które można publikować. Mile widziane są płatne i bezpłatne, ogólnopolskie i lokalne, konferencje, barcampy, szkolenia, warsztaty, meetupy, hackathony czy wykłady.
Niektóre grupy marketingowe na Facebooku są obwarowane szczegółowymi regulaminami, ale tu go nie znajdziecie. Dozwolona tematyka postów jest bardzo szeroka, ale obowiązuje zakaz spamu i nakaz kulturalnej dyskusji.
Rozmowy o startupach
Liczba członków: ~48 tys.
Typ grupy: zamknięta
Kolejne miejsce o bardzo szerokiej tematyce, w praktyce wyłączające chyba tylko oferty pracy i oczywisty spam. Została stworzona przez Antyweb do rozmów o wszelkich aspektach działalności startupowej, ale dzięki tak dużej dowolności jest miejscem przyjaznym również dla bardziej tradycyjnych przedsiębiorców.
Grupa zrzesza bardzo wiele doświadczonych osób, które biznesem zajmują się na co dzień. I to, moim zdaniem, jej największa wartość. Poziom doświadczenia członków grupy wyraźnie odzwierciedla się w poziomie prowadzonych dyskusji. Owszem, czasami znajdą się osoby, które nie do końca rozumieją ideę knowledge sharing, jednak nie zmienia to faktu, że w zdecydowanej większości przypadków można liczyć na merytoryczne, pomocne odpowiedzi na stawiane pytania.
Social Media Research
Liczba członków: ~12 tys.
Typ grupy: zamknięta
Założona w odpowiedzi na potrzeby użytkowników innych grup o social media, związane z poszukiwaniem inspiracji. Osobiście bardzo cieszę się, że powstała, bo odciąża duże grupy z zapytań o polecane profile, które stanowiły dużą część wszystkich publikowanych tam postów. Teraz wszystkie są w jednym miejscu, a dzięki temu łatwiej o porządek i szybką odpowiedź.
Na grupie Social Media Research możesz poprosić o rekomendację influencerów oraz znaleźć benchmarki dobrze prowadzonej komunikacji na wybrane tematy. Pamiętaj o niej, zanim udasz się z podobnym pytaniem na inne grupy marketingowe na Facebooku.
Marketing i Biznes
Liczba członków: ~4 tys.
Typ grupy: zamknięta
Miejsce stworzone przez portal Marketing i Biznes głównie z myślą o rozmowach na temat tworzenia branżowych publikacji. Bardzo pomocna m.in. dla właścicieli firmowych blogów lub copywriterów piszących o zagadnieniach biznesowych.
Ale teksty to nie jedyna rzecz, którą można tu obgadać. Regulamin dopuszcza też dyskusje i prośby o porady w wielu innych aspektach związanych z firmą i przedsiębiorczością, dlatego jest to dobre miejsce również na te dotyczące marketingu.
W odróżnieniu od innych, podobnych grup, niedopuszczalne jest np. zapraszanie na wydarzenia. Poza tym każdy post przechodzi moderację, więc bez znajomości regulaminu ani rusz!
Webski HR
Liczba członków: ~2 tys.
Typ grupy: zamknięta
Jeżeli problematyka employer brandingu jest Ci bliska, albo wręcz przeciwnie – jeszcze niewiele o niej wiesz, ta grupa może okazać się pomocna. Jej członkowie dzielą się własnymi doświadczeniami i case’ami, chętnie wyrażają opinie na różne HR-owe tematy, polecają eventy i udostępniają wartościowe materiały.
Co ważne, nie ma tutaj wyraźnie oznaczonego wykazu tematów – poruszane są sprawy związane z HR-em zewnętrznym i wewnętrznym.
Skuteczny fanpage i reklama w social media
Liczba członków: ~26 tys.
Typ grupy: zamknięta
Grupa jest prowadzona pod patronatem agencji Social Media Now. Jej założyciel – Piotr Chmielewski – znany jest z tego, że chętnie dzieli się wiedzą, a tak rozbudowana społeczność tylko to ułatwia.
Miejsce to zostało stworzone w celu prowadzenia merytorycznych dyskusji, szukania pomocy w prowadzeniu kanałów w mediach społecznościowych (głównie na Facebooku) oraz opowiadania o swoich doświadczeniach i inspiracjach.
W kwestii ograniczeń – poza oczywistymi – nie można pytać o rzeczy związane z tymczasowymi bugami na Facebooku, wrzucać ofert pracy i współpracy ani pozbawionych szczegółów, zbyt ogólnych pytań.
Content Marketing PL
Liczba członków: ~12 tys.
Typ grupy: zamknięta
Wszyscy wiemy, że content is king i ciągle szukamy nowych zastosowań dla marketingu treści. W trakcie tych poszukiwań dobrze przejrzeć poświęconą mu grupę prowadzoną przez Krakweb. Co tam znajdziesz? Wymianę doświadczeń między marketingowymi wyjadaczami a początkującymi, wartościowe artykuły, filmy i informacje, trochę pozytywnego samochwalstwa w postaci ciekawych case study, a i oferty pracy też czasami się trafią.
Co do samego contentu, można śmiało pytać m.in. o dobre praktyki, optymalizację tekstów zgodnie z zasadami SEO, sprawdzone formaty czy najlepsze kanały dystrybucji.
Tygrysy Socialu
Liczba członków: ~4 tys.
Typ grupy: zamknięta
Tygrysy Socialu – grupa prowadzona przez Social Tigers – to kolejne miejsce do dyskusji na temat mediów społecznościowych. Bardzo podobna do pozostałych, ogólnych grup, jednak jeśli zależy Ci na stałej dawce wartościowych informacji, to lepiej nie ograniczać się tylko do jednej. Postów tutaj jest zdecydowanie mniej, niż np. w Skuteczny fanpage i reklama w social media, ale przez to łatwiej jest przeglądać je na bieżąco i wyciągać co ciekawsze smaczki.
Social Media | Content Marketing | PPC Ads [ArturJablonski.com]
Liczba członków: ~10 tys.
Typ grupy: zamknięta
Podobnie, jak już kilka wymienionych wcześniej, grupa ta traktuje o wszystkim po trochu – płatnych reklamach, content marketingu, mediach społecznościowych. Jak każda z nich – ma również swój wyróżnik. Tutaj jest to postać Artura Jabłońskiego – jej założyciela, copywritera i marketera. Dzięki temu, że część społeczności skupia jest wokół jego działalności, można znaleźć tu ciekawe rozmowy na tematy poruszane przez Artura na blogu lub w webinarach.
Influencer Polska – praktycznie o influencer marketing
Liczba członków: ~6 tys.
Typ grupy: otwarta
Przydatna grupa dla tych, których interesuje influencer marketing – niezależnie od strony, po której się znajdują.
To stosunkowo niewielka, ale pomocna społeczność, dzięki której dowiesz się więcej o współpracy marek i reklamodawców z blogerami, vlogerami, instagramerami. Nie będziesz też miał problemów ze znalezieniem osób chętnych do współpracy, jeśli akurat będziesz chciał nawiązać ją właśnie z influencerem. Obecność obu obozów i możliwość poznania tematu z różnych perspektyw jest dużym atutem tego miejsca.
Webinaria branżowe marketing | internet | technologie
Liczba członków: ~2 tys.
Typ grupy: zamknięta
Coś dla tych, którzy lubią zdobywać nową wiedzę bez wychodzenia z domu, ale z drugiej strony nie chce się im brnąć przez słowo pisane.
Idea tej grupy jest prosta – zbiera informacje o szkoleniach, warsztatach, wykładach i seminariach, które odbywają się online. Dzięki minimalistycznemu podejściu do kwestii podawania informacji w treści posta, można bardzo szybko rozeznać się, na co ciekawego warto znaleźć czas w najbliższych dniach.
Startup Poland Info
Liczba członków: ~6 tys.
Typ grupy: zamknięta
Kolejna startupowa społeczność – tym razem dowodzona przez fundację Startup Poland.
Jej głównym celem jest wspieranie rozwoju polskiej sceny startupowej. Mile widziane jest zamieszczanie wszelkich wartościowych materiałów oraz informacji o wydarzeniach i ciekawych inicjatywach. Moderatorzy przywiązują dużą wagę również do promocji naborów do inkubacji, akceleracji, mentoringu, konkursów czy funduszy UE. Możesz tu również śmiało pytać o różne kwestie nurtujące młodych przedsiębiorców.
Strategie marketingu internetowego
Liczba członków: ~17 tys.
Typ grupy: otwarta
Nacisk położony na strategie marketingowe jest tutaj dość umowny. Obok mięsnych case’ów i rzeczowych artykułów znajdziecie też porady i ciekawostki. Jeśli dodamy do tego niemal całkowity brak spamu, okazuje się, że to jedna z najbardziej przydatnych grup o marketingu.
Posty pojawiają się dużo rzadziej niż na większych grupach (kilka w tygodniu), więc da się za nimi nadążyć nawet, gdy nie narzeka się na nadmiar wolnego czasu. Jeśli nie chcesz dołączać do zbyt dużej liczby społeczności, ale chcesz mieć dostęp do różnorodnych treści, to może być miejsce dla Ciebie!
SaaS Growth Hacks
Liczba członków: ~10 tys.
Typ grupy: zamknięta
Aaron Krall – specjalista od SaaS i konwersji – prowadzi grupę, którą powinieneś się zainteresować, jeśli sprzedajesz oprogramowanie jako usługę. Strategie wzrostu, porady doświadczonych przedsiębiorców, ich sukcesy i porażki tylko czekają, by z nich skorzystać.
Grupa skierowana jest do przedsiębiorców, marketerów, inwestorów oraz wszystkich tych, którzy chcą zgłębić tajniki SaaS i uczyć się od siebie nawzajem. Ale żeby z niej skorzystać, trzeba liczyć się z dość surowym regulaminem. Nie pozwala on m.in. na wrzucanie postów z linkami do materiałów (zamiast nich należy samemu napisać krótkie streszczenie i wnioski w treści posta, a link podać komentarzu do niego), shortlinków, ofert, zniżek ani żadnej autopromocji, która nie niesie ze sobą wartości dla pozostałych użytkowników.
Ecommerce PL
Liczba członków: 6~ tys.
Typ grupy: otwarta
Grupa została założona przez Daniela Kędzierskiego z FastTony.es i służy jako forum wymiany wiedzy i cennych rad odnośnie rozwijania biznesów opartych na e-commerce.
Podobnie, jak w większych grupach np. o mediach społecznościowych, treści są bardzo zróżnicowane. Znajdziesz tutaj luźne historie i zabawne sytuacje, rozmowy o poważnych zagadnieniach, podpowiedzi w kwestiach technicznych i narzędziowych oraz nowinki ze świata e-commerce.
Growth Hacking Polska
Liczba członków: 1.9 tys.
Typ grupy: otwarta
Grupa skierowana jest dla przedsiębiorców z branży internetowej, programistów, specjalistów UI&UX, marketerów oraz osób odpowiedzialnych za tworzenie scenariuszy wzrostu i komunikację z użytkownikami. Jej celem jest stworzenie miejsca do wymiany wartościowych treści na tematy związane z Growth Hackingiem, CRO, SEO, UX, automatyzacją marketingu i podobnymi. Dużym plusem tej społeczności jest brak reklam i autopromocji.
Grupy marketingowe na Facebooku są bardzo różnorodne, więc dołączając pamiętaj o przeczytaniu regulaminu. I stosowaniu się do niego 😉 A co zrobić, jeśli istniejące grupy marketingowe na Facebooku nie zaspokajają w pełni Twoich potrzeb? Możesz przeczytać mój wcześniejszy artykuł i założyć własną!