Zarejestruj się

Czym jest UX i dlaczego jest ważny?

ikona-data-publikacji
Opublikowano

05/07/2021

ikona-data-publikacji
Opublikowano

05/07/2021

i hate seo newsletter
Spis treści

Jak wyróżnić się na tle konkurencji i nie zrazić swoich odbiorców? Dbając o komfort użytkowników, którym dostarczamy rozwiązania uwzględniające ich oczekiwania, potrzeby i przyzwyczajenia. Do tego niezbędny jest UX, którego znaczenie zostało opisane poniżej!

Co jest UX?

Najprościej wytłumaczyć UX na podstawie źle zaprojektowanych doświadczeń. Dlaczego doświadczeń? Ponieważ na tym właśnie polega UX – chodzi o to, jak czuje się użytkownik, kiedy korzysta z naszych produktów multimedialnych, takich jak strony internetowe czy aplikacje. UX może być także zastosowany w projektowaniu usług i wtedy mówimy o Design Thinking. Czas na przykłady!

Wyobraź sobie proszę, że spacerujesz po ulicach miasta, w którym jeszcze nigdy nie byłeś. Twój telefon jest rozładowany i nie masz kogo zapytać o drogę. Pozostaje spoglądać na znaki drogowe, nazwy ulic lub… tablice informacyjne! Między innymi Londyn jest wypełniony użytecznymi znakami oraz wskazówkami, które pomagają dotrzeć praktycznie wszędzie bez pomocy telefonu i mapy Google. 

Kolejny przykład z życia codziennego. Załóżmy, że wyjeżdżasz swoim samochodem do pracy i zawsze musisz przejechać przez skrzyżowanie. Okolica jest piękną. Krzaczki oraz inne ozdoby sprawiają, że to skrzyżowanie wygląda ślicznie, ale czy jest to użyteczne i praktyczne? Wielkie krzewy zasłaniają ruch samochodów, przez co musisz bardziej wysunąć swój samochód, by cokolwiek widzieć. Co mogłoby pomóc kierowcom w tej sytuacji? Potrzebną widoczność dawałoby lustro. Możemy też ściąć wszystkie krzaczki 🙂

I ostatni przykład. Tym razem opowiem trochę o produktach multimedialnych, a mianowicie o sklepie internetowym. Celem sklepu internetowego jest sprzedawanie różnych artykułów 24/7. Natomiast pakowaniem i dostawą ma zająć się już człowiek. W tym momencie pojawia się pytanie – skoro sklep internetowy ma takie proste założenia, to dlaczego niektóre sklepy radzą sobie lepiej od innych?

Bardzo dużą rolę odgrywa infrastruktura sklepu i informacje, które przekazujemy użytkownikowi. Wielu z nich nie ma zamiaru przeklikiwać sklepu, aby znaleźć to, co ich interesuje. Dlatego nasz sklep musi posiadać funkcjonalną wyszukiwarkę. Chowanie informacji, takich jak metoda dostawy, jej cena lub metody płatności, nie jest dobrą praktyką. Użytkownik może zrezygnować z zakupów, kiedy dojdzie do momentu zapłaty i zauważy, że nie ma opcji płatności Blikiem lub możliwości dostarczenia paczek za pomocą Inpostu. 

Tyle z przykładów, teraz powiemy, dlaczego warto inwestować w dobry UX.

Dlaczego warto troszczyć się o dobry UX?

Odpowiedź jest banalnie prosta. W przypadku kiedy naszym źródłem dochodu jest jakiś produkt multimedialny, taki jak sklep e-commerce, strona WWW czy aplikacja, to dobrze zaprojektowany UX zwiększy nasze konwersje, czyli sprzedaż. Jeśli musimy zaprojektować usługę, która ma zachęcić potencjalnych klientów do współpracy z nami, warto zrobić to tak, by klient mógł “przepłynąć” przez ten etap bez zbędnego zastanawiania się.

Przykładowo.

Prowadzimy warsztat samochodowy, a większość naszych klientów dzwoni do nas z zapytaniem: Czy dacie radę to naprawić? Jeśli dzwoni do nas mnóstwo osób, to istnieje szansa, że nie będziemy w stanie odebrać wszystkich połączeń. Kiedy klient nie da rady połączyć się ze specjalistą, warto zostawić mu zautomatyzowaną wiadomość – Dzień dobry, telefon jest aktualnie zajęty, ale oddzwonimy do Ciebie, jak tylko będzie to możliwe.

Krótko podsumowując, jeśli skupimy się na zapewnieniu użytkownikowi dobrych doświadczeń, podczas których nie będzie on musiał zastanawiać się, dlaczego to jest tak zrobione, mamy bardzo dużą szansę na zwiększenie naszych zysków.

Zasady dobrego UX

Przyszedł czas na podzielenie się ogólnymi zasadami, na które warto zwracać uwagę podczas pracy nad naszymi produktami.

#1 Twoje preferencje się nie liczą – pamiętaj, że tworzysz dla użytkowników, którzy będą zostawiać u Ciebie pieniądze. Projektujesz, by zaspokoić ich potrzeby, a nie swoje.

#2 Zbyt duży wybór potrafi przytłoczyć – Więcej wcale nie oznacza lepiej. Istnieje bardzo duża szansa, że jeśli wystawimy na sprzedaż 20 typów sera, użytkownik wybierze pierwszy lepszy, patrząc szybko na tylko cenę lub ładne opakowanie. Może się też okazać, że nie kupi niczego, ponieważ tak duży wybór sprawi, że będzie musiał za dużo myśleć.

#3 Do trzech kliknięć – Zasada ta tyczy się produktów multimedialnych. Musimy się upewnić, że podróż z miejsca X do Y zmieści się w trzech kliknięciach myszki. Kliknięcie w wyszukiwarkę → wpisanie nazwy produktu → kliknięcie dodaj do koszyka. Zmuszanie użytkowników do przeklikania męczy ich i ostatecznie może zniechęcić do zakupów.

#4 Pisz czytelnie i praktycznieContent marketing ma wielką moc. Człowiek z natury jest leniwy i chce załatwić swoje problemy szybko. Na przykład kupując skarpetki online istotne jest, by użytkownik mógł zacząć szukać natychmiast. Istnieją dwie możliwości: użytkownik wpisze w wyszukiwarce “skarpetki damskie” lub skorzysta z nawigacji naszej strony. Skupiając się na nawigacji nie musimy pisać “Skarpetki damskie”, wystarczy wpisać “kobieta” i każdy użytkownik będzie widział, o co chodzi.

#5 Dostępny na wszystkich urządzeniach – Jest to absolutnie niezbędny punkt! Musimy się upewnić, że nasza strona skaluje się rozmiarowo do każdego urządzenia. Przecież nie chcemy tracić klientów na urządzeniu mobilnym (telefonie), ponieważ przycisk “kup” nie zmieścić się na ekranie.

#6 Nie każdy rozumie specjalistyczny język – Jest to jedna z najtrudniejszych zasad do wprowadzenia. Należy pisać tak, by człowiek bez specjalistycznej wiedzy nas zrozumiał. Mężczyzna, który chce kupić swojej kobiecie zabieg powiększania ust może nie wiedzieć, że należy szukać “kwas hialuronowy” w wyszukiwarce. Zrozumie natomiast “powiększanie ust”. Pamiętaj, że nie każdy posiada wiedzę, by zrozumieć skomplikowane rzeczy. Ludzie szukają odpowiedzi na problemy, a nie dodatkowych utrudnień.

Korzyści płynące z UX są bezcenne. Warto zadbać o to samodzielnie lub skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej, aby użytkownicy byli usatysfakcjonowani podczas korzystania z narzędzi/produktów multimedialnych.

Autor: Patryk Chwiałkowski, PPC Specialist z Agencji InMarketing.

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.