Osoby, które regularnie buszują w Internecie pewnie się ze mną zgodzą, że coraz więcej firm zakłada blogi. Ba, coraz trudniej znaleźć takie, które go nie mają. Jak wiadomo, nic nie dzieje się przypadkiem, więc i to zjawisko ma swoje przyczyny. Główną jest fenomen content marketingu. Działania content marketingowe mają wiele zalet, ale w wielkim skrócie są drogą do jednego celu – zysku. Jeśli Ty też chciałbyś zwiększyć przychody swojej firmy za pomocą tego narzędzia, odpowiedź sama ciśnie się na usta. Załóż bloga!
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jest to sprawa całkiem prosta. Wystarczy zamówić szablon i zatrudnić kogoś do pisania. Lub zabrać się za to samodzielnie – w tym przypadku polecamy nasz wpis o tym, jak pisać szybciej i lepiej. Ale o czym pisać na firmowym blogu? I jak powinien wyglądać, żeby czytelnicy z przyjemnością do niego wracali? Niestety nie ma jednej sztuczki, która działa w każdym przypadku. Warto jednak poszukać inspiracji na innych firmowych blogach, także spoza Twojej branży. Poniżej znajdziesz kilka przykładów, z których można wyciągnąć coś dla siebie zarówno jeśli chodzi o efekty wizualne, jak i strategię komunikacji.
Kuchnia Lidla
To nie jest kolejny blog kulinarny ani zbiór przypadkowych przepisów z Internetu. Blog Lidla to dokładnie przemyślana i świetnie zrealizowana baza wiedzy dla miłośników gotowania. Przepięknie zdjęcia, przyjazny język, kilka kategorii sortowania przepisów i przydatne porady sprawiają, że nie chce się go opuszczać. Nawet, jeśli szczyt naszych umiejętności kulinarnych mieści się gdzieś pomiędzy gotowaniem ryżu a odgrzewaniem pierogów od mamy, czytając przepisy na blogu Lidla wszystko wydaje się zaskakująco proste. Nienachalnie wplecione produkty jeszcze bardziej zachęcają, aby odwiedzić sklep i kupić wszystkie niezbędne składniki na jedno z niezwykłych dań.
Latte czy espresso
NESCAFÉ Dolce Gusto postawiło na ciekawy format bloga podzielonego na dwie części. W zależności od tego, co wybierzemy na początku – słodkie latte czy mocne espresso – dostaniemy dostęp do innych materiałów. Mleczna część podsuwa nam przepisy i lifestyle’owe tematy, podczas gdy czarna strona mocy raczy czytelników kawowymi faktami. Wykorzystanie tego podziału ułatwia czytelnikowi poruszanie się po blogu i znalezienie dokładnie tego, co go interesuje. Mimo, że wykonanie mogłoby być lepsze, to sam format z pewnością ma spory potencjał!
Conversion
Conversion specjalizują się w analityce internetowej oraz optymalizacji konwersji. Mają naprawdę dużą wiedzę w dziedzinie, którą się zajmują. Skąd to wiadomo? Z ich bloga. W zakładce wiedza roi się od naprawdę merytorycznych artykułów, prezentacji, wyczerpujących poradników oraz case study. Część materiałów można pobrać i zapoznać się z nimi w wolnej chwili offline. Wiedza, którą się dzielą, mówi za nich – są specjalistami, którzy doskonale wiedzą, co robią.
Biuro Prasowe Orange Polska
Już samo biuro prasowe utrzymane jest w blogowej formule, choć sam blog znajduje się w osobnej podstronie. Podzielony jest kilka różnych kategorii, czym skutecznie udowadnia, że Orange to zdecydowanie o wiele więcej, niż telekom. Czytelnicy znajdą tam informacje o wydarzeniach, innowacjach czy działalności charytatywnej. Dostaną też oczywiście informacje produktowe, listę aktualnych reklam i newsy z dziedziny obsługi klienta. Różnorodność to słowo, które pasuje do bloga Orange najbardziej. Warto zauważyć, że artykuły tworzone są przez stały zespół blogerów przedstawionych na stronie. Takie posunięcie bardzo korzystnie wpływa na budowanie zaufania odwiedzających.
Bulldogjob
Bulldogjob to serwis ułatwiający znalezienie pracy programistom. Główną częścią tej działalności jest oczywiście baza ofert, lecz również blog pełni tu ważną rolę. Ciekawym rozwiązaniem jest z pewnością zapraszanie do gościnnych wpisów przedstawicieli różnych firm IT, z którymi bulldogi współpracują. Czytelnicy wiedzą, że to świetna możliwość, by czytać między wierszami i wyrobić sobie pierwsze wrażenie o potencjalnym pracodawcy. Artykuły są raczej krótkie, dobrze napisane i opatrzone sympatycznymi grafikami – jednym słowem: przystępne. Dzięki temu idealnie nadają się do przeczytania przy kawie, w tramwaju czy w innej wolnej, ale krótkiej chwili.
Emplocity
Pozostajemy w tematyce rekrutacyjnej, bo również na blogu Emplocity można znaleźć sporo inspiracji. Mi bardzo przypadła do gustu minimalistyczna, ale charakterystyczna szata graficzna. Jeśli chodzi o tematykę, znajdzie się sporo artykułów dla osób zainteresowanych produktywnością, nowymi technologiami i trendami na rynku pracy. Widać tutaj zaangażowanie w dobór tematów i odejście od niektórych zasad, którymi kieruje się wiele standardowych blogów o rekrutacji.
Richard Branson
Richard Branson, CEO Virgin, dzieli się na blogu swoimi przemyśleniami na temat życia – często z przymrużeniem oka. Hołduje filozofii work-life balance, realizuje swoje pasje, pokazuje, czym zajmuje się na co dzień. Dlaczego ludzie lubią to czytać? Moim zdaniem blog Richarda spełnia dwie ważne role. Po pierwsze, pozwala czytelnikom utożsamiać się z autorem. A gdy tak się dzieje, czytelników przybywa, bo każdy lubi, gdy ktoś dzieli z nim poglądy. Po drugie, pokazuje, że nawet miliarder jest zwykłym człowiekiem, więc każdy zwykły człowiek też może zostać miliarderem. Motywuje do działania i dodaje skrzydeł.
Polaroid Magazine
Blog Polaroid Originals niesamowicie cieszy oko. Jego estetyka – oparta na niepowtarzalnych zdjęciach – bardzo do mnie przemawia. Myślę, że oparcie komunikacji o jeden, wyjątkowy detal może być całkiem niezłą strategią.
Coca-cola Journey
Coca-cola ma sporo witryn poświęconych różnym tematom, jednak to Journey jest benchmarkiem godnym naśladowania przez inne firmy. Bogactwo treści, historie dopasowane do grupy docelowej i różnorodne spojrzenia z wielu perspektyw. Jeśli chodzi o komunikację marketingową, z czystym sumieniem można postawić ich za wzór!
8academy
8a Academy to blog należący do sklepu turystycznego 8a. W odróżnieniu od wielu innych sklepowych blogów, nie znajdziecie tutaj porad sprytnie nawiązujących po kolei do wszystkich sprzedawanych produktów. Autorzy 8a Academy postawili wszystko na jedną karę, tworząc – jak sami piszą – portal górski i wspinaczkowy dla aktywnych. Faktem jest, że na górach znają się jak mało kto. Wpisy na temat sprzętu zazwyczaj całkowicie wyczerpują temat, a poradom można zaufać. Kompleksowe podejście do jednego tematu sprawdza się całkiem nieźle, kreując wizerunek prawdziwych specjalistów.
John Dog blog
Kolejny blog połączony z e-commerce, który rzetelnie podchodzi do podjętego tematu. John Dog dostarcza wiedzy związanej ze wszystkimi aspektami posiadania psa i obala popularne, a często szkodliwe mity. Wartą naśladowania strategią jest współpraca ze specjalistami, którzy poruszają zagadnienia związane z wychowaniem, żywieniem i zdrowiem psów, zwiększając zaufanie do marki. Blog o tematyce opieki nad zwierzętami domowymi ma bardzo duże szanse powodzenia, jednak wymaga sporo pracy, uwagi i cierpliwości. Osoby, które odwiedzają podobne serwisy, traktują swoich pupili jak rodzinę. Nie można nadwyrężać ich zaufania kosztem nachalnej reklamy albo niesprawdzonych informacji! Jeśli i Ty zdecydujesz się poruszać równie emocjonujące tematy, upewnij się, że dasz radę zrobić to profesjonalnie w każdym calu.
Etsy Journal
Etsy jest platformą służącą twórcom szeroko pojętego rękodzieła do sprzedaży swoich produktów. Blog serwisu jest kopalnią kreatywnych pomysłów, wyjątkowych przedmiotów, najnowszych trendów oraz wywiadów z twórcami. Dzięki tej ostatniej kategorii wpisów, firma pokazuje, że jest prawdziwym partnerem swoich klientów i pomaga im zyskać większy rozgłos.
Kimpton Hotels
Kolejny blog o tematyce mniej lub bardziej powiązanej z działalnością firmy. I kolejny z pięknym layoutem! Prosty układ podglądu wpisów, świetnie dobrana kolorystyka i piękne zdjęcia czarują czytelnika. Jeśli więc nie jesteś w stanie za bardzo wyróżnić się tematyką wpisów, możesz spróbować zyskać przewagę czym innym – przyjemną dla oka oprawą.
Volkshotel Blog
Blog marki Volkshotel powstał z potrzeby wypromowania swojego biznesu w niezwykle konkurencyjnym mieście, jakim dla usług hotelowych jest Amsterdam. Jak wyróżnić się wśród ponad 30 tysięcy dostępnych w mieście pokoi? Jak sprawić, aby goście pokochali właśnie Ciebie, zanim jeszcze Cię odwiedzą? Tutaj poskutkowało odarcie wartościowych wpisów ze sprzedażowej otoczki.
Answear
Blog marki Answer to kolejny benchmark świeżego, stylowego layoutu. Strona główna nie jest przeładowana, menu jest jasne, a zdjęcia atrakcyjne. Może się wydawać, minimalistyczny szablon to bułka z masłem, ale w rzeczywistości jest całkiem inaczej. Proste, harmonijne grafiki potrafią zająć sporo czasu i wymagają dużego wyczucia ze strony twórcy. Ale gdy zostaną dopracowane w każdym szczególe – robią największe wrażenie.
Jeśli zdecydujesz się na założenie firmowego bloga, to zanim wystartujesz z pierwszym wpisem, musisz dokładnie przeanalizować kilka ważnych czynników. Przede wszystkim – poznać swoją grupę docelową i to do nich dopasować swoją strategię. Do tego, co im się podoba, czego potrzebują i czego szukają, a nie do tego, co Ty osobiście uważasz za przydatne. Zdystansowanie się bywa trudne, ale świadomość tej potrzeby to już połowa sukcesu.
Z pewnością przyda Ci się także kilka sztuczek, np. jak wykorzystać dane do uatrakcyjnienia treści oraz jak pozyskać ruch na bloga. Dobrze też zająć się jego pozycjonowaniem – w tej sprawie możesz skontaktować się z nami!