fbpx

Jak stać się copywriterem?

ikona-data-publikacji

Opublikowano

07/04/2020

ikona-data-publikacji

Opublikowano

07/04/2020

Copywriter to zawód tak stary, jak sam marketing. Jeśli i Ty szukasz nowej ścieżki rozwoju i zastanawiasz się, jak zostać copywriterem, trafiłeś w dobre miejsce! Z tego artykułu dowiesz się:

  • Kim jest copywriter?
  • Zawód copywriter — jak zacząć?
  • Praca copywritera — niezbędne umiejętności
  • Ile zarabia copywriter?
  • Jak zostać copywriterem, czyli skąd się uczyć
  • Zlecenia dla copywritera — gdzie ich szukać?

Kim jest copywriter?

Kim właściwie jest copywriter? Nazwa tego zawodu nie ma dosłownego tłumaczenia na język polski, dlatego zwłaszcza osoby spoza branży nie zawsze są w stanie wyobrazić sobie, na czym ta praca polega.

Praca copywritera to pisanie tekstów, jednak copywriter nie jest pisarzem. Trudno się nie zgodzić, że w jego treściach więcej jest rzemiosła niż sztuki. Może więc lepszą nazwą byłby pisak lub pisacz? Jeśli miałabym odpowiedzieć własnymi słowami, copywriter to twórca tekstowych treści marketingowych. Skoro mamy to ustalone, przejdźmy do konkretów — jak zostać copywriterem?

Copywriter — jak zacząć? Poznaj swoje obowiązki

Powiedzieć, że praca copywritera to pisanie tekstów, to jak nie powiedzieć nic. Teksty, których tworzenie mieści się w zakresie kompetencji przedstawicieli tego zawodu, są niezwykle różnorodne. Najpopularniejsze z nich to:

  • Artykuły na blogi i portale — zwykłe, eksperckie, sponsorowane itp.
  • Teksty PR — notatki prasowe, oświadczenia itp.
  • Teksty na strony internetowe (np. dla software development)
  • Teksty do materiałów drukowanych
  • Treści newsletterów i mailingów
  • Treści wykorzystywane w mediach społecznościowych
  • Hasła reklamowe, nazwy produktów, big idea
  • Scenariusze i dialogi do reklam telewizyjnych i radiowych

Research

Istotny obowiązek w pracy copywritera to research — umiejętność szukania i weryfikowania informacji. Czasami można odnieść mylne wrażenie, że dobry copywriter powinien wiedzieć wszystko i znać na wskroś każdy temat, który porusza. Owszem, wiedza jest niezbędna i im większa, tym lepiej, jednak nikt nie jest alfą i omegą. Ważniejsza od pamiętania informacji jest umiejętność ich znalezienia i potwierdzenia ich prawdziwości.

Mogłoby się wydawać, ze w czasach, gdy dostęp do Internetu jest powszechny, każdy umie znaleźć to, czego potrzebuje. Niestety, w dobie natłoku informacji i fake newsów trzeba się naprawdę przyłożyć, by oddzielić ziarno od plew.

Research podczas pisania tekstów nie ogranicza się tylko do buszowania w sieci. Warto zaglądać również do książek, publikacji naukowych, rozmawiać ze specjalistami, robić notatki na konferencjach.

Jak zostać copywriterem, czyli przydatne umiejętności

Aby zostać dobrym copywriterem, potrzebne jest odpowiednie nastawienie. Dlaczego? Pomyśl tylko: jesteś na początku swojej drogi jako copywriter, praca wymaga nauczenia się wielu rzeczy, ciągłego poszerzania wiedzy i wypracowania wielu nowych umiejętności. Tylko pozytywne podejście i can-do attitude sprawią, że nie poddasz się w połowie drogi.

Jeśli je masz, to wspaniale — całej reszty się nauczysz. Umiejętności, nad którymi należy pracować, to:

  • Upór i wytrwałość — przyda się podczas nauki, researchu i walki z trudnymi zleneniami
  • Sceptycyzm — podstawa dobrego researchu i pisania rzetelnych treści; nie wierz na słowo — zawsze sprawdzaj
  • Kreatywność — niezbędna w tworzeniu pomysłowych, oryginalnych treści
  • Ciekawość — pomaga się rozwijać, poszerzać horyzonty, zdobywać nową wiedzę
  • Odwaga i otwartość — na nowe pomysły, nowe wyzwania, nowe rozwiązania
  • Jeśli chcesz pracować jako freelancer, przyda się także umiejętność organizacji, zarządzania czasem i dyscyplina

Ile może zarobić copywriter?

Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń przeprowadzone przez agencję Sedlak&Sedlak przeprowadzone na próbie 253 copywriterów pozwala się nieco rozeznać w zarobkach na tym stanowisku:

  • Mediana zarobków netto, czyli najczęściej występujące wynagrodzenie, wynosi 2837 zł
  • 25% copywriterów zarabia więcej niż 3655 zł
  • 25% zarabia mniej niż 2379 zł

W rzeczywistości bardzo trudno operować tu liczbami, ponieważ praca jako copywriter charakteryzuje się wieloma zmiennymi. Są freelancerzy i etatowcy, dla jednych to stałe zajęcie, dla innych tylko dodatkowe, stawki za 1000 znaków ze spacjami, jakie można znaleźć w sieci, zaczynają się od 2, 3, 5 zł, a kończą na 3-cyfrowych kwotach. Wynagrodzenie copywritera zależy m.in. od:

  • Doświadczenia
  • Wykształcenia
  • Wielkości firmy
  • Liczby zleceń
  • Stawek
  • Wymiaru etatu
  • Miasta

Zawód copywriter — praca i edukacja

Czy do pracy jako copywriter potrzebne jest wykształcenie? Osoby po kierunkach językowych, marketingowych czy dziennikarskich z pewnością będą miały łatwiej, ale większość zleceniodawców nie wymaga ukończenia żadnego z nich.

W takim razie jak zostać copywriterem, jeśli nie nauczymy się tego na studiach?

Pisz

Jak zostać copywriterem bez doświadczenia? Pisz do szuflady, załóż bloga. Jeśli zaczynasz, zapewne nie masz klientów, a żeby mieć klientów, przydaje się portfolio. Nie musi być zbudowane na zleceniach — swój styl możesz pokazać także na tekstach, które napiszesz w ramach doskonalenia warsztatu. Niestety, pisanie od czasu do czasu nie wystarczy, by zostać dobrym copywriterem. Trzeba pisać często, dużo i — szczególnie na początku — w różnych formach i na różne tematy, aby wypracować swój styl i pisać swobodnie.

Kontrowersyjnym tematem w branży jest pisanie do portfolio, czyli bez wynagrodzenia. Jedni uważają ją za nadużycie i wykorzystywanie początkujących. Drudzy uznają taki rodzaj zleceń za naturalny początek kariery. Racja leży po obu stronach i rozumiem punkt widzenia obu grup. Moi zdaniem, wszystko zawsze zależy od sytuacji. Jeśli ktoś może pozwolić sobie na bezpłatne pisanie w ramach zdobywania doświadczenia, z pewnością coś tego wyniesie. Decydując się na taką pracę, copywriter powinien wybierać zlecenia, które są wyzwaniem i rzeczywiście pozwalają się czegoś nauczyć. Warto poszukać również stażu — te są coraz częściej płatne, a nauka w agencji pod okiem doświadczonych marketingowców jest bardzo cenna.

Czytaj

Teksty marketingowe mają różnorodne cele pośrednie — budowanie wizerunku, zwiększanie rozpoznawalności, zapewnienie przejść na stronę, zbieranie leadów, konwersje w sklepie internetowym. Natomiast ich nadrzędny cel jest jeden — sprzedaż. Jak zostać copywriterem, który wie, co zrobić, by je osiągnąć? Trzeba uczyć się od najlepszych. Wielu cenionych specjalistów dzieli się swoimi doświadczeniami i metodami na papierze. Książek o copywritingu jest wiele, ale w mojej subiektywnej ocenie warto zacząć od poniższych tytułów.

  • Sztuka projektowania tekstów — Ewa Szczepaniak
  • Biblia copywritingu — Dariusz Puzyrkiewicz
  • Webwriting — Joanna Wrycza-Bekier
  • Magia słów — Joanna Wrycza-Bekier
  • Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) — Artur Jabłoński
  • Narratologia — Paweł Tkaczyk
  • Język na sprzedaż — Jerzy Bralczyk

Jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy także w obszarze językowym, i na to jest rada. Standardowe słowniki — poprawnej polszczyzny, synonimów czy ortograficzny — to podstawa, której jednak nie będę wymieniać, bo znalezienie ich jest banalne. Skupię się za to na mniej oczywistych publikacjach, które usprawnią posługiwanie się językiem ojczystym tak w mowie, jak i w piśmie.

  • Słownik dobrego stylu — Mirosław Bańko
  • Inny słownik języka polskiego — Mirosław Bańko
  • Słownik eufemizmów polskich — Anna Dąbrowska
  • Mówiąc inaczej — Paulina Mikuła

Skuteczny copywriter pewien być specjalistą nie tylko w swojej dziedzinie. Poprawność językowa i znajomość technik pisania to jedno. Do tego trzeba jeszcze wiedzieć, jak wykorzystać te umiejętności w szerszym kontekście strategii marketingowych zasad rządzących branżą reklamową. Tego również można nauczyć się dzięki książkom. Jeśli dopiero zastanawiasz się, jak zostać copywriterem, warto sięgnąć podstawy, czyli np.:

  • Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketing — Jaworowicz Magdalena
  • Pułapki myślenia — Daniel Kahneman
  • Nie każ mi myśleć — Steve Krug
  • Zakamarki marki — Paweł Tkaczyk
  • Marketing — Philip Kotler
  • Biblia e-biznesu — praca zbiorowa

Pewnie każdy, kto już siedzi w markatingu, będzie mógł stwierdzić, że brakuje na tej liście jakiegoś tytułu. I każdy będzie miał rację. W zależności od tego, w jakim obszarze się specjalizujesz, co innego będzie dla Ciebie niezbędną podstawą. Jednak na specjalizację jeszcze przyjdzie czas. Na początku warto poznać możliwości, które oferuje praca copywritera, potem dopiero znaleźć sobie w niej własne miejsce.

Śledź trendy

W mojej opinii copywriting jest zawodem, który wymaga ciągłej nauki. Co prawda zasady rządzące językiem zmieniają się sporadycznie, ale copywriting to dużo więcej niż poprawność językowa. To również — a może przede wszystkim? — działalność w branży marketingowej, gdzie dynamiczne zmiany to codzienność. Poza poszerzaniem wiedzy z zakresu interpunkcji czy gramatyki trzeba śledzić najnowsze trendy i adaptować je do potrzeb zleceniodawców.

Trendy można śledzić na wiele sposobów — najlepiej połączyć kilka z nich:

  • Czytanie branżowych blogów i portali
  • Obserwowanie działań konkurencji oraz klientów
  • Uczestniczenie w szkoleniach i warsztatach
  • Uczestniczenie w branżowych konferencjach i spotkaniach
  • Obserwowanie marketingowych grup na Facebooku
  • Współpraca z agencjami marketingowymi

Zlecenia dla copywritera — gdzie ich szukać?

Jeśli chcesz pracować jako freelancer i sam organizować sobie pracę, szukaj zleceń w:

  • Serwisach dla copywriterów — GoodContent, TextBookers itp.
  • Agencjach content marketingowych, agencjach SEO — jak Linkhouse
  • Serwisach z różnorodnymi zleceniami — OLX, Oferia itp.
  • Grupach na Facebooku poświęconym zleceniom dla freelancerów

Osoby, które zastanawiają się, jak zostać copywriterem na etat, powinny szukać ofert:

  • Serwisach z ofertami pracy — jak np. Pracuj.pl, RocketJobs
  • Agencjach marketingowych, reklamowych
  • Grupach na Facebooku poświęconym ofertom pracy

Początki pracy copywritera wymagają wiele zaangażowania. Dobrze od samego początku starać się pisać jak najlepiej, przyzwyczajać się do ciągłej nauki i stawiać sobie coraz ambitniejsze wyzwania. Przy odpowiedniej dozie wytrwałości i zaangażowania, wiedza i umiejętności przyjdą z czasem!

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitter
{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

Zapisz się do newslettera

Otrzymasz powiadomienia o naszych nowych artykułach drogą mailową.

Podobne wpisy

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Link Planner – nowoczesne narzędzie do link buildingu

Link Planner to najnowocześniejsze narzędzie do link buildingu oparte o system sztucznej inteligencji. Dzięki niemu możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wyszukiwarce Google. Już w 60 sekund* otrzymasz gotowy plan kampanii, której przygotowanie do tej pory wiązało się z dużym nakładem pracy, posiadaniem wiedzy SEO, a także potrzebą korzystania z wielu, najczęściej płatnych narzędzi.

Relacja z Konferencji SEO Poland 2022

16 września 2022 w ICE Kraków odbyła się współorganizowana przez nas największa konferencja dla polskiej branży SEO. Połączyła w sobie ponad 600 uczestników, kilkunastu prelegentów-specjalistów,

Uszkodzone Linki: Instrukcja dla Reklamodawcy

Na platformie Linkhouse pojawił się nowy moduł – Uszkodzone Linki! To kolejne skuteczne narzędzie do link buildingu, które warto przetestować! Najnowszy moduł pozwala Reklamodawcom wyszukać

Uszkodzone Linki: Instrukcja dla Wydawcy

Na platformie Linkhouse pojawił się nowy moduł – Uszkodzone Linki! Najnowsze narzędzie pomaga znaleźć Wydawcom w ich witrynach odnośniki do nieistniejących stron lub podstron i

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość i wygodę świadczonych usług. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na użycie plików cookies.