Jak przygotować e-commerce na okres świąteczny?

ikona-data-publikacji
Opublikowano

27/09/2020

ikona-data-publikacji
Opublikowano

27/09/2020

Spis treści

Branża sprzedażowa swój największy rozkwit przeżywa w czwartym kwartale roku. Boom zakupowy rozpoczyna się już na początku listopada. Przed świętami mamy jeszcze Black Friday, Cyber Monday i Mikołajki. Przed tym czasem trzeba przygotować swój sklep internetowy na wzmożone działania. Jak przygotować e-commerce na okres świąteczny?

Aby ostatnie miesiące roku przyniosły spodziewane wysokie zyski, należy odpowiednio dostosować swój sklep internetowy. Dlatego nigdy nie zostawiaj działań związanych z okresem świątecznym na ostatnią chwilę. Poniżej przedstawimy Ci kilka zasad, o których musisz pamiętać prowadząc sklep internetowy. 

Zaplanuj działania i strategię marketingową

Bez odpowiedniego planowania nic nie osiągniesz. Najlepiej jest już kilka miesięcy przed końcem roku zacząć opracowywać działania na ten czas. Zacznij od zanotowania, co jest Twoim celem w tym okresie. A następnie na tej podstawie oceń, co będzie Ci potrzebne do jego realizacji: lepsza obsługa klienta, świetne kampanie marketingowe i sprzedażowe, wydajna strona internetowa, świąteczny content, atrakcyjne promocje… Im wcześniej zaczniesz pracę, tym łatwiej będzie Ci osiągnąć postawione przed Twoją firmą cele.

Stwórz ciekawe promocje

W e-commerce nie wystarczy już tylko, że ogłosisz obniżkę o 75%. Zaplanuj dodatkowe, atrakcyjne promocje, aby przekonać konsumentów do zakupów w Twoim sklepie. Mogą to być np. darmowa przesyłka, oferta pięknego zapakowania prezentów, opcja personalizacji lub jakiś drobiazg kojarzący się ze świętami, który będzie podarunkiem od firmy. Pomysłów może być mnóstwo, dlatego postaw na coś oryginalnego, co wyróżni Twoją markę spośród innych. 

Przygotuj swoje social media i strony

Okres świąteczny to nie tylko świąteczne promocje. Niezwykle istotna jest spójność, którą Twoja firma powinna zaoferować klientowi. Zadbaj o to, aby design Twojej strony i kanałów w mediach społecznościowych był w tym okresie specjalny. Niech konsument poczuje atmosferę zbliżających się świąt. Zadbaj o to, aby w witrynie znalazły się elementy związane z tym okresem, grafiki w mediach społecznościowych dostosuj do bożonarodzeniowego klimatu. Wymień cover photo i odśwież content wizualny.

Publikuj wartościowe treści

Content marketing to potęga czasu świąt. Przygotuj więc treści, które mogą być przydatne dla Twoich klientów. Przykładowo możesz tworzyć wpisy na bloga firmowego o tym, jak kreatywnie zapakować prezenty, jakie są najelpsze pomysły na prezenty dla całej rodziny, czy tworzyć rankingi poszczególnych produktów lub ich kategorii, np. 10 najlepszych książek dla kobiet pod choinkę. Pamiętaj, aby treści były angażujące i interesujące dla odbiorcy. W dalszej części artykułu opiszemy, jak możesz wykorzystać do tego Linkhouse.

Przygotuj obsługę klienta

Wzmożony okres sprzedażowy to również zdecydowanie więcej działań, dla zespołu obsługi klienta. Zastanów się, czy potrzebujesz więcej zasobów ludzkich, czy może lepiej iść w automatyzację. Pamiętaj, że klient, który znajdzie się w Twoim sklepie internetowym musi mieć łatwy dostęp do obsługi. Dlatego zastanów się nad zainstalowaniem czatu na każdej podstronie sklepu. Na szczęście, pytania konsumentów często się powtarzają i dotyczą podobnych kwestii, więc możesz zautomatyzować ten proces za pomocą przygotowanych wcześniej odpowiedzi na najczęstsze pytania lub wykorzystać narzędzia do automatyzacji customer service. Świetnym pomysłem jest wykorzystywanie chatbotów, które sprawią, że klienci z prostymi, powtarzalnymi pytaniami zostaną obsłużeni automatycznie.

Zoptymalizuj swoją witrynę

Jednym z najważniejszych punktów, o którym należy pamiętać w okresie świątecznym jest optymalizacja sklepu internetowego. Twoja strona powinna działać w tym okresie bez zarzutów, dlatego dobrze jest wcześniej sprawdzić jej wydajność. Podstrony powinny otwierać się sprawnie i bez błędów, należy sprawdzić linkowanie w każdym miejscu, w którym występuje. Nie zapomnij również o działaniu sklepu na urządzeniach mobilnych. Obecnie ogromny procent zakupów odbywa się właśnie przez telefony i tablety, dlatego nie zapomnij o sprawdzeniu jak Twoje strona otwiera się na smartphonie.

Nie czekaj na ostatnią chwilę!

Pamiętaj, że im bliżej świąt Bożego Narodzenia, tym ludzie mniej chętnie będą robić zakupy przez internet. Dlatego tak ważne jest, aby Twój sklep był gotowy już w listopadzie. Kumulacja działań, która rozpocznie się w ostatni piątek listopada (Black Friday) to absolutnie ostatni moment, aby Twój sklep był gotowy. Im bliżej świąt, tym konsumenci mniej chętnie będą kupować przez internet. Jest to zrozumiałe, ponieważ opóźnienia związane z dostawą są w tym okresie powszechne. 

Dodaj kolejne punkty dostawy

Dawno już jedynymi usługodawcami oferującymi przesłanie towarów przestała być Poczta Polska i kurierzy. Oprócz tych opcji możesz oferować dostawy do różnego rodzaju punktów odbioru: paczkomatów, kiosków ruchu, czy sklepów. Zatroszcz się, aby Twój klient miał możliwość wyboru, skąd będzie mógł odebrać zamówione produkty. Firma, która oferuje różne formy przesyłki, stawia swoje usługi znacznie wyżej, niż firma, która tego nie oferuje.

Linkhouse w okresie świątecznym

Funkcje oferowane przez Linkhouse ułatwią i zautomatyzują działania Twojej firmy związane z content marketingiem i SEO. Przez Linkhouse możesz nabyć miejsca do linkowania oraz publikacji treści. Dzięki temu w łatwy sposób możesz dystrybuować content. Publikowanie treści ma ogromny wpływ na wizerunek Twojej marki, a także na pozycjonowanie witryny w sieci. W Linkhouse znajdziesz bazę portali, które są powiązane ściśle z Twoją branżą, a także inne witryny, na których treści tworzone przez Twoją markę również będą mogły zaistnieć. 

Coraz bliżej święta

Jeśli chcesz dobrze przygotować swój sklep na okres świąteczny, musisz zacząć planować działania kilka miesięcy wcześniej. Szczególnie w roku epidemii, w którym wzrost zakupów przez internet jest znaczący. Przy kreowaniu działań należy pamiętać nie tylko o atrakcyjnej ofercie, ale również o budżecie, sprawdzeniu wydajności strony, content marketingu, pozycjonowaniu sklepu i sprawnej obsłudze klienta. Przez wiele branż ten okres jest uznawany za najbardziej istotny w ciągu roku, dlatego nie możesz go przespać. Efektywne działania w czwartym kwartale będą odzwierciedlały się w zyskach, które Twoja firma będzie uzyskiwała przez kolejne miesiące.

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Podobne wpisy

Zapisz się do newslettera

Nasz newsletter to tylko jeden e-mail miesięcznie. Dzięki niemu będziesz na bieżąco z najnowszymi merytorycznymi artykułami oraz funkcjonalnościami Linkhouse, nad którymi nieprzerwanie pracujemy, aby usprawnić Twój proces budowy linków.