Dziś o godzinie 12 odbył się webinar organizowany przez Marcina Lejmana i Łukasza Rysiaka z firmy Critical poświecony tematyce linkbuildingu, skupiając się głównie na linkbuildingu relacyjnym – linkowaniu, które ciągle jeszcze świetnie wygląda w festiwalowych case study, ale rzadko wykorzystywane jest w praktyce (jest to zrozumiałe choćby na budżety – czasowe i finansowe). Notatki uzupełnione o drobne własne komentarze poniżej. Oprócz lektury zachęcam gorąco do obejrzenia pełnej wersji webinaru dostępnej tutaj.

Na sam początek kwestia oczywista (nie dla wszystkich) i kluczowa: Nie ma czegoś takiego jak bezpieczne linki – każde działanie mające na celu manipulację pozycjami jest niezgodne z wytycznymi Google. Możemy mówić jedynie o mniejszym lub większym ryzyku związanym z podejmowanymi przez nas działaniami. Działania polecane przez prowadzących zostały podzielone na kilka grup (mała autoreklama – część z nich już teraz dostępna jest w naszym sklepie).

Marketing na forach i blogach

  1. Pisz w aktualnych wątkach, niech Twoja wypowiedź ma faktyczną wartość
  2. Unikaj wątków, które są zaspamowane niechlujnie wstawianymi linkami
  3. Używaj profili posiadających historię i jakąś wiarygodność. Jedyny post z linkiem dodany w dniu rejestracji nie wygląda dobrze. Najlepiej zakładaj oficjalny profil/wątek – najlepsze na związanych tematycznie forach.
  4. Wykorzystuj monitoring internetu – np. brand24, Monitori, Alerty Google – do zdobywania błyskawicznie informacji o tematach w których warto zabrać głos

Wpisy gościnne

Działanie warte podjęcia mimo słusznych opinii na temat wciąż ograniczonych możliwości wykorzystania tego w Polsce (z uwagi choćby na rozmiary internetu polskojęzycznego vs angielskojęzycznego)

  1. Szukamy serwisów dobrej jakości – czyli przede wszystkim posiadających prawdziwych czytelników
  2. Unikaj wielotematycznych portali – są to po prostu lepszej jakości zaplecza, których w ostatnich czasie powstaje mnóstwo – do znalezienia m.in. na Whitepress (oczywiście są tam też w pełni wartościowe strony, na których warto dodawać swoje artykuły)
  3. Negocjuj ceny, myśl kreatywnie szukając potencjalnych partnerów do publikacji treści (jeżeli sprzedajesz wycieczki, Twoi potencjalni partnerzy to nie tylko blogi turystyczne).
  4. Przy większej liczbie kontaktów z wydawcami warto korzystać z dobrego CRM (do tego typu zastosowań polecany jest BuzzStream)

Recenzje

Jeżeli oferujesz produkty, świetnym sposobem na połączenie efektów reklamowych z pozycjonowaniem to recenzje z linkiem kierującym do sklepu. W większości przypadków uda się znaleźć klientów chętnych do przeprowadzenia testu w zamian za produkt. Sposób wykorzystywany bardzo szeroko w branży modowej, lifestylowej.

Za kilkanaście dni startuje aplikacja critical, która ma ułatwić kontakt pomiędzy blogerami, a właścicielami sklepów – serwis dostępny będzie (najprawdopodobniej) pod adresem Recenzjomat.pl. Na stronie dostępny jest obecnie zegar z odliczaniem i formularz do pozostawienia maila, na który zostanie wysłana wiadomość po oficjalnym starcie usługi.

Własne zaplecze

Jakość nie ilość – czasy setek automatycznie stawianych stron już minęły. Lepiej skupić się na kilku-kilkunastu stron.

  1. Zróżnicowanie – różne hostingi, IP, dane whois (choć nie jest to kluczowa kwestia, w prezentacji pojawił się mini-casestudy dużego zaplecza sklepu, z domenami rejestrowanymi na oficjalne dane strony)
  2. Unikalne treści jakości odpowiedniej dla użytkownika – nie muszą to być teksty bardzo techniczne, ale poprawne zarówno merytorycznie jak i językowo.
  3. Zaplecza należy oczywiście podlinkować. Warto też rozważyć zakup wygasających domen, która ma już historię i linki – tu oczywiście pojawia się ryzyko, że historia domeny jest kiepska, a na dzień dobry po dodaniu do GWT znajdziemy np. komunikat „Czysty spam” w Ręcznych działaniach.
  4. Najlepsze formy zaplecz to takie które – są użyteczne (np. mini porównywarki, generatory grafik), mają potencjał naturalnego pozyskiwania treści (fora internetowe, portale społecznościowe, blogi z komentarzami – uwaga na spam), generują naturalne linki.

Sponsoring i akcje charytatywne

Sytuacja win-win, w której budżet zapewnia nam linki jednocześnie wspierając ważne inicjatywy. Często są to linki, który nie da się pozyskać w żaden inny sposób – nawet chcąc zapłacić za nie więcej bezpośrednio

Ciekawe case study dostępne w prezentacji – zachęcam do obejrzenia pełnej wersji (link na początku posta).

Co linkować?

Jeśli wiemy już skąd i jak pozyskać linki pojawia się pytanie – do jakich stron w naszym sklepie linkować? Poniżej mała ściąga z jednego ze slajdów:

  • Strona główna – marka sklepu, adres
  • Strony kategorii – określenia kategorii, adresy kategorii
  • Strony produktów – nazwy produktów, adresy produktów

Oczywiście określenia kategorii i nazwy produktów jako frazy komercyjne (inaczej mówiąc anchory exact match) nie mogą być nadużywane.

Linkując do produktów czy kategorii warto pamiętać, aby po ich ewentualnym usunięciu produktu z oferty ustawić przekierowanie na inną podstronę, aby nie tracić mocy linku (jeśli jest taka możliwość, można też edytować link). Jak znaleźć takie linki? Google Webmaster Tools, Google Analytics (pokaże tylko te podstrony z 404 na które ktoś próbował wejść po linku), logi serwera, ahrefs.com (Broken Backlinks).

Sekcja bonusowa – narzędzia do sprawdzania/analizy linków:

Płatne

  • Ahrefs (szczególnie polecany)
  • Majestic
  • OpenSiteExplorer

Darmowe

  • OpenLinkprofiler

W trakcie prezentacji przedstawiona też została szybka analiza potencjalnej domeny do przechwycenia z uwagi na jej historię i parametry SEO.

Webinar zakończył się mocno rozbudowanym Q&A – jeżeli ktoś jeszcze nie jest przekonany, że warto zobaczyć nagranie.