Ponad 2 lata temu opublikowaliśmy na naszym blogu podsumowanie szkolenia Budowa linków do sklepów internetowych, które spotkało się ze sporym zainteresowaniem. Nadszedł już czas na dużo bardziej kompleksowe podejście do tematu i podzielenie się doświadczeniami zdobytymi w realizacji kampanii link buildingowych dla kilkudziesięciu polskich ecommerce’ów.

Poniżej przygotowaliśmy ponad 20 taktyk i strategii pozyskiwania linków, z których większość przeznaczona jest tylko dla sklepów internetowych.

Większość z nich to także działania, które poza zdobyciem nowych linków do sklepu przełożą się na inne korzyści – np. bezpośredni ruch, lepszą świadomość marki, kreowanie wizerunku eksperta. To bardzo ważne z uwagi na rosnące koszty pozyskiwania skutecznych linków.

1. Twórz wyjątkowo atrakcyjne promocje i werbuj blogerów do ich komunikowania

Nie mówimy tutaj o zniżce 5 czy 10% na wybrane produkty w Twoim sklepie. Procenty powinny być duże, a produkty pożądane. Możesz także zaproponować darmową dostawę, bo choć ceny przesyłek nie zniechęcają już tak bardzo jak jeszcze kilka lat temu, to nadal stanowią dla wielu osób pewną psychologiczną barierę ograniczającą zakupy online.

„Atrakcyjna” w tym przypadku nie oznacza tylko atrakcyjności finansowej – promocja może być też ciekawa, pomysłowa. Dobrym przykładem z mainstreamu mogą być sklepy RTV AGD, które do zakupu lodówki dają gratis liczbę puszek coli, która się w niej zmieści.

Celem blogera jest dostarczanie treści interesujących czytelników. I chociaż dobrzy blogerzy mają głowę pełną pomysłów na najbliższe miesiące i co powiedzieć, to chętnie przygarną pomysł na „quick win”, który pozwoli im szybko przygotować post, który ściągnie nowych czytelników (np. z grup Facebook), jednocześnie dając im jakąś wartość (informacja o ciekawej promocji).

Skuteczność tego sposobu będzie zależeć od kilku zmiennych:

  • popularność Twojego sklepu/Twojej marki
  • atrakcyjność promocji
  • popularność blogera

Niewielką popularność możesz nadrobić większą atrakcyjnością promocji i wybieraniem blogerów o mniejszych zasięgach. Z drugiej strony by dotrzeć do tych posiadających więcej czytelników będziesz potrzebować wyjątkowej promocji lub szerokiej znajomości Twojej marki (i dużej wiarygodności) w sieci.

Pamiętaj, że Twoim głównym celem jest pozyskanie linków (choć jak w przypadku większość sposobów pozyskiwania linków liczysz także na dodatkowe korzyści jak np. bezpośredni ruch na stronie), a co za tym idzie blogi z których chcesz pozyskać linki powinieneś oceniać przede wszystkim pod kątem parametrów SEO (Senuto do oceny widoczności w Google, Majestic i Ahrefs do technicznej oceny podlinkowania domen).

Z drugiej strony jest bloger, który wartość publikacji na swoim blogu ocenia w zupełnie inny sposób. Podstawowym wyznacznikiem są tutaj zasięgi, czyli miesięczna liczba unikalnych użytkowników odwiedzających bloga (wartość reklamowa tych użytkowników jest różna w zależności od branży).

Kogo więc szukasz?

  • Blogów posiadających własne domeny
  • Blogów, które mają dobre parametry SEO takie jak TrustFlow (Majestic) czy Domain Rating (Ahrefs), ale mniejszy ruch przez co bezpłatna publikacja będzie wchodziła w grę.

Taktyka ta może być jeszcze skuteczniejsza jeżeli w sklepie masz program partnerski do którego zaprosisz blogera. Poza ciekawą treścią na stronie zyska też możliwość zarobienia prowizji z zakupów dokonanych przez jego czytelników.

Za opisanie Twojej promocji możesz oczywiście blogerom zapłacić, ale to już zupełnie inny sposób, który można wykorzystać do promowania treści każdego rodzaju (nie musisz silić się na minimalizowanie swojej marży atrakcyjną promocją).

2. Recenzje blogerów

Recenzje blogerów to świetny sposób na pozyskanie linków, a także ruchu dla Twojego sklepu internetowego.

W zależności od wartości produktu i popularności blogera w wielu przypadkach masz szansę pozyskać link w zamian za produkt.

Blogerów zainteresowanych tego typu współpracą znajdziesz m.in. na marketplace’ach dla influencerów, jak np. Influ.pl.

3. Interaktywne funkcjonalności w sklepie

Interaktywne podstrony produktów mogą być drogie do wdrożenia (ale nie muszą) i możliwe do zastosowania w ograniczonej liczbie sklepów, ale dają też korzyści daleko wykraczające poza link building.

Tworząc coś odpowiednio innowacyjnego masz szansę uzyskać efekt wirusowości, który krótkoterminowo przełoży się przede wszystkim na ruch z mediów społecznościowych, oprócz tego pozwoli na pozyskanie linków, które będą Ci służyć znacznie dłużej.

O jakich funkcjonalnościach mowa? Kilka przykładów:

  1. Pokaż w ciekawy sposób korzyści wynikające ze stosowania produktu. Świetnym przykładem jest tutaj Bellroy.com, pokazujący różnicę w wielkości portfela tradycyjnego i oferowanego przez nich. Użytkownik może zaznaczyć co nosi w portfelu, a na stronie zobaczy wizualizację wielkości 2 portfeli z taką zawartością.
  2. Interaktywny konfigurator produktów. Pozwól klientowi dobrać produkt w inny sposób niż standardowe filtry, a po pierwsze ułatwisz mu skorzystanie z Twojej oferty, po drugie wyróżnisz się na tle konkurencji. Dobrym przykładem jest Bra Fit Finder od Nike.
  3. Pozwól użytkownikowi stworzyć własny wariant danego produktu i wygenerować prowadzący do niego link, którym będzie mógł się podzielić ze swoimi znajomymi, a także followersami czy fanami.

4. Tworzenie poradników dla kupujących

Myśląc o content marketingu w przypadku sklepu internetowego powinieneś myśleć w pierwszej kolejności o tworzeniu poradników dla kupujących. Dobrze napisany poradnik:

  • Pomoże ściągnąć ruch z wyników organicznych Google
  • Pozwoli pozyskać (i łatwiej tworzyć) linki do sklepu
  • Zwiększy konwersję w Twoim sklepie odpowiadając na pytania klientów dla których nadmiar dostępnych opcji jest hamulcem w procesie zakupowym

Pisanie takiego poradnik zacznij od znalezienia odpowiedzi na kilka pytań:

  • jakie problemy czytelnika chcesz rozwiązać?
  • jakie są kluczowe cechy produktów z danej kategorii?
  • jakie są unikalne korzyści, które mogą oferować produkty z kategorii?
  • jakie są zalety i wady wyboru określonych produktów?

Wzbogać swój poradnik zdjęciami i filmami.

5. Twórz rankingi produktów

Twórz rankingi produktów, które masz w swojej ofercie. Wybieraj różne kryteria (cena, jakość, waga, wielkość, estetyka itd.) aby trafić w potrzeby jak największej liczby użytkowników.

Rankingi z jednej strony dobrze rankują i są w stanie ściągnąć relatywnie duży ruch z organicznych wyników wyszukiwania, a z drugiej są treścią, którą łatwo wykorzystać w kampaniach marketingu szeptanego na forach i blogach.

W optymistycznym scenariuszu (i przy zbudowaniu bardzo mocnej marki sklepu) producenci lub dystrybutorzy mogą chcieć pochwalić się wysoką pozycją swoich produktów w Twoim zestawieniu, co wygeneruje dodatkowe linki i wzmocnienie Twojej pozycji branżowego eksperta. Oczywiście optymizm warto wesprzeć działaniami – koniecznie skontaktuj się z działem PR producenta produktu z 1. miejsca.

6. Prowadź bloga i szukaj virali

Blog z viralowymi treściami. Numer 1 w większości „poradników” na temat content marketingu i link buildingu za oceanem (a czasem i w Polsce). Na pewno warto próbować, ale zmniejsz swoje oczekiwania – nawet treści, które osiągają wirusowo zasięgi w okolicach miliona odsłon przekładają się na kilka-kilkanaście linków.

Gdzie szukać inspiracji? Polecamy narzędzie BuzzSumo (z bezpłatnym okresem próbnym) w którym możesz znaleźć najpopularniejsze w social mediach treści dla danych słów kluczowych w danym okresie i kraju. Możesz sprawdzić np. jaka treść związana z poduszkami była najczęściej udostępniana, lajkowana, tweetowana w ostatnim kwartale w USA.

Oczywiście prowadzenie bloga w kontekście link buildingu to dużo więcej niż próba trafienia na viralowej loterii. Poza wspomnianymi już poradnikami dla kupujących, może zamieszczać np. wywiady z osobami branży o których wiesz, że mogą zrewanżować się linkiem (i mają coś ciekawego do powiedzenia). Możesz go wykorzystać do budowy relacje z partnerami i kontrahentami.

7. Organizuj konkursy na stronie produktu

Organizuj konkursy bezpośrednio na karcie produktu. Zasady opisz w zakładce „/#konkurs” i rozpowszechnij wiadomość na forach. Skuteczność tej taktyki zależy oczywiście od tego jak atrakcyjny jest konkurs – co jest nagrodą, jak trudne jest zadanie i duża konkurencja. Linki stworzone do w ten sposób do karty produktu będą działać nawet po usunięciu informacji o konkursie.

8. Kupuj wygasłe, dobrze podlinkowane domeny

Nie wszystkie projekty ecommercowe kończą się sukcesem. Po tych, którym się nie powiodło często zostają nie najgorzej podlinkowane domeny, które możesz kupić za cenę rejestracji, a następnie przekierować na swoją domenę.

Nie muszą to być koniecznie domeny po innych sklepach internetowych. Powiązane tematycznie z branżą blogi, fora czy strony firmowe również mogą okazać się wartościowe.

Wygasłe domeny możesz znaleźć m.in. wykorzystując expireddomains.net czy domcop.com

Najlepsze domeny tego typu są jednak przechwytywane bezpośrednio po okresie wygasania – w przechwyceniu domeny pomogą Ci serwisy Aftermarket oraz Premium.pl

Przed ustawieniem przekierowania doradzamy jednak skonsultowanie się z kimś, kto jest w stanie przeanalizować profil linków wygasłej domeny i ocenić go pod kątem wartości i ryzyka jakie będzie niosło za sobą przekierowanie 301.

9. Broken link building dla sklepów internetowych

Często spotkasz się z sytuacją, w której mimo tego, że konkurent zakończył działalność nie ma możliwości kupienia domeny. Czeka na kupca za wysoką cenę, nie ma w ogóle kontaktu z właścicielem, albo kupił ją ktoś, to postawił na niej serwis zupełnie innego typu.

Takie sytuacje to również doskonała okazja do zdobycia linków, choć będzie wymagać nieco więcej pracy.

Przeanalizuj profil linkowy interesującej Cię domeny w Majestic oraz/lub Ahrefs sprawdzając kto do niej linkuje. Możesz znaleźć linki z blogów, portali i forów, które kiedyś kierowały na podstrony działającego sklepu, a teraz zwracają błąd 404. Przejrzyj wszystkie linkujące strony pod kątem możliwości umieszczenia linka do swojego sklepu.

Następnym krokiem – zależnie od rodzaju strony – będzie skontaktowanie się z jej właścicielem z informacją, że na jego stronie znajduje się link odsyłający do nieistniejącej strony i zaproponowanie zastąpieniem go odnośnikiem do Twojego sklepu, lub samodzielne wstawienie odnośnika (np. na forach internetowych).

10. Zostań źródłem dla mediów

Zaproponuj swoją pomoc w roli eksperta dziennikarzom i popularnym blogerom – najlepiej nadać takiej wiadomości kontekst, odnosząc się do już opublikowanego materiału z Twojej branży oferując swoją wypowiedź przy kolejnych tego typu materiałach

Dziennikarzy potencjalnie zainteresowanych współpracą znajdziesz na LinkedIn, grupach Facebookowych oraz w zakładkach typu „Redakcja” na branżowych portalach.

W USA funkcjonuje popularny serwis HARO  (help a reporter out), który ułatwia proces kontaktu pomiędzy dziennikarzami, a ekspertami z wybranych dziedzin. W chwili pisania tego tekstu w Polsce nie funkcjonuje niestety żaden jego odpowiednik.

Polecamy podcast Michała Szafrańskiego w którym opowiada o tym jak wykorzystuje ten sposób w promocji swojego bloga i materiałów takich jak książka „Finansowy Ninja”  – Jak przeprowadzić skuteczną kampanię PR w mediach?

11. Współpraca z branżowymi portalami w zakresie regularnego dostarczania dobrych treści

Często jesteś jednak w stanie zaoferować coś więcej niż komentarz do branżowej nowinki czy odpowiedź na 3 pytania o prowadzenie sklepu. Możesz przygotować cały tekst opisujący dane zagadnienie, będący rozwiązaniem problemu (poradniki dla kupujących), który może zainteresować portale, z których chcesz pozyskać link.

Standardem jest w tym przypadku uzyskanie linka ze stopki, ale warto powalczyć o więcej. Choć tekst z pewnością nie może mieć charakteru reklamowego, to umiejętne wstawienie 1-2 linków do Twojego sklepu w treści nie powinno przekreślić szans na publikację tekstu.

Rozwinięcie relacji z redakcją i dostarczanie wysokiej jakości tekstów, które nie wymagają nakładów pracy po stronie wydawcy (to bardzo ważne – przesyłaj sformatowany tekst, który nie wymaga poprawy literówek, interpunkcji, stylistyki) może poskutkować w niektórych przypadkach stworzeniem Twojego własnego cyklu tekstów, prowadzeniem własnej „kolumny”.

12. Wiadomości prasowe

To jedna z najbardziej oldschoolowych i mniej skutecznych metod zdobywania linków (zduplikowana treść wiadomości prasowych, duży odsetek linków nofollow, mała ilość dobrej jakości serwisów z informacjami prasowymi), co jednak nie oznacza, że warto ją pomijać. Ilekroć w Twoim sklepie dzieje się coś, co jesteś w stanie opisać w sposób interesujący dla mediów i potencjalnych klientów – zrób to i roześlij wiadomości do agregatów oraz branżowych portali.

13. Wystawiaj referencje innym

Ciekawym sposobem zdobywania linków, który wykorzystaliśmy kilkukrotnie w Linkhouse jest wystawianie opinii/referencji firmom, z którymi współpracujemy. Warunkiem jest w tym przypadku czyjaś chęć pochwalenia się współpracą z Twoim sklepem.

Kogo możesz wziąć pod uwagę?

  • Narzędzia internetowe, które wykorzystujesz w swoim sklepie – np. oprogramowanie sklepu, wtyczki, program do newsletterów, program do obsługi księgowości, saas wspierający Twoje działania w social mediach itd. Zrób listę, a zdziwisz się z narzędzi ilu firm na co dzień korzysta Twój sklep
  • Podwykonawcy i dostawcy – np. hurtownie, które dostarczają towar, producenci produktów, firma kurierska, producent opakowań i etykiet, firma obsługująca Twój magazyn i pakowanie przesyłek, projektant grafiki do Twojego sklepu

Linki takie są szczególnie wartościowe, ponieważ bardzo często umieszczane są na stronie głównej.

Upewnij się, że oprócz Twojego zdjęcia/logo, opinii oraz nazwy sklepu, recenzja będzie zawierać klikalny link follow.

14. Szukaj istniejących społeczności

Nie będzie to oczywiście możliwe w każdej branży. Jeżeli prowadzisz sklep ze sprzętem jeździeckim możesz nawiązać współpracę z posiadającymi stronę www stadninami, klubami jeździeckimi, pasjonatami polo itd.

15. Twórz własne społeczności

Własna społeczność to zasób, który możesz wykorzystać na wiele sposobów, które przyniosą dużo większe korzyści niż tylko pozyskanie linków.

Choć stworzenie forum dla klientów sklepu nie zawsze musi być złym pomysłem, to z pewnością lepszym będzie stworzenie forum dla osób takich jak Twoi klienci, nie skupiając tematu dyskusji tylko na Twoim sklepie. Daj ludziom miejsce do dyskusji na pasjonujące ich tematy, a „przy okazji” zbierzesz bazę adresów mailowych (upewnij się, że przy rejestracji wyrażają odpowiednie zgody) i nielimitowany kanał dotarcia z własnymi informacjami – zarówno brandingowymi jak i czysto sprzedażowymi.

Choć rozwinięcie dobrze funkcjonującego forum internetowego nadal jest możliwe, jest z pewnością dużo trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Duża część dyskusji przeniosła się na grupy Facebookowe i z pewnością powinieneś rozważyć także utworzenie takowej (lub nawet kilku). Oczywiście nie zdobędziesz w ten sposób linków pozycjonujących, ale to wciąż bardzo dobra rada).

16. Relinkowanie

Relinkowanie to termin, który stworzyliśmy kilka lat temu by zgrabnie ująć strategię podpatrywania linków konkurencji, a następnie próby odtworzenia ich dla własnej witryny.

  • Zacznij od stworzenia listy konkurentów (którą mamy nadzieję od dawna posiadasz) do której możesz dodać inne witryny, które również rankują na istotne dla Ciebie frazy.
  • Następnie korzystając z narzędzi takich jak Majestic, Ahrefs, MOZ (im więcej tym lepiej) stwórz listę linków kierujących do tych stron.
  • Kolejny krok to dużo żmudnej pracy polegającej na określeniu wartości poszczególnych odnośników, a następnie możliwości ich pozyskania. Oczywiście nie wszędzie będzie to możliwe – nie zdobędziesz linków z bloga żony właściciela konkurencyjnego sklepu, ale znajdziesz bardzo wiele przypadków gdzie możesz umieścić swoje odnośniki lub skontaktować się z właścicielem strony i poprosić go o to (to oczywiście może kosztować).

Relinkowanie, podobnie jak większość wymienionych wyżej taktyk możesz oczywiście komuś zlecić (to chyba dobre miejsce na wstawienie linka do naszego briefu). Są jednak działania w których zdobycie linków opiera się przede wszystkim na zbudowaniu relacji i oferowaniu eksperckiej wiedzy, a tego nie zrobi lepiej od Ciebie (lub Twojego zespołu) żadna zewnętrzna agencja (tak, nawet my).

17. Mamy dla Ciebie jeszcze 8 taktyk…

…o których możesz przeczytać w artykule, który przygotowaliśmy we współpracy z portalem MarketingIBiznes.pl w ramach Raportu „Skazany na sukces – 30 dni, które odmieni Twój sklep”.

 

/* */