fbpx

7 porad jak tworzyć evergreen content

ikona-data-publikacji

Opublikowano

31/08/2021

ikona-data-publikacji

Opublikowano

31/08/2021

Content marketing zwykle przynosi efekty dopiero po dość długim czasie. Warto zatem zadbać o to, aby treści, które publikujesz, sprowadzały ruch i pozyskiwały klientów z długoterminowej perspektywy.

Jak to zatem zrobić? Odpowiedzią jest content evergreen. W tym artykule dowiesz się, czym on jest i jak go tworzyć, aby następnie z powodzeniem wprowadzić go do swojej strategii marketingowej.

Czym jest content evergreen?

Evergreen to po angielsku wiecznie zielony. Pojęcie to odnosi się do roślin, które przez cały rok zachowują swoją zieleń (np. wiele gatunków drzew iglastych). Co jednak ten botaniczny termin ma wspólnego z marketingiem treści? Otóż stanowi on świetne nawiązanie do tego, że content także może być wiecznie aktualny, atrakcyjny i przydatny dla użytkowników.

Świetnym przykładem contentu evergreen są treści, które przypominają wpisy encyklopedyczne, jak np. profile aktorów na filmweb.pl.

Taka strona zawiera w sobie wszystkie kluczowe informacje, jakie mogą interesować kogoś, kto chciałby dowiedzieć się czegoś więcej na temat wybranego artysty. Profile te są regularnie aktualizowane, dlatego zawsze można do nich wracać.

O przykładach contentu evergreen więcej dowiesz się w dalszej części artykułu. Teraz skupmy się bardziej na samych zaletach tego typu treści.

Content evergreen – 5 najważniejszych zalet

Oto 5 powodów, dla których warto zaimplementować wiecznie zielone treści do swojej strategii marketingowej:

  1. Ruch

Aby jakiś content w ogóle dało się traktować w kategoriach evergreen, musi on po pierwsze odznaczać się bardzo wysoką jakością. Właśnie takie wartościowe treści promuje Google, co na pewno pomoże Ci generować więcej ruchu na stronę.

  1. Świetne ROI

Choć na pierwsze efekty trzeba nieco poczekać, to jednak z czasem content evergreen zacznie przynosić efekty z długoterminowej perspektywy. Inwestycja włożona w przygotowanie takich treści zwróci się z dużą nawiązką.

  1. Reputacja marki

Ruch na stronie i kolejne linki zwrotne są oczywiście świetne, jednak oprócz nich evergreen content pozwala budować także autorytet marki. Gdy pokazujesz, że Twoja firma „zna się na rzeczy”, a do publikowanego przez nią contentu zawsze warto wracać, zyskujesz zaufanie i reputację.

  1. Świetne źródło pomocy dla klientów

Niezależnie od branży, w jakiej działasz, część z Twoich klientów zwykle zmaga się z podobnymi problemami. Często też, zanim zdecydują się skorzystać z oferty, mają te same pytania. Z myślą o takich zagadnieniach warto jest zatem przygotować rozbudowany content, który zaadresuje te kwestie.

Dzięki temu nie tylko wejdziesz w posiadanie wysokiej jakości treści, ale Twoja komunikacja z obecnymi i potencjalnymi klientami znacznie się polepszy.

  1. Łatwiejsza analityka

Jeśli stale publikujesz i promujesz nowy content, trudno skupić się na wybranych treściach i bliżej je przeanalizować. Gdy jednak koncentrujesz swoje wysiłki np. na kilku rozbudowanych poradnikach, które regularnie aktualizujesz i ulepszasz, łatwiej jest bliżej się im przyjrzeć i eksperymentować z różnymi podejściami.

Przykładowo możesz przetestować, czy dany content zyskuje większą popularność na Facebooku, czy Twitterze, a następnie dostosować swoją strategię w zależności od tego, jakie wnioski wyciągniesz. Dzięki temu będziesz w stanie stale wynosić swoje wiecznie zielone treści na wyższy poziom, wyciągając w ten sposób z nich jak najwięcej.

Jak zatem widać, warto zaimplementować evergreen content do swojej strategii marketingowej. Omówmy zatem bliżej, jak możesz to w praktyce robić.

1. Dobierz odpowiednie tematy

W skrócie – dobieraj tematy, które mają szanse stale generować nowy ruch, a unikaj tych, które zainteresowanie wzbudzają jedynie chwilowo. Lepiej nie zdawaj się na domysły i skorzystaj w tej sytuacji z odpowiednich narzędzi SEO.

Wyszukaj za ich pomocą frazy kluczowe i zwróć w ich przypadku uwagę na liczbę wyszukiwań. Oczywiście, im ich więcej, tym lepiej, jednak nie przeoczaj potencjału mniej popularnych zagadnień.

Inny ważny czynnik, to tzw. sezonowość fraz kluczowych. Otóż niektóre zapytania potrafią znacznie zyskać lub stracić na zainteresowaniu w zależności od pory roku. Zrozumiałe jest, że mało kto decyduje się kupować sprzęt ogrodniczy w środku zimy. Z tego powodu powiązane z tym zagadnieniem słowa kluczowe w takim okresie będą mniej popularne.

Zwróć zatem uwagę na to, aby popularność zapytań związanych z tematyką, którą bierzesz pod uwagę, była w miarę możliwości stała w ciągu roku.

2. Adresuj content do początkujących odbiorców

Choć mnóstwo obecnych branż dynamicznie się rozwija, to jednak ich podstawy w wielu przypadkach od lat pozostają niezmienne. Oprócz tego naturalną koleją rzeczy łatwiej jest znaleźć osoby, których wiedza związana z danym zagadnieniem (np. księgowość) jest mała, niż takie, które są z nią dobrze obeznane.

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, można dojść do prostego wniosku – content evergreen najlepiej jest tworzyć pod użytkowników, których wiedza na dane zagadnienie jest znikoma.

Pamiętaj jednak, że tego typu treści skierowanych do początkujących użytkowników może być całkiem sporo. Aby zaradzić temu problemowi postaraj się zawęzić dany content do jak najmniejszej grupy. Zamiast np. poradnika pod tytułem Jak promować się na Facebooku, przygotuj tekst na temat tego Jak promować lokalny biznes usługowy na Facebooku.

W ten prosty sposób możesz znaleźć tematy, które dalej są skierowane do początkujących odbiorców (a zatem mają potencjał na content evergreen) i jednocześnie trafić do sprecyzowanej grupy osób.

3. Stosuj ciekawy format

Pewne formaty bardziej sprzyjają contentowi evergreen. Oto kilka przykładów:

  • Informacyjny „wpis encyklopedyczny” (jak przytoczony na początku profil aktora na Filmweb)
  • Recenzja popularnego produktu
  • Glosariusz branżowych terminów
  • Sekcja FAQ
  • TOP lista (np. 20 najlepszych programów do edytowania grafiki)
  • Wyczerpujący poradnik (np. Jak krok po kroku założyć jednoosobową działalność gospodarczą w 2021 roku)

W zależności od tego, w jakiej branży działasz, poszczególne typy contentu mogą sprawdzić się lepiej lub gorzej. Pamiętaj też, aby eksperymentować z różnymi formatami, jak video, podcasty czy infografiki.

4. Zadbaj o dobre formatowanie treści

Content evergreen to bardzo często wpisy blogowe, dlatego w tym artykule poświęcamy im szczególną uwagę. Takie treści będą zwykle bardzo rozbudowane, dlatego warto sformatować je tak, aby odbiorcy mogli maksymalnie wygodnie się z nimi zapoznawać.

Dobrym elementem niewątpliwie jest spis treści. Niektórzy czytelnicy mogą chcieć się zapoznać jedynie z kilkoma wybranymi fragmentami tekstu, a taki element na pewno im w tym pomoże. Możesz nawet przygotować dany artykuł w formacie PDF, dzięki czemu będzie się go dało łatwo pobrać.

Jeśli zaś chodzi o sam tekst, to warto go wyróżnić nagłówkami, listami wypunktowanymi, pogrubieniami i kursywami. Dzięki takim elementom podczas skanowania tekstu czytelnikowi łatwiej będzie wychwycić interesujące go fragmenty, jak i ogólnie zrozumieć, czego dotyczy content.

5. Nie zapomnij o regularnych aktualizacjach

Choć wybranie dobrego tematu na pewno pomaga, to jednak często content evergreen nie pozostaje sam z siebie zawsze aktualny. Warto dlatego regularnie wracać do niego z myślą o wprowadzeniu poprawek i aktualizacji.

Oprócz tego z biegiem czasu Twoja strona i firma się rozwijają, co na pewno warto uwzględnić w przypadku contentu, który stanowi fundament prowadzonej przez Ciebie strategii marketingowej. Zamieść zatem odnośniki do nowych artykułów, produktów i usług.

W dbaniu o aktualność contentu evergreen na pewno pomogą różne narzędzia SEO, dzięki którym będziesz w stanie monitorować to, jak duży ruch generuje dany tekst i z jakich fraz kluczowych sprowadza odwiedziny. Jeśli wartości te zaczną spadać, zapewne nadeszła pora na odświeżenie treści.

Podczas wprowadzania aktualizacji zadawaj sobie następujące pytania:

  • Czy tekst stosuje aktualną terminologię?
  • Czy wydźwięk i ton tekstu pozostał bez zmian?
  • Czy czytelnicy nie mają problemów z udostępnianiem treści np. w mediach społecznościowych?
  • Czy wszystkie zamieszczone linki działają?
  • Czy warto zaktualizować niektóre dane statystyczne?

Taka aktualizacja na pewno zwiększy wartość contentu. Oprócz tego istnieje duża szansa, że dzięki takiemu działaniu artykuł dostanie ponownego „kopa” w Google – wyszukiwarka potraktuje go tak, jak zupełnie świeży tekst.

6. Dbaj o promocję contentu

Stworzenie treści evergreen wymaga sporo wysiłku. Na pewno nie chcesz, aby poszedł on na marne. Może tak się jednak stać, gdy na stronie zacznie przybywać nowego contentu, który z czasem będzie w stanie „przykryć” interesujące nas wiecznie zielone treści.

Możesz jednak tego uniknąć, jeśli w swojej strategii marketingowej właściwie zaplanujesz rolę contentu evergreen. Oto kilka pomysłów:

  • Stwórz sekcję Najlepsze wpisy, która będzie znajdować się w panelu bocznym każdej podstrony i zawrzyj tam linki do contentu evergreen.
  • Przygotuj osobną podstronę typu Dla nowych odwiedzających, na której zawrzesz m.in. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. To dobre miejsce na zamieszczenie contentu evergreen, który także może dostarczać podstawowych informacji dla tego typu osób.
  • Co jakiś czas udostępniaj evergreen content w mediach społecznościowych, aby przypomnieć o nim jak największej ilości osób.

Warto włożyć wysiłek w tego typu promocję contentu. Takie czynności nie zajmują zbyt dużo czasu, a mogą z długoterminowej perspektywy bardzo wypromować treści.

7. Wykorzystaj e-mail marketing

Za pomocą listy mailingowej możesz skutecznie wypromować treści evergreen. Gdy opublikujesz tego typu content, poinformuj o tym jej członków. Nowym subskrybentom możesz z kolei przypominać o starszych artykułach, jeśli się jeszcze z nimi nie zapoznali.

Content evergreen – podsumowanie

Treści evergreen powinny stać się częścią każdej przemyślanej strategii marketingowej. Jeśli chcesz odnieść sukces z długoterminowej perspektywy, potrzebujesz w końcu narzędzi, które także przynoszą długofalowe korzyści.

Podczas tworzenia treści evergreen pamiętaj przede wszystkim o dobraniu odpowiednich tematów, które mają potencjał na to, aby przez długi czas przyciągać nowych odwiedzających. Podczas ich tworzenia kładź nacisk przede wszystkim na wysoką jakość, gdyż to ona jest fundamentem wiecznie aktualnych treści. Nie zapominaj też o tym, aby od czasu do czasu powrócić do contentu evergreen, gdyż bez regularnych aktualizacji nie pozostanie on ciągle na czasie.

Zastosuj się zatem do tych porad, a z powodzeniem wzbogacisz swoją strategię marketingową o content evergreen.

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitter
{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

Zapisz się do newslettera

Otrzymasz powiadomienia o naszych nowych artykułach drogą mailową.

Podobne wpisy

Dzielimy się wiedzą, case studies i przepytujemy ekspertów, by pomóc Twojej firmie wykorzystywać w pełni marketingowy potencjał sieci.

Link Planner – nowoczesne narzędzie do link buildingu

Link Planner to najnowocześniejsze narzędzie do link buildingu oparte o system sztucznej inteligencji. Dzięki niemu możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wyszukiwarce Google. Już w 60 sekund* otrzymasz gotowy plan kampanii, której przygotowanie do tej pory wiązało się z dużym nakładem pracy, posiadaniem wiedzy SEO, a także potrzebą korzystania z wielu, najczęściej płatnych narzędzi.

Relacja z Konferencji SEO Poland 2022

16 września 2022 w ICE Kraków odbyła się współorganizowana przez nas największa konferencja dla polskiej branży SEO. Połączyła w sobie ponad 600 uczestników, kilkunastu prelegentów-specjalistów,

Uszkodzone Linki: Instrukcja dla Reklamodawcy

Na platformie Linkhouse pojawił się nowy moduł – Uszkodzone Linki! To kolejne skuteczne narzędzie do link buildingu, które warto przetestować! Najnowszy moduł pozwala Reklamodawcom wyszukać

Uszkodzone Linki: Instrukcja dla Wydawcy

Na platformie Linkhouse pojawił się nowy moduł – Uszkodzone Linki! Najnowsze narzędzie pomaga znaleźć Wydawcom w ich witrynach odnośniki do nieistniejących stron lub podstron i

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość i wygodę świadczonych usług. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na użycie plików cookies.